2013-09-22, 00:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
tydligen fler än jag som vill köpa där, 72 av 104 lägenheter blev bokade redan på vip-visningen.... inflyttning om ca 2 år !!!! Normalt får JM 15-20% bokat efter vip-visning. Gissa om prissättningsansvariga känner att det blev lite fel denna gång?

Det var riktigt bra priser måste jag säga. Märkligt låga med tanke på att priserna har gått upp en hel del senaste åren, de här priserna kändes mer som de man var van vid för något år sen i Solna.
Citera
2013-09-22, 02:11
Avslutad
Citat:
tydligen fler än jag som vill köpa där, 72 av 104 lägenheter blev bokade redan på vip-visningen.... inflyttning om ca 2 år !!!! Normalt får JM 15-20% bokat efter vip-visning. Gissa om prissättningsansvariga känner att det blev lite fel denna gång?

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det var riktigt bra priser måste jag säga. Märkligt låga med tanke på att priserna har gått upp en hel del senaste åren, de här priserna kändes mer som de man var van vid för något år sen i Solna.

Det kanske är jag som är konstig, men för mindre än 20K/m2 extra kan man bo i en riktigt fin sekelskifteskåk mitt i stan med halva avgiften. Inte ett svårt val i min värld. Jag tycker närförorterna börjar bli jäkligt övervärderade jämfört med innerstan.

Tråkiga nybyggen över lag känns också övervärderade, var de än ligger. Jämför t.ex tråkiga Västra Skogen med i mitt tycke fula punkthus blandat med gammalt miljonprogram med urtrevliga Råsunda/Vasalund med sin kvartersbebyggelse av i huvudsak gamla sekelskiftesfastigheter. Där ligger acceptpriserna strax under 40K/m2.

I Råsunda/Vasalund har jag bott och skulle kunna tänka mig att bo igen om jag någon gång bestämde mig för att flytta ut från stan. Västra Skogen skulle jag däremot undvika i det längsta och aldrig i h-vete betala mer för än Råsunda. Men jag tycker å andra sidan att det mesta som byggts efter 1930 är fult och själlöst.
Citera
2013-09-22, 02:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vi har tydligen olika åsikt om vad som är trevligt. Själv tycker jag inte fula tiovåningshus och gamla loftgångshus är särskilt trevlig, och då kan utsikten vara hur bra som helst. Själva centrumet är ju en uppvisning i miljonprogramsmisslyckande vad gäller arkitekturen. Motorborgen borde ju bara sprängas omedelbart så ful är den. Personligen skulle jag inte betala 5000/m2 där och garanterat inte 50000.

Håller med här. Västra skogen är bland det fulaste området som finns rent arkitektoniskt, men det är nog läget läget och åter läget som sätter priserna fortfarande. Plus en redig sjöutsikt. Sedan har nog priserna pressats upp genom prisstegringen på andra sidan sjön vid populära Hornsbergs strand.
Citera
2013-09-22, 02:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vet du hur det ser ut med belåningen i BRF hos JM möjligen?
Citera
2013-09-22, 10:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vet du hur det ser ut med belåningen i BRF hos JM möjligen?
Självklart, vem köper BR utan att kolla BRF:s belåning?, ungefär 10.000:-/m2 boyta i all nyproduktion i Sthlm närförort, ungefär detsamma för övriga byggbolag. En del har provat sänka belåningen och avgiften samt höja priset.... men det går knappt sälja då.

Förövrigt har JM en räntebuffert på 1,5%enheter i sina kalkyler för nyproduktion, alltså att snitträntan på en låneportfölj fördelad på 0, 2, 5 års bindning kan bli hela 1,5%enheter högre än de marknadsräntor för en sådan låneportfölj som gäller när huset står klart och lån ska tas, först därefter behövs avgiftshöjningar. Och skulle avgiften behöva höjas mer än 10% har kund rätt att hoppa av utan kostnad.

Råkade se ett inlägg av dej skrivet i en bostadstråd för ca 2-3år sedan tror jag, där du varnade för nyproduktion... hittills har det varit ganska felgissat av dej. Vad tror du om detta JM-projekt, kommer det visa sej vara ett bra köp om två år?
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-22 kl. 11:08.
Citera
2013-09-22, 11:04
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Mörbyhöjden
Citera
2013-09-22, 12:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det kanske är jag som är konstig, men för mindre än 20K/m2 extra kan man bo i en riktigt fin sekelskifteskåk mitt i stan med halva avgiften. Inte ett svårt val i min värld. Jag tycker närförorterna börjar bli jäkligt övervärderade jämfört med innerstan.

Tråkiga nybyggen över lag känns också övervärderade, var de än ligger. Jämför t.ex tråkiga Västra Skogen med i mitt tycke fula punkthus blandat med gammalt miljonprogram med urtrevliga Råsunda/Vasalund med sin kvartersbebyggelse av i huvudsak gamla sekelskiftesfastigheter. Där ligger acceptpriserna strax under 40K/m2.

I Råsunda/Vasalund har jag bott och skulle kunna tänka mig att bo igen om jag någon gång bestämde mig för att flytta ut från stan. Västra Skogen skulle jag däremot undvika i det längsta och aldrig i h-vete betala mer för än Råsunda. Men jag tycker å andra sidan att det mesta som byggts efter 1930 är fult och själlöst.

Fast det är ju en smaksak, många föredrar nybyggnation också. Det beror väl lite på vad man är ute efter. Jag flyttade i våras från 40-talshus till nyproduktion och det finns fördelar med både och. Det är ingen direkt charm i den nya lägenheten, men den är väldigt praktisk, allt funkar perfekt och allt är förstås modernt. Visst hade jag väl kunnat renovera upp 40-talslägenheten helt och få delvis samma standard med bättre eldragningar i lägenheten etc. Men många saker går inte att göra något åt om man inte ska spendera orimliga summor. Nu har jag bredbandsjack i alla rum (i de flesta finns det flera stycken), jordade uttag överallt, ett badrum som faktiskt går att vända sig i utan att slå i något, jag får plats med tvättmaskin, förvaring etc. Sen det bästa av allt, jag hör aldrig grannarna och de hör inte mig... Har man bott ett par år i ett lyhört 40-talshus så är det balsam för själen.

Jag tycker också att äldre områden är charmiga, men det beror väl lite på vad man är ute efter också. Sen kan jag hålla med om att många nybyggen är övervärderade. Men det var väl lite det som var grejen med det som länkades i Västra skogen, det kändes inte övervärderat jämfört med det mesta annat som byggts nytt i närförort.
Citera
2013-09-22, 12:57
Medlem
Tack för alla bra tips hittills! Så just nu känns det som att det står mellan Solna, Sundbyberg och Bromma.

Utifrån detta, vilka områden ska man undvika? De flesta stadsdelar har ju några problemområden, vilka är det för ovanstående? Vill ha nånting lugnt och skönt men ändå nära (inom några hundra meter) till tunnelbana.
Citera
2013-09-22, 13:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart, vem köper BR utan att kolla BRF:s belåning?, ungefär 10.000:-/m2 boyta i all nyproduktion i Sthlm närförort, ungefär detsamma för övriga byggbolag. En del har provat sänka belåningen och avgiften samt höja priset.... men det går knappt sälja då.

Förövrigt har JM en räntebuffert på 1,5%enheter i sina kalkyler för nyproduktion, alltså att snitträntan på en låneportfölj fördelad på 0, 2, 5 års bindning kan bli hela 1,5%enheter högre än de marknadsräntor för en sådan låneportfölj som gäller när huset står klart och lån ska tas, först därefter behövs avgiftshöjningar. Och skulle avgiften behöva höjas mer än 10% har kund rätt att hoppa av utan kostnad.

Råkade se ett inlägg av dej skrivet i en bostadstråd för ca 2-3år sedan tror jag, där du varnade för nyproduktion... hittills har det varit ganska felgissat av dej. Vad tror du om detta JM-projekt, kommer det visa sej vara ett bra köp om två år?

Det är alltid risky med belåning, höga priser i kombination med höga avgifter. 50 000 per m^2 är ju mycket pengar. Men läget är ju bra med promenadavstånd in till Kungsholmen. Trafiken kan vara störande oxå och frågan är hur det är med luftkvaliteten där.

Har en bekant som bott i det första huset som byggdes där, men han betalade inte 50 tuss per m^2. Snarare 30 och då ingick dubbla balkonger.

Jämför man med dagens priser så verkar det helt ok, men då gäller det att priserna hålls stabila i framtiden.

Själv tittar jag en del på Kvarnholmen och gillar skarpt vad som komma skall. Det kommer att bli ett riktigt fint område på sikt med i stort sett bara bostadsrätter och broförbindelse med Nacka är på gång.

Bara 5 km till Slussen och det går redan nu att åka färja dit på sl-kortet. Tar ca 15 min från Nybrokajen .

Där ska du köpa något tycker jag, om du vill tjäna stålar.

http://www.kvarnholmen.com/
Citera
2013-09-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Sen det bästa av allt, jag hör aldrig grannarna och de hör inte mig... Har man bott ett par år i ett lyhört 40-talshus så är det balsam för själen.
Bor i ett nybyggt JM-hus, och det är förvånansvärt lyhört tycker jag - i synnerhet i sovrummet illa nog. Man hör när grannar stänger garderobsdörrar och liknande. Jag blev faktiskt förvånad då min förväntan var mer i linje med det du beskriver. Hyresrättshus dock.

Men jag hör inte vanligt prat från grannarna som i 50-talskåken jag bodde i tidigare åtminstone...

Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Tack för alla bra tips hittills! Så just nu känns det som att det står mellan Solna, Sundbyberg och Bromma.

Utifrån detta, vilka områden ska man undvika? De flesta stadsdelar har ju några problemområden, vilka är det för ovanstående? Vill ha nånting lugnt och skönt men ändå nära (inom några hundra meter) till tunnelbana.
Vissa kommer reka mot Blackeberg, men det är bara bra då det fortfarande betingar en minirabatt mot resten av Bromma. Akta dig för grönsakerna på Hemköp bara.
Citera
2013-09-22, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner

Om budgeten räcker skulle jag först och främst kolla på Råsunda/Vasalund eller centrala Sundbyberg. Där får man verkligen stadskänslan iom att i princip allt är kvartersbebyggelse.

Områden att undvika i Solna är framför allt Hagalund. Även om det ombildats en del till BR där så är det fortfarande i det stora hela ett skitområde med fruktansvärda hus. Huvudsta är väl inte heller suveränt, men betydligt bättre än Hagalund iaf. Bagartorp och Bergshamra är inte heller skitkul, även om delar kan vara OK.

Resten av Solna (Centrum, Vireberg, Skytteholm) är helt OK. Inte lika mysigt som Råsunda, men definitivt inget fel på.

Själv gillar jag inte heller Västra Skogen, men det verkar det som andra gör. Smaken är som baken antar jag. En fördel är förstås att du har två tunnelbanelinjer som går ihop där, så kommunikationerna är utmärkta. Jag tycker bara området är väldigt trist, men bilda dig en egen uppfattning.

I Sundbyberg skulle jag definitivt undvika Hallonbergen/Ör och Rissne (Rissne är något bättre, men fortfarande inte skitkul). Mest hyresrätter där tror jag iofs.

Egentligen allt som rent fysiskt sitter ihop med centrala Sumpan är bra. Hela vägen från Duvbo till gränsen mot Råsunda och ner till Centrum är fint. På andra sidan jänvägen är Lilla Alby, vilket inte är riktigt samma känsla, men fortfarande helt OK.

Bromma överlåter jag åt någon som har bättre koll.
Citera
2013-09-22, 15:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Vi har tydligen olika åsikt om vad som är trevligt. Själv tycker jag inte fula tiovåningshus och gamla loftgångshus är särskilt trevlig, och då kan utsikten vara hur bra som helst. Själva centrumet är ju en uppvisning i miljonprogramsmisslyckande vad gäller arkitekturen. Motorborgen borde ju bara sprängas omedelbart så ful är den. Personligen skulle jag inte betala 5000/m2 där och garanterat inte 50000.

Det är faktiskt inte vilka sunkiga punkthus som helst. De är klurigt designade vilket gör att nästan alla lägenheter har sjöutsikt och söder/västerläge.

Därtill trevlig natur inpå krokarna, fina promenader runt Ulvsundasjön. På vintern kan man promenera på isen till Vasastan på en kvart. Har man båt lägger man den nere vid vattnet endast något hundratal meter bort.

http://bostad.at/lagenhet/solna/vastra-skogen-johan-enbergs-vag-19-1-tr-solna-699/flygfoto-johan-enbergs-vag-26.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in