Som många redan har sagt så är Descartes antagligen den filosof du söker. Lättläst, rationalist och väldigt, väldigt preciserande. Du har nog inga problem alls om du väljer honom.
...dock så lär du inte vara ensam!
Sartre, som CurryCurre föreslog, är lätt i vissa delar. Jag började med Egots Transcendens av honom och fick nästan panik, eftersom en 62sidors bok(häfte) tog mig åtaliga timmar och en wikipedia sida som gick varm för att komma igenom. Existentialismen är en humanism läste jag på engelska, något som jag var ovan vid då, och det gick lätt som en plätt och var väldigt lärorikt, i kortform. Dessutom är det med största sannolikhet just existentialismen ni kommer läsa om när det gäller Sartre.
Nietzsches "Den glada vetenskapen" är faktiskt en mycket lättläst bok, eftersom allting är uppdelat i korta stycken och du kan fundera över de vars rubriker verkar intressanta. Så trots Defenestration's smått ironiska svar, så är inte Nietzsche svår alls. Tänk dock på att han inte var fascist !
Säger yidaki Kirkegaard kan han ha en poäng, jag skulle lita på honom. Men opåläst som jag är har jag tyvärr inte läst något av honom