2013-10-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
13 år är riktigt bra kötid. Då har du chans på i princip vilken lägenhet som helst utanför innerstaden.

Jag brukar tipsa om Abrahamsberg i Bromma, där det finns en del hyreslägenheter som förmedlas via bostadskön. Därifrån har du gångavstånd till t-banans gröna linje och lugna villaområden runt omkring. Ca 20 minuter till T-Centralen.

Va skönt att höra! Tack, ska kika mer på det!
Citera
2013-10-02, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
Stockholm sträcker sig över hela länet

Nu ställde ju TS en rätt specifik fråga med angivna maximala restider, vilket diskvalificerar alla dina förslag.

Vad gäller att Stockholm skulle innebära Stockholms län så är det nog bara icke stockholmare som möjligen skulle hålla med dig. Infödda stockholmare räknar verkligen inte Norrtälje eller Södertälje till Stockholm.
Citera
2013-10-02, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Alla de tidiga hållplatserna längs med röda linjen västerut (Aspudden, Telefonplan, Hägerstensåsen, Örnsberg etc.) är jäkligt fina och lugna områden. Det är väl vid Bredäng och Fruängen som idyllen börjar förfalla.

Icke att förglömma den kanske mysigaste av dem alla, Midsommarkransen.

Gröndal är också trevligt, men då är det en liten bit till tunnelbanan (dock tvärbana och bussar samt faktiskt promenadavstånd till Söder om man inte har bråttom).

I övrigt kan Solna (främst Råsunda/Vasalund) och centrala Sundbyberg rekommenderas.
Citera
2013-10-02, 23:01
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Icke att förglömma den kanske mysigaste av dem alla, Midsommarkransen.

Gröndal är också trevligt, men då är det en liten bit till tunnelbanan (dock tvärbana och bussar samt faktiskt promenadavstånd till Söder om man inte har bråttom).

I övrigt kan Solna (främst Råsunda/Vasalund) och centrala Sundbyberg rekommenderas.
Centrala Sundbyberg är relativt bra, bor dock mycket svenskar av lägre social klass där. Tänk typ alkisar/AIK-huliganer.
Har bott en del i Sundbyberg och nattetid, i alla fall helger kan det vara lite stökigt runt centrum. Folk som går runt och pissar på portar och gapar. Garbo ligger i närheten och så finns det en hel del dräggkrogar utöver det.
Sommartid sitter fotbollshuliganerna längs järnvägsgatan och gapar fulla när man går förbi.

Hade nog fan valt Råsunda, finare överlag.
Citera
2013-10-02, 23:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Nu ställde ju TS en rätt specifik fråga med angivna maximala restider, vilket diskvalificerar alla dina förslag.

Vad gäller att Stockholm skulle innebära Stockholms län så är det nog bara icke stockholmare som möjligen skulle hålla med dig. Infödda stockholmare räknar verkligen inte Norrtälje eller Södertälje till Stockholm.

Ja, Norrtälje är rena mardrömmen. Alla som varit där en vardagskväll på vinterhalvåret vet vad jag menar. Eländig plats. Man kan lika gärna föreslå Härnösand eller Söderhamn.
Citera
2013-10-02, 23:04
Medlem
Wargs avatar
Kolla Alvik, vet inte om 13 år räcker men det är förorten som ligger närmst stan, precis innan bron över till Kungsholmen. Ligger granne med väldigt dyra lugna villaorter såsom Äppelviken. Joggar du över tranebergsbron ifrån Alvik till Kungsholmen så har du hela Rålambshovsparken där.

Edit: Undvik orter som ligger längs pendeltågslinjerna. Pendeln slutar fungera vintertid, varje år. Då är åka buss/taxi till jobb/skola som gäller, vilket är ett jävla helvete. Dessutom slutar pendeln att gå runt 01:00 på helger, tunnelbanan går dygnet runt alla dagar i veckan (nästan i alla fall). Så att ta sig ifrån Stockholm C en fredagskväll om man varit och klubbat är antingen taxi eller någon nattbuss som går en gång i halvtimmen och tar 45 minuter.
Senast redigerad av Warg 2013-10-02 kl. 23:15.
Citera
2013-10-02, 23:08
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
När till och med polisen kör Mercedes så säger det en hel del om området, vilket de gör i Täby och Roslagen
Naturligtvis är det upp till var och en var man väljer att bo men det kan vara bra att kika runt lite utanför cirklarna innan man gör sitt val - ett viktigt val anser jag.
Sluta försök höja statusen på Roslagen, ingen köper det. Norrtälje är bonnaland.
Citera
2013-10-02, 23:09
Medlem
Flyttar själv till Jakobsberg i november tycker det verkar rätt hyfsat med pendeln som går rätt fort in till stan. Att det inte är tunnelbana tycker jag inte verkar vara något större problem. Folk som bor där verkar vara ganska blandat. Tycker att det verkar vara ganska lugnt område iaf. Köpte bostadsrätt så hur det ser ut med bostadskö och så vidare har jag inte koll på. Kanske inte det absolut tystaste och lugnaste stället men inte speciellt dåligt.

Finns väl säkert någon med annan åsikt.
Citera
2013-10-02, 23:57
Medlem
vinke4334s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentblad
Hej!

Jag står för närvarande i bostadskö sedan en lång tid tillbaka och hoppas på en lägenhet i dec - jan.

Jag har inte så bra koll på bra områden; men jag vill undvika orter såsom Tensta, Tumba, Rinkeby och Kista. Jag är inställd på Solna, med anledning att jag hört att det finns bra områden där. Jag kan tänka mig Sollentuna också.

Jag gillar my peace and quite. Vill inte ha alltför mycket kaos, barnvänligt område med centrum, kanske skogsområde med stigar etc om man vill ta promenader eller springa. Sen ska det självklart vara säkert.

Tips? Vill inte det ska ligga alltför långt ifrån Stockholm central, som exempelvis Huddinge. Har någon erfarenhet av Jakobsberg?

Alla tips uppskattas!

- Hemsidor där det finns "först till kvarn-inflytt" oavsett ködagar, någon som vet någon sådan bostadsförmedling?

Mvh!
"Bra" områden i Stockholm är Bromma, Huddinge, Enskede, Sundbyberg, Vällingby är jag inte helt 100 på men tror det är ganska lugnt där med. Jakan(Jakobsberg) skulle jag absolut avråda dig från att bosätta dig i om du vill ha ett lugnt område. Vissa områden i Solna är helt OK, men vissa andra skulle jag inte vilja bo i.
Senast redigerad av vinke4334 2013-10-03 kl. 00:01.
Citera
2013-10-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Centrala Sundbyberg är relativt bra, bor dock mycket svenskar av lägre social klass där. Tänk typ alkisar/AIK-huliganer.
Har bott en del i Sundbyberg och nattetid, i alla fall helger kan det vara lite stökigt runt centrum. Folk som går runt och pissar på portar och gapar. Garbo ligger i närheten och så finns det en hel del dräggkrogar utöver det.
Sommartid sitter fotbollshuliganerna längs järnvägsgatan och gapar fulla när man går förbi.

Hade nog fan valt Råsunda, finare överlag.

Hahahahah! Tack, vilken rolig recension
Citera
2013-10-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Kolla Alvik, vet inte om 13 år räcker men det är förorten som ligger närmst stan, precis innan bron över till Kungsholmen. Ligger granne med väldigt dyra lugna villaorter såsom Äppelviken. Joggar du över tranebergsbron ifrån Alvik till Kungsholmen så har du hela Rålambshovsparken där.

Edit: Undvik orter som ligger längs pendeltågslinjerna. Pendeln slutar fungera vintertid, varje år. Då är åka buss/taxi till jobb/skola som gäller, vilket är ett jävla helvete. Dessutom slutar pendeln att gå runt 01:00 på helger, tunnelbanan går dygnet runt alla dagar i veckan (nästan i alla fall). Så att ta sig ifrån Stockholm C en fredagskväll om man varit och klubbat är antingen taxi eller någon nattbuss som går en gång i halvtimmen och tar 45 minuter.

Otroligt stort tack! Ska kolla närmare på Alvik
Citera
2013-10-03, 19:58
Medlem
MonaSvisas avatar
Statusen på Roslagen är redan hög och blir bara högre för varje dag

Klart grabben ska bo i Roslagen, uppfyller ju alla hans kriterier förutom några minuters längre resa.

Det är klart, vill man ha närheten till Väster- eller Söderort så är ju Roslagen lite off.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in