2009-01-03, 16:52
Bannlyst
Kan vi inte enas om att moderatorerna är de som sköter modererandet. Har vi åsikter om en viss tråd, så kontaktar vi moderator i PM eller trycker på report post?

Jag tycker det börjar bli dags för en regeländring.
Dags att införa ett förbud mot de självpåtaget "duktiga" personer som fyller flashback med skit och gnäll och stämningssänkande totalt onödiga och utrymmeskrävande gnäll som inte är deras uppgift. De förstör ofta trådarna med sitt beteende,

Vore inte detta en bra regel att införa? Förbud mot hobbymoderatorers metadiskussioner?

I många trådar ser man att innehållet består till 50% av folk som skriver saker som "finns flera såna trådar redan" "lås tråden" "nödvändig tråd" "sök för fan".

Det irriterande är att dessa "moderatorkommentarer" ofta upprepas, de skiter helt enkelt i att nån redan skrivit samma sak, och duplikerar alltså likartade kommentarer i ett sorts aplikt tjattrande

Dessa kommentarer förstör - och de stör, mer än dåliga trådstarter.

Varför inte införa en regel som förbjuder metadiskussioner och hobbymoderatorgnäll? Låt moderatorerna avgöra huruvuda en tråd skall låsas eller ej, låt moderatorerna avgöra om ett ämne är värt att diskutera eller ej, och FÖRBJUD alla gnälliga "viktigpettrar" som skitar ner flashback med metadiskussioner

Jag vet att ämnet varit uppe förut, men nu börjar det bli dags för att på allvar överväga ett riktigt förbud och en regel
Citera
2009-01-03, 16:58
Medlem
Ful Fisks avatar
Sök för fan!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=732382
https://www.flashback.org/showthread.php?t=403094
https://www.flashback.org/showthread.php?t=374603
https://www.flashback.org/showthread.php?t=90715
https://www.flashback.org/showthread.php?t=134715

Citera
2009-01-03, 17:01
Bannlyst
Detta handlar alltså inte om "sök för fan"-fenomenet, utan om hobbymodererande i allmänhet.

Det börjar med andra ord bli dags för att på allvar diskutera ett förbud.
Kanske någon moderatoir skulle kunna starta en poll om detta eller liknande

Har ledningen övervägt om man kanske ska ta i med hårdhandskarna mot de som på detta vis förstör forumet? Börjar det inte bli aktuellt?
Citera
2009-01-03, 17:04
Medlem
Ful Fisks avatar
Funkar inte RP-knappen på OT? Brukar den alltid göra för mig.
Citera
2009-01-03, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Funkar inte RP-knappen på OT? Brukar den alltid göra för mig.

Du är ju nästan ett exempel på vad jag talar om. Istället för att följa med ämnet börjar du whina

Det är väl inte upp till mig att avgöra om hobbymoderatorernas skräpposter ska få vara så många och förstöra så många diskussioner, det är ju ledningen

Jag tycker man borde markera tydligare mot detta ofog, och kanske skapa en ny regel för det.
Citera
2009-01-03, 17:18
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Du är ju nästan ett exempel på vad jag talar om. Istället för att följa med ämnet börjar du whina

Det är väl inte upp till mig att avgöra om hobbymoderatorernas skräpposter ska få vara så många och förstöra så många diskussioner, det är ju ledningen

Jag tycker man borde markera tydligare mot detta ofog, och kanske skapa en ny regel för det.

Man ska inte diskutera på FB eller? Att skicka RP på OT har väl med ämnet att göra.
Det är väl bra att göra som Ful Fisk gjorde i andra posten så vet personen vilka trådar som finns eftersom den uppenbarligen inte har sökt, och då kan moderatorn hänvisa till det inlägget och låsa.
Ska den inte låsas så räcker det ju att moderatorn tar bort det inlägget.
Citera
2009-01-03, 17:23
Bannlyst
Att göra som fisk gör är väl bra, men nu syftar jag på alla diskussioner där ickemoderatorer gnäller på en tråds existens , skriver "sök för fan" "nödvändig tråd" "ska den här tråden vara nödvändig finns ju en gammal" "och vi ska diskutera vad?" osv osv
Speciellt som flera personer i rad skriver liknande inlägg efter varandra.

Detta handlar alltså inte om nån tråd jag själv startat och fått sån reaktion på

Det irriterar mig bara att en massa trådar skitas ner av sådana inlägg, skrivna av folk som inte är moderatorer och det är inte deras uppgift att avgöra ifall en tråd ska finnas till eller inte. Gillar man inte tråden är det vara arr RP:a

Ska en tråde få fyllas av 40% hoibbymoderatorers skitsnack? Jag tycker inte det
Citera
2009-01-03, 17:25
Medlem
ulexs avatar
Jag kan hålla med om att kommentarer som "sök för fan" kan vara onödiga, men om man som i fulfisks post länkar till den redan existerande tråden tycker jag det är okej. För nog fan är det mer irriterande med trådar som typ "Går det att punktförbränna fett" i träningsforumet, när det startas en ny i veckan. Då har man rätt att svära
Citera
2009-01-03, 17:26
Medlem
b0gfettos avatar
Ofta så är tråden/inläggen inte ens RP:ade när folk skriver så heller, jag försöker iaf att hänvisa till rätt forum/rätt sökning när jag skickar RP.
Citera
2009-01-03, 17:28
Medlem
Packans avatar
Flashback påminner ibland om den gamle Sweclockers-tiden, då alla ville vara moderator. Allt som inte var PK, eller ointressant för en hobbymoderator rapporterades. Givetvis skrev dom alltid att dom hade rapporterat, och varför.

Det slutade med att deras, på den tiden så fina forumsdel "övriga ämnen" togs bort.
Jag, personligen brukar bara ignorera dessa människor. Speciellt när man egentligen redan vet att tråden kommer att låsas. Finns liksom ingen anledningen att skriva "sök för fan", eller "givande tråd".
Senast redigerad av Packan 2009-01-03 kl. 17:32.
Citera
2009-01-03, 17:35
Medlem
Arthur Dents avatar
Vill minnas att liknande förbud TS efterfrågar har varit aktuellt tidigare, men då var det för att stävja alla dessa inlägg som postades i var och varannan tråd ett tag, nämligen: "Tar du den i tvåan?"

Förbudet hade gott resultat.
Citera
2009-01-03, 18:22
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Vill minnas att liknande förbud TS efterfrågar har varit aktuellt tidigare, men då var det för att stävja alla dessa inlägg som postades i var och varannan tråd ett tag, nämligen: "Tar du den i tvåan?"

Förbudet hade gott resultat.
KFK alltså.

Jag stör mig överhuvudtaget på när folk skriver samma sak efter varandra när det redan sagts bra en gång oavsett vad det handlar om.
Men som sagt att kanske hänvisa till rätt tråd är det man borde göra men framför allt RP'a.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in