2009-01-04, 17:38
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
När flera viktigpettrar skriver samma typ av dryga kommentarer, eller i diskussioner där det inte öht är befogat (se t ex inlägg tre i den här tråden som jag skapade https://www.flashback.org/showthread.php?t=816047) så börjar det bli ett problem för forumets hygien
Det där var ett i mitt tycke ganska dåligt exempel. Det är faktiskt ganska otydligt vad som ska diskuteras i tråden. Det är ingen direkt klar frågeställning utan bara en massa exempel på saker du tycker är bra med Vista.
Citera
2009-01-04, 17:52
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Nja, i vissa forum är det en hög andel hobbymoderatorer som bara ledsnat på nivån. Trots tydliga spikade förhållningsregler som man uppmanas att läsa före man postar, så skapas det en mängd trådar i samma ämnen. Detta skapar väl till slut en viss nivå av frustration, speciellt då trådskaparna kan var mer eller mindre talangfulla. Lägg till där forum som får hantera många olagliga förfrågningar som ska modereras/irritera, misstänkta minderåriga etc.

Sådana forum skapar en vissa anda av hobbymodererande, oavsett ålder. Cannabis-forumet är väl ett exempel där man kan stöta på det mesta

Bra inlägg, jag håller med i vad du skriver och kan lägga till att sport och speciellt hockeyforat är likadant. Vi har en kärna av skribenter som kämpade och fick till underforat för hockey och har jobbat ganska hårt med att skapa ett bra forum med bra diskussioner.

Det är dom personerna som ledsnar på nivån när det kommer in nya, icke intresserade skribenter som är där för att hitta en stream till en match eller att fråga efter ett resultat snarare än att snacka om hockey. Det funkar ett tag men blir ohållbart tillslut.

Som jag ser det måste det bli hårdare moderering mot såna inlägg eller så kommer nivån på inläggen att sjunka tills vi hamnar på samma nivå som vissa andra av delforumen, vilket iallafall jag skulle tycka vara synd.
Citera
2009-01-04, 18:10
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Som jag ser det måste det bli hårdare moderering mot såna inlägg eller så kommer nivån på inläggen att sjunka tills vi hamnar på samma nivå som vissa andra av delforumen, vilket iallafall jag skulle tycka vara synd.
Jag håller med dig, även om sportforumet inte tillhör det jag besöker mest. Jag tycker gott att man kan kräva att ett inlägg skall tillföra något, så att alla inlägg som bara består av "", "lol", "käft svartskalle", "käft nazze" och liknande raderas med hänvisning till KFK-regeln. Det gäller ju att stämma i bäcken innan hela forumet som du säger hamnar på samma nivå som vissa delforum.

Undantag kan man kanske göra för forum som Humor, som ju till sin natur inte inbjuder till diskussion, utan mer verkar vara tänkt som ren underhållning.

När folk drar på sig ett tiotal tillsägelser för inlägg utan substans och får en veckas semester så kanske de tänker sig för en extra gång innan de skriver inlägg som inte tillför något till diskussionen.
Citera
2009-01-04, 18:47
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Jag är ju ingen moderator, eller hobbymoderator för den delen, men jag tycker alltid det är intressant när man får förslag på andra trådar som berör samma ämne. Men som sagt var - bara min personliga åsikt.

Ja så tänker jag med men jag vill ju gärna höra ojn's eller någon annan insatt mods åsikt.
Citera
2009-01-04, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Det där var ett i mitt tycke ganska dåligt exempel. Det är faktiskt ganska otydligt vad som ska diskuteras i tråden. Det är ingen direkt klar frågeställning utan bara en massa exempel på saker du tycker är bra med Vista.

Tråden handlar, vilket min text och rubriken tydligt talar om om dels en frågeställning till forumets deltagare (någon mer som gillar vista?) samt en diskiussion om att det är märkligt att Vista blivit så bashat. Jag räknar upp en mängd funktioner jag uppskattar med vista, frågar om inte även andra tycker det är märkligt och undrar hur det kommer sig att vista blir så kritiserat.

Kort sagt, jag ville diskutera Vista ur ett annat perspektiv än vad som jag sett tidigare. Andra vistatrådar är teknikinriktade (typ i stora vistatråden kan man ställa tekniska frågor och allt möjligt om vista) - jag har även sett en mängd vistakritiska trådar. Nu ville jag ha en diskussion om det fanns flera som höll med mig om att vista var bra, och utifrån detta föra en diskussion om vad kritiken kan komma sig av. Jag tycker det är ett ganska bra diskussionsunderlag - och det var många som ville delta i tråden med sina åsikter. Därför tycker jag att trådens tredje kommentar var malplacerad.
Citera
2009-01-04, 19:53
Bannlyst
Ursäkta om jag kliver in i tråden och raserar den totalt. Men vad är en hobbymoderator? Är det en medlem som agerar som moderator fast att personen inte är det? Typ språkpolis och så?
Citera
2009-01-04, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Ursäkta om jag kliver in i tråden och raserar den totalt. Men vad är en hobbymoderator? Är det en medlem som agerar som moderator fast att personen inte är det? Typ språkpolis och så?

En person som går in i en tråd, eller flera personer efter varandra som skriver samma sak, och skriver saker som går ut på att tråden är värdelös, att det finns en mycket bättre tråd, i tråden uppmanar moderator att låsa tråden, skriver saker som "sök för fan" "nödvändig tråd" och liknande. Dvs off topic inlägg av metadiskussionskaraktär, diskussioner-om-diskussionen. Speciellt irriterande när flera personer på raken leker bror duktig och skriver samma sak, fast nån annan skrev det fem minuter tidigare (vilket ger ett utvecklingsstört intryck)
Citera
2009-01-04, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
En person som går in i en tråd, eller flera personer efter varandra som skriver samma sak, och skriver saker som går ut på att tråden är värdelös, att det finns en mycket bättre tråd, i tråden uppmanar moderator att låsa tråden, skriver saker som "sök för fan" "nödvändig tråd" och liknande. Dvs off topic inlägg av metadiskussionskaraktär, diskussioner-om-diskussionen. Speciellt irriterande när flera personer på raken leker bror duktig och skriver samma sak, fast nån annan skrev det fem minuter tidigare (vilket ger ett utvecklingsstört intryck)

Du menar sådana människor. Människor av den sorten har jag haft att göra med många gånger och varför dom överhuvudtaget ska leka moderator förstår jag inte när det redan finns moderatorer här inne.
Citera
2009-01-04, 23:30
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Där har du en poäng, men varför kan inte moderatorerna vara hårdare mot OT utan att man behöver rapportera det? I en tråd med hundra inlägg kan ju trettio vara helt OT, ska man sitta och skicka trettio rp då, eller räcker det med ett, och sen lita på att moderatorn läser tråden och tänker själv?

För att dom inte kan va online hela tiden och kan inte se allt..
Det går inte att ha super koll på allt som modd.
Rp gör att det går snabbare att åtgärda samt ger mindre jobb för modden och det gör att forumet kan hålla en högre nivå...

Är det en massa OT i tråden så skickar jag en Rp och i den skriver jag att det finns mera OT och i samtliga fall jag gjort det så har samtliga tramsposter försvunnit..
Citera
2009-01-04, 23:42
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Rp gör att det går snabbare att åtgärda samt ger mindre jobb för modden och det gör att forumet kan hålla en högre nivå...

Är det en massa OT i tråden så skickar jag en Rp och i den skriver jag att det finns mera OT och i samtliga fall jag gjort det så har samtliga tramsposter försvunnit..

Jag gör likadant. RP:ar ett inlägg och finns det mer trams så skriver jag det i det inlägget. Det har funkat utmärkt.
Citera
2009-01-05, 00:27
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban

Det förstår jag också, men jag har väldigt sällan sett att en moderator gått in och raderat den typen av OT-inlägg (jag har läst här långt innan jag reggade mitt konto). Jag menar, NÅGRA trådar måste ni väl för sjutton läsa även om folk inte skickar en massa RP? Det är ju inte direkt ont om trådar där var tredje inlägg bara består av en smiley eller ett "word" eller liknande, och det tillför ju ingenting, det gör bara trådar onödigt långa.
Citera
2009-01-05, 01:06
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Det förstår jag också, men jag har väldigt sällan sett att en moderator gått in och raderat den typen av OT-inlägg (jag har läst här långt innan jag reggade mitt konto). Jag menar, NÅGRA trådar måste ni väl för sjutton läsa även om folk inte skickar en massa RP? Det är ju inte direkt ont om trådar där var tredje inlägg bara består av en smiley eller ett "word" eller liknande, och det tillför ju ingenting, det gör bara trådar onödigt långa.

Jag upplever det tvärt om i samtliga delar jag är i funkar det skit bra förutom i UE delen där det skulle behövas hårdare moddning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in