Citat:
Ursprungligen postat av
danielwerner
Tack för alla bra tips hittills! Så just nu känns det som att det står mellan Solna, Sundbyberg och Bromma.
Utifrån detta, vilka områden ska man undvika? De flesta stadsdelar har ju några problemområden, vilka är det för ovanstående? Vill ha nånting lugnt och skönt men ändå nära (inom några hundra meter) till tunnelbana.
Om budgeten räcker skulle jag först och främst kolla på Råsunda/Vasalund eller centrala Sundbyberg. Där får man verkligen stadskänslan iom att i princip allt är kvartersbebyggelse.
Områden att undvika i Solna är framför allt Hagalund. Även om det ombildats en del till BR där så är det fortfarande i det stora hela ett skitområde med fruktansvärda hus. Huvudsta är väl inte heller suveränt, men betydligt bättre än Hagalund iaf. Bagartorp och Bergshamra är inte heller skitkul, även om delar kan vara OK.
Resten av Solna (Centrum, Vireberg, Skytteholm) är helt OK. Inte lika mysigt som Råsunda, men definitivt inget fel på.
Själv gillar jag inte heller Västra Skogen, men det verkar det som andra gör. Smaken är som baken antar jag. En fördel är förstås att du har två tunnelbanelinjer som går ihop där, så kommunikationerna är utmärkta. Jag tycker bara området är väldigt trist, men bilda dig en egen uppfattning.
I Sundbyberg skulle jag definitivt undvika Hallonbergen/Ör och Rissne (Rissne är något bättre, men fortfarande inte skitkul). Mest hyresrätter där tror jag iofs.
Egentligen allt som rent fysiskt sitter ihop med centrala Sumpan är bra. Hela vägen från Duvbo till gränsen mot Råsunda och ner till Centrum är fint. På andra sidan jänvägen är Lilla Alby, vilket inte är riktigt samma känsla, men fortfarande helt OK.
Bromma överlåter jag åt någon som har bättre koll.