• 1
  • 2
2009-01-06, 17:34
Medlem
HoldenCaufields avatar
Tjena.

Ska skriva en uppsats i filosofi A. Håller på att leta någon att skriva om för tillfället, men hittar ingen som såväl är intressant som lättförståelig.

Är medveten om att kända filosofer är kända just för sina åsikter om komplexa problem, men måste väl finnas några som är något studievänligare än andra.

Några med förslag? Vi får inte skriva om bl.a. Platon, Aristoteles eller Sokrates då vi tagit upp de redan i kursen. Även några inom utilarismen, eller vad det heter, m.m.
Senast redigerad av HoldenCaufield 2009-01-06 kl. 18:03.
Citera
2009-01-06, 17:48
Medlem
Descartes !

Han är både intressant och lättförståelig. Alltså bra för den nivån du studerar på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Descartes
Citera
2009-01-06, 18:06
Bannlyst
Schopenhauer. Han skriver väldigt lättförståeligt, inte bara för att vara filosof utan för att vara en 1800-talsförfattare öht.
Citera
2009-01-06, 18:07
Medlem
Titus pollos avatar
Jag rekommenderar Sören Kirkegaard och Shopenhauer. De var de första jag läste och som jag kunde förstå och relatera till.
Citera
2009-01-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Jag rekommenderar Sören Kirkegaard och Shopenhauer. De var de första jag läste och som jag kunde förstå och relatera till.

Samma här, faktiskt. Fast "Världen som vilja och föreställning" var inte jättelätt att förstå på engelska. Dock så är ju grunderna till hans filosofi om viljan och föreställningsvärlden enkla att greppa.

Sartre är väl inte heller allt för svår, inbillar jag mig.
Citera
2009-01-06, 18:35
Medlem
Defenestrations avatar
hihi. Nietzsche. Mkt lättförståelig. Ingen risk för missförstånd alls ^^
Citera
2009-01-06, 19:16
Medlem
Jag säger också Kirkegaard.
Citera
2009-01-06, 22:25
Medlem
CurryCurres avatar
Som Seburo C-X var inne på: Descartes är plättlätt att förstå, om man håller det ytligt. Känner du för att fortsätta inom antiken som ni ju redan har berört på kursen så kanske någon av de Stoiska tänkarna kan vara intressant. Epiktetos' lilla skrift "Handbok i livets konst" är väldigt lättläst och kort. Den handlar om att övervinna sina rädslor och begär för att leva att gott liv. Sartres bok "Existentialismen är en humanism" är trots det krångliga namnet en väldigt enkel bok, som han skrev just för att göra sitt stora verk "Varat och Intet" tillgängligt för gemene man. Läser du den så får du på köpet en ingångsport till en stor del av den moderna filosofin.
Citera
2009-01-07, 00:25
Medlem
Måste ni ha hela filosofens verk eller bara enskilda idéer?
Sartre har gjort en del fruktansvärt intressant. Själv är jag mest fascinerad av hans idéer om autenticiteten hos människor.
Citera
2009-01-07, 21:27
Medlem
Som många redan har sagt så är Descartes antagligen den filosof du söker. Lättläst, rationalist och väldigt, väldigt preciserande. Du har nog inga problem alls om du väljer honom.

...dock så lär du inte vara ensam!

Sartre, som CurryCurre föreslog, är lätt i vissa delar. Jag började med Egots Transcendens av honom och fick nästan panik, eftersom en 62sidors bok(häfte) tog mig åtaliga timmar och en wikipedia sida som gick varm för att komma igenom. Existentialismen är en humanism läste jag på engelska, något som jag var ovan vid då, och det gick lätt som en plätt och var väldigt lärorikt, i kortform. Dessutom är det med största sannolikhet just existentialismen ni kommer läsa om när det gäller Sartre.

Nietzsches "Den glada vetenskapen" är faktiskt en mycket lättläst bok, eftersom allting är uppdelat i korta stycken och du kan fundera över de vars rubriker verkar intressanta. Så trots Defenestration's smått ironiska svar, så är inte Nietzsche svår alls. Tänk dock på att han inte var fascist !

Säger yidaki Kirkegaard kan han ha en poäng, jag skulle lita på honom. Men opåläst som jag är har jag tyvärr inte läst något av honom
Citera
2009-01-07, 21:48
Medlem
Not_mes avatar
Annars är Arne Naess också väldigt intressant med sin ekosofi (dessutom har han skrivit en del läroböcker i filosofi och är hyfsat pedagogisk).
Citera
2009-01-07, 23:24
Medlem
qapmocs avatar
Sartre och Kierkegaard är väl rätt lätta att förstå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto