2009-01-04, 03:00
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Ja det är då självaste fan att man får skit för man hänvisar till rätt trådar och hjälper TS...
Tja.. det är ju OT. Skicka RP så slängs ju tråden ändå, ofta med en hänvisning till just den tråd du bifogar i RP:en.
Citera
2009-01-04, 07:38
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Det är ju iaf i mina ögon OT och då är det bara att rappotera det som OT via Rp funktionen..
Att göra en ny regel för det är onödigt så det funkar att använda OT regeln.
Där har du en poäng, men varför kan inte moderatorerna vara hårdare mot OT utan att man behöver rapportera det? I en tråd med hundra inlägg kan ju trettio vara helt OT, ska man sitta och skicka trettio rp då, eller räcker det med ett, och sen lita på att moderatorn läser tråden och tänker själv?
Citera
2009-01-04, 08:59
Medlem
ojns avatar
Det räcker gott att skicka en RP på första OT-inlägget och sedan skriva i kommentaren att det följer en hel del OT efter det. Det är omöjligt för oss moderatorer att läsa alla inlägg i våra forum (kanske med något lugnt forum som undantag), så därför är RP:s oumbärliga och uppskattas något enormt. Så fortsätt skicka RP, så får vi ett ännu bättre forum.
Citera
2009-01-04, 13:48
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Det som den här tråden handlar om är inte folk som hjälper trådstartare med relevanta hänvisningar, utan om folk som kommer med onödiga kommentarer i stil med "lås tråden NU" "nödvändigt med en sån här tråd" "vi ska diskutera vad? nödvändigt med en sån här tråd" "finns ju redan en sån här tråd" osv osv
När man läser det du skriver verkar det som om FB svämmar över med hobby-mods.
Jag säger det igen, det du tar upp är ett minimalt problem som knappast stör fler än några enstaka individer.

RPa om något är fel, RPa om något är OT, det räcker gott och väl. Att lägga mer energi på några som fyller ut trådar med onödiga inlägg där de påpekar att TS har fel är bara onödigt.

Tack vare Laidback kan många skriva av sig där inne och häva ut diverse onödigheter innan de skriver "på riktigt".
Citera
2009-01-04, 14:49
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Ser inget problem med "hobby-moderering". Varför skall moderatorerna in i allting? Precis som i verkliga livet så går man först och säger till om någon stör och först om det inte har någon effekt så ringer man polisen. Men oftast handlar det bara om att vänligt säga till att det redan finns en tråd om något ämne. Nej, det handlar oftast om en vänlig handling ävn om den görs suckande.
Mer tramsigt är när man ser att en tråd uppenbart är OT eller trams och man skriver någon skit ("Tråden låses snart") innan en moderator låser tråden. Lite kul, men tramsigt och det försvinner ändå när tråden låses.
Citera
2009-01-04, 14:56
Medlem
SweTechs avatar
Jag har sett att jag själv tyvärr har fallit in i hobbymodererandet i den forumdelen jag håller till i, orsaken till detta är att vi blir översvämmade av OT, chattande och streamingfrågor och det forum som jag tyckte var kul att besöka helt plötsligt är fullt av folk som inte är intresserade av att diskutera sakfrågan.

När man för tionde gången på kanske 1½ timme ser samma fråga om en länk till streaming eller när man för femtielfte gången får frågan vad det står i matchen så är det frusterande för det förstör forumet och tråden.

Nu säger jag inte att Modsen i "min" forumsdel inte agerar för det gör dom men det är en sån lavinartat ökning just nu att dom helt enkelt inte hinner med trots RP.

Som jag ser det så är det helt rätt att ställa krav på dom medlemmar av forumet som besöker det, det är inte svårt att använda sökfunktion, det är inte svårt att läsa tråden innan man kommenterar den, det är inte svårt att kolla igenom dom klistrade trådarna för att leta efter information. Gör man inte dom här sakerna så förstår jag att andra medlemmar blir irriterade.
Citera
2009-01-04, 15:30
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Det som den här tråden handlar om är inte folk som hjälper trådstartare med relevanta hänvisningar, utan om folk som kommer med onödiga kommentarer i stil med "lås tråden NU" "nödvändigt med en sån här tråd" "vi ska diskutera vad? nödvändigt med en sån här tråd" "finns ju redan en sån här tråd" osv osv
Frågan "vi ska diskutera vad?" tycker jag ofta är väl befogad. Det är ju ett enkelt sätt att påpeka att trådens syfte inte gått fram ordentligt.
Citera
2009-01-04, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Frågan "vi ska diskutera vad?" tycker jag ofta är väl befogad. Det är ju ett enkelt sätt att påpeka att trådens syfte inte gått fram ordentligt.

När flera viktigpettrar skriver samma typ av dryga kommentarer, eller i diskussioner där det inte öht är befogat (se t ex inlägg tre i den här tråden som jag skapade https://www.flashback.org/showthread.php?t=816047) så börjar det bli ett problem för forumets hygien

Moderatorerna borde vara skarpa och sätta ner foten mer mot sånt beteende. Nån härovan skrev "varför ska moderatorer in i allt"? Ja, kort och gott - därför att de utför ett jobb som har att göra med att rätta till forumet. Att trådar skitas ner med hobbymodererande rättar inte till något problem

Jag får ibland nästan intrycket av att hobbymodereraren ofta är en fjortis som vill känna sig viktig. Därför går han in i en tråd där tre redan skrivit till TS "sök för fan" och skriver samma sak--igen. Och på så vis tror han sig bidragit med något, fast det egentligen är han som borde skämmas.
Citera
2009-01-04, 16:28
Medlem
honken80s avatar
Citat:
....

Jag får ibland nästan intrycket av att hobbymodereraren ofta är en fjortis som vill känna sig viktig. Därför går han in i en tråd där tre redan skrivit till TS "sök för fan" och skriver samma sak--igen. Och på så vis tror han sig bidragit med något, fast det egentligen är han som borde skämmas.

Nja, i vissa forum är det en hög andel hobbymoderatorer som bara ledsnat på nivån. Trots tydliga spikade förhållningsregler som man uppmanas att läsa före man postar, så skapas det en mängd trådar i samma ämnen. Detta skapar väl till slut en viss nivå av frustration, speciellt då trådskaparna kan var mer eller mindre talangfulla. Lägg till där forum som får hantera många olagliga förfrågningar som ska modereras/irritera, misstänkta minderåriga etc.

Sådana forum skapar en vissa anda av hobbymodererande, oavsett ålder. Cannabis-forumet är väl ett exempel där man kan stöta på det mesta
Citera
2009-01-04, 16:35
Bannlyst
Har nog sagt mitt om ämnet för egen del. Skönt att se att i alla fall vissa moderatorer håller med!

Lustigt att det finns en del personer som tycks reagera med försvarsreaktion och nästan eller helt försvara baksätesmoderatorernas nerskitande. För det är ju ingen som vill ha deras värdelösa kommentarer. Speciellt inte om de är återupprepningar av sånt som redan skrivits, eller bara innehåller gnäll. Är fortfarande av övertygelsen att mdoereranmdet tar man bäst med moderator eller via RP och inte genom att leka mod inne i trådarna.

Mvh tack för mig i denna diskussion
Citera
2009-01-04, 16:43
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Tja.. det är ju OT. Skicka RP så slängs ju tråden ändå, ofta med en hänvisning till just den tråd du bifogar i RP:en.

Så inlägg som det här: https://www.flashback.org/showpost.php?p=14427178&postcount=32 uppskattas helt enkelt inte så man bör istället bara rp:a och skriva den informationen?
Citera
2009-01-04, 16:48
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Så inlägg som det här: https://www.flashback.org/showpost.php?p=14427178&postcount=32 uppskattas helt enkelt inte så man bör istället bara rp:a och skriva den informationen?

Jag är ju ingen moderator, eller hobbymoderator för den delen, men jag tycker alltid det är intressant när man får förslag på andra trådar som berör samma ämne. Men som sagt var - bara min personliga åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in