Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-05, 15:20
  #1
Medlem
Sepps avatar
Är det någon som rekommendera något bra brädspel, vi har spelat alldeles för mycket Risk i julhelgen. Tendensen att en snabbt tar allt är för stor. Finns det något lite bättre spel med samma spänningsmoment, där man interagerar och det är lite jävelskap sinsemellan?
Citera
2009-01-05, 15:39
  #2
Medlem
Fargoths avatar
Carcassonne är väl snarlikt.
Axis & Allies är mer liknande. Som ett uppgraderat Risk.
Sen om du har tid, pengar och tålamod så kan du alltid börja med Warhammer
Citera
2009-01-05, 20:44
  #3
Medlem
Läthers avatar
Settlers, Svea Rike
Citera
2009-01-05, 22:55
  #4
Medlem
Per asperas avatar
Axis & Allies är min förstahandsrekommendation, det spelet är nog nästan omöjligt att nöta sönder
Citera
2009-01-05, 23:27
  #5
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Carcassonne är väl snarlikt.
Axis & Allies är mer liknande. Som ett uppgraderat Risk.
Sen om du har tid, pengar och tålamod så kan du alltid börja med Warhammer

Carcassonne väl snarlikt, är det bättre eller alltför likt? Axis & Allies låter som något då, uppgraderat risk är ju precis vad som behövs. Vart finner man det enklast? Finns det på leksaksbutiken månne?
Citera
2009-01-06, 17:35
  #6
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Axis & Allies är min förstahandsrekommendation, det spelet är nog nästan omöjligt att nöta sönder

Såå, nu har jag letat hela dagen efter det. Både på stan och på nätet, vart sjuttsingen får man fatt på det? Någon som vet, snäääällla...
Citera
2009-01-06, 18:41
  #7
Medlem
Starkodders avatar
Här går det och beställa, men kolla runt lite på tradera så kan du nog hitta det lite billigare. http://www.unispel.com/catalog/axis-allies-p-83.html
Citera
2009-01-06, 19:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Carcassonne är väl snarlikt.
Axis & Allies är mer liknande. Som ett uppgraderat Risk.
Sen om du har tid, pengar och tålamod så kan du alltid börja med Warhammer
carcassonne är väl så olikt risk det kan bli? inga soldater, inga tärningar, ingen fast spelplan, inget våld... rekommenderar annars twilight imperium. politik, handel och så lite krig i episk sf-värld
Citera
2009-01-06, 21:27
  #9
Medlem
Pads avatar
History of the world är spelet som ÄR allt som risk skulle vilja vara. Lite marigt att få tag på i dessa tider kanske...

http://boardgamegeek.com/boardgame/224
Citera
2009-01-07, 13:08
  #10
Medlem
Håller med om att Carcasonne inte är speciellt likt Risk. Visst - har man god fantasi kan man väl hävda att det finns lite kamp om territorier, men annars inte mkt samma.
Spel som nämnts ovan är alla bra förslag. Jag lägger ett till till förslagen: "Wizards Quest". Det är i princip Risk men med lite fantasy-tema. Drakar, orcer, m.m. Troligen inte det just du söker då du vill ha ett mer invecklat och då är Axis & Allies precis vad du söker, men för andra som gillar Risk kanske det kan vara något? =)
Citera
2009-01-07, 15:01
  #11
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwennyfhar
carcassonne är väl så olikt risk det kan bli? inga soldater, inga tärningar, ingen fast spelplan, inget våld... rekommenderar annars twilight imperium. politik, handel och så lite krig i episk sf-värld

Nja, kanske inte. Dock så syftade jag mest på detta som TS skrev:
"Finns det något lite bättre spel med samma spänningsmoment, där man interagerar och det är lite jävelskap sinsemellan?"
Citera
2009-01-09, 02:06
  #12
Medlem
RoyalThunders avatar
Lista

Den ultimata kollektionen består av fem spel! Då rider man ut de flesta storma och till och med besök av mormor eller svärmor!

Settlers of Catan, så klart! Alla kan spela. Bra introduktion.
Tigris & Euphrates, 3-4 spelar. Underbar taktik!
Axis & Allies, som tidigaare nämnt, bra att ha i hyllan, men tar lång tid.
Citadel, kortleken som passar i fickan. 4-9 spelare och billigt!
Diplomacy, den självklara tungviktaren. 6-7 spelare, men helst 7 och räkna inte med att hinna till kyrkan om det är söndagen ni ska spela på!

Mina personliga favoriter är dock!

A Game of Thrones, Diplomacy light! 4-5 spelare, tar mindre tid
Puerto Rico, good stuff! Att kolonistbluttarna är bruna slutar aldrig roa!
El Grande, härlig taktik och bra spelmekanismer!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback