2013-10-02, 16:40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man ska inte stirra sig blind på ytan.[...]
Lägenheten stupar på fler villkor än detta. Ett annat krav var
- Nära till tunnelbana, helst gröna linjen eller motsvarande. Inte heller för långt ut, max 20 minuter till T-centralen, helst runt 10 om det går.

Men här var det alltså ungefär en halvtimme.. .
Citera
2013-10-02, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
Jag valde: Bortanför Mörby, där tunnelbanan tar slut. D v s allt från Täby, Danderyd, Djursholm, Vaxholm (Åkersberga gick bort då det kändes lite stökigt), Österåker till Brottby, ute på landet mellan Brottby och Riala samt Norrtälje. Alla med utmärkta kommunikationer.

Faller lite utanför TS restider till stan kanske? Roslagsbanan och utmärkta kommunikationer är inte något jag skulle välja att nämna i samma mening heller.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
här har du en fin liten tvåa i närheten av Arenastaden i Solna, för bara 1.750.000:-. Högst upp med solig balkong. Dock är det bråttom, denna kommer att bli såld inom 1-4 dagar.
http://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/solna/jarvastaden/solvandan/prislista/?rooms=2

Med alldeles för hög avgift och ligger mitt ute i ingenstans kommunikationsmässigt. Ska man gissa på att föreningens belåning ligger över 10K/m2 också?
Citera
2013-10-02, 18:59
Medlem
MonaSvisas avatar
Med utmärkta kommunikationer menar jag: Skall kunna åka dygnet runt utan bil. Skall i rusningstid kunna åka minst en gång var 10:e minut. Skall inte behöva trängas med kreti och pleti när jag åker.
T o m ända ute i Norrtälje uppfylls dessa kriterier med 1 timmes resa in till stan. Mörby, Danderyd, Täby är riktigt nära stan och man känner sig förmögen bara av att bo här )

Kommer ursprungligen från en normalstor stad som inte är i närheten av att ha dygnetruntkommunikationer veckans alla dagar

Fördelen att välja en bit utanför stan är lugnet, priserna på bostäder samt närheten till Stockholm när man vill dit. Man får väldigt mycket mer för pengarna. Jag vill bada bubbel och ha en hög standard med lyxkök och champagnekyl istället för en skramlig tunnelbana.
Citera
2013-10-02, 19:11
Medlem
MonaSvisas avatar
Lite vad man kan få med en timme till Stockholm med utmärkta kommunikationer.

1 795 000:-
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ10107_1263698484

1 650 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-grind-norrtalje-kommun-tunvagen-4a-4784335

1 395 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-grossgardet-norrtalje-kommun-frotunagatan-16-b-5737558
Citera
2013-10-02, 19:19
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Lite vad man kan få med en timme till Stockholm med utmärkta kommunikationer.

1 795 000:-
http://www.maklarringen.se/Kopa/Objektsida/?objectid=OBJ10107_1263698484

1 650 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-grind-norrtalje-kommun-tunvagen-4a-4784335

1 395 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-grossgardet-norrtalje-kommun-frotunagatan-16-b-5737558
Den mellersta var fin. Den översta hemsk. Tror dock majoriteten skulle välja mindre i Stockholm ändå. För de där pengarna får man typ 20-30 kvadrat i Stockholm, tyvärr.. Men 2 timmars tur & retur för att ta sig till och hem ifrån Stockholm, nej tack.
Hellre 20 kvadrat innanför tullarna i Stockholm än 60 kvadrat i Norrtälje. Haft landställe utanför Norrtälje, visst hyfsat fin stad, men alldeles för död och liten.

Det här är ur en Stockholmares perspektiv då, jag kan aldrig tänka mig att bo någon annanstans permanent i Sverige än i Stockholm. Tror man som Stockholmare är van och uppvuxen med att tunnelbanan går var 5:e minut, att det finns ett stort utbud affärer, mängder med klubbar, teatrar, restauranger, eventarenor o.s.v.
Senast redigerad av Warg 2013-10-02 kl. 19:25.
Citera
2013-10-02, 20:05
Avslutad
Citat:
Med utmärkta kommunikationer menar jag: Skall kunna åka dygnet runt utan bil. Skall i rusningstid kunna åka minst en gång var 10:e minut. Skall inte behöva trängas med kreti och pleti när jag åker.
T o m ända ute i Norrtälje uppfylls dessa kriterier med 1 timmes resa in till stan. Mörby, Danderyd, Täby är riktigt nära stan och man känner sig förmögen bara av att bo här )

Kommer ursprungligen från en normalstor stad som inte är i närheten av att ha dygnetruntkommunikationer veckans alla dagar

Fördelen att välja en bit utanför stan är lugnet, priserna på bostäder samt närheten till Stockholm när man vill dit. Man får väldigt mycket mer för pengarna. Jag vill bada bubbel och ha en hög standard med lyxkök och champagnekyl istället för en skramlig tunnelbana.

Du kanske borde läsa trådstarten innan du kommenterar. Frågan är var i Stockholm man ska bo, inte var på vischan ska man bo. Dina förslag är totalt off topic.

Vad du dillar om med bra kommunikationer dygnet runt och dessa hålor ute i obygden vete fasen. Till Täby går nattbussen en gång i timmen och tar trekvart att komma fram och till Norrtälje går de också timvis och tar en bra bit över en timme.

Du kallar tunnelbanan skramlig och föreslår ställen längs med Roslagsbanan, vilken knappt håller ihop och på vintern står still ungefär lika mycket som den rör på sig. Trängsel kan man snacka om när man försöker ta bussen mot Norrtälje en fredageftermiddag på sommarhalvåret.

I Stockholmsmått är 10-15 minuter till Centralen hyfsat centralt och allt över en halvtimme är ytterförort eller landet.
Citera
2013-10-02, 20:17
Medlem
MonaSvisas avatar
Jag vidhåller nog ändå att tunnelbanan är skramlig.
Citera
2013-10-02, 20:31
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Jag vidhåller nog ändå att tunnelbanan är skramlig.
Ja, det är den. Speciellt när SL sätter in de gamla vagnarna, de där det går in 8 vagnar på perrongen. Om det dessutom är under rusningstid, på Gröna linjen, och i de centrala delarna, alltså Gamla Stan +/- 2 stationer, så är det nästan att man hellre går sträckan till fots.

Gröna linjen, centrala staden samt rusningstid är en förskräcklig kombination.
Citera
2013-10-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Hej!

Letar efter att köpa bostadsrätt i Stockholm, och har en budget på max 2 miljoner. Frågan är bara, var borde man bo? Vad tycker ni?

Kraven är följande:

- Det ska gå att kunna få en tvåa (eller ännu bättre trea) på minst 50 kvadrat för denna budget. Så inget i innerstan där man får typ 14 kvadrat för dessa pengar.

- Inget slödder! Oavsett om vi pratar om svenskar, invandrare, Michelingubbar, eller leprechauns så vill jag inte att det ska bo en massa idioter där. Jag vill helt enkelt kunna gå ner och handla på kvällen utan att vara rädd för att bli rånad (eller värre).

- Nära till tunnelbana, helst gröna linjen eller motsvarande. Inte heller för långt ut, max 20 minuter till T-centralen, helst runt 10 om det går.

Nån med nåt förslag på bra områden? Tack på förhand!

Solna har fina områden, det är dock stort men kika på lägenheterna där. Någorlunda nära T-centralen.
Citera
2013-10-02, 20:40
Medlem
MonaSvisas avatar
Frågan är var i stan man ska bo. Stockholm sträcker sig över hela länet och det finns nog smultronställen lite överallt. Vill man bo lite exklusivare och inte bara se kreti och pleti samt trängas i en skramlig plåtkastrull varje dag så får man nog vidga sitt Norra Öga.

Här norr om stan finns de finaste, dyraste och vackraste ställena och människorna i hela Stockholm. När jag valde så blev det inte särskilt svårt till slut. Norra Stockholm övervägde med råge på alla punkter.

Idag kan jag konstatera att mitt val var det absolut bästa på alla punkter. Behöver aldrig fundera över grön, röd eller annan färg på plåtskramlet eller gnisslet som skriker i öronen
Citera
2013-10-02, 20:46
Medlem
MonaSvisas avatar
När till och med polisen kör Mercedes så säger det en hel del om området, vilket de gör i Täby och Roslagen
Naturligtvis är det upp till var och en var man väljer att bo men det kan vara bra att kika runt lite utanför cirklarna innan man gör sitt val - ett viktigt val anser jag.
Citera
2013-10-02, 20:55
Medlem
Tips på vart i Stockholm man ska bo?

Hej!

Jag står för närvarande i bostadskö sedan en lång tid tillbaka och hoppas på en lägenhet i dec - jan.

Jag har inte så bra koll på bra områden; men jag vill undvika orter såsom Tensta, Tumba, Rinkeby och Kista. Jag är inställd på Solna, med anledning att jag hört att det finns bra områden där. Jag kan tänka mig Sollentuna också.

Jag gillar my peace and quite. Vill inte ha alltför mycket kaos, barnvänligt område med centrum, kanske skogsområde med stigar etc om man vill ta promenader eller springa. Sen ska det självklart vara säkert.

Tips? Vill inte det ska ligga alltför långt ifrån Stockholm central, som exempelvis Huddinge. Har någon erfarenhet av Jakobsberg?

Alla tips uppskattas!

- Hemsidor där det finns "först till kvarn-inflytt" oavsett ködagar, någon som vet någon sådan bostadsförmedling?

Mvh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in