2009-01-04, 21:27
Medlem
De Miros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Jag gillar somsagt att röra mig i "stan" och runt Söder,Östermalm. Det känns helt enkelt bäst för mig även om jag somsagt inte har oändligt med pengar att röra mig med men en enkel 1:a funkar bra.

Ja om det "Det känns helt enkelt bäst för mig" får du vara beredd att betala mycket mer än fem lakan. Du har tur om du får ett andrahandsboende under sju innanför tullarna.
Senast redigerad av De Miro 2009-01-04 kl. 21:29.
Citera
2009-01-04, 23:49
Avslutad
...Men att ingen har nämnt Lilla Essingen än? Det måste väl ändå vara det ideala stället att bo på i Stockholm? Verkar hur lugnt som helst, samtidigt som det ligger innanför tullarna och dessutom vid vattnet.
Citera
2009-01-05, 01:01
Medlem
Det känns som att Frukostjuicen inte är i position att välja vilken innerstadsdel han ska bo i med sin budget. Norsborg kanske?
Citera
2009-01-05, 01:36
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
...Men att ingen har nämnt Lilla Essingen än? Det måste väl ändå vara det ideala stället att bo på i Stockholm? Verkar hur lugnt som helst, samtidigt som det ligger innanför tullarna och dessutom vid vattnet.

Trist som fan där. Reimersholme har allt Essingeöarna har, fast närmare till centrum.
Citera
2009-01-05, 13:09
Medlem
TheWickerMans avatar
Citat:

Spelar ingen roll att det är innanför tullarna så länge kommunikationerna är sämre än från en närförort. Finns ju ingen tunnelbana där. Känns som att många som bor där är bilburna.

Men tycker man det är viktigt med statusen det tydligen innebär att bo "innanför tullarna", så varför inte...
Citera
2009-01-05, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Trist som fan där. Reimersholme har allt Essingeöarna har, fast närmare till centrum.

Trist på ett bra sätt i sådana fall, skulle jag vilja påstå, d.v.s. lugnt och skönt och lite lagom "off". Östermalm däremot tycker jag verkar vara trist på ett enbart negativt sätt, d.v.s. dött och själlöst. Det enda som är bra med Östermalm är väl Östermalmshallen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan
Spelar ingen roll att det är innanför tullarna så länge kommunikationerna är sämre än från en närförort. Finns ju ingen tunnelbana där. Känns som att många som bor där är bilburna.

Men tycker man det är viktigt med statusen det tydligen innebär att bo "innanför tullarna", så varför inte...

Du har en poäng när du nämner bristen på T-station därute. Fattar förresten inte varför det inte finns någon? Närmaste är väl typ Fridhemsplan. Men vaddå, man kan ju i alla fall cykla hur smidigt som helst över Västerbron, om man ska åt Söderhållet då alltså... Bra självmordsställe dessutom (Västerbron alltså), om man nu skulle vara på det humöret!

En nackdel med Lilla Essingen är väl annars att det tydligen är väldigt dålig luftkvalitet därute. Svårt att tro när man ser hur fint det är med vattnet och grönskan, men Essingeleden är ju faktiskt inte att leka med rent avgasmässigt...

Stig Larsson bor ju därute också, men han kanske har slutat sälja? Ha ha näråh
Citera
2009-01-05, 22:50
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Trist på ett bra sätt i sådana fall, skulle jag vilja påstå, d.v.s. lugnt och skönt och lite lagom "off". Östermalm däremot tycker jag verkar vara trist på ett enbart negativt sätt, d.v.s. dött och själlöst. Det enda som är bra med Östermalm är väl Östermalmshallen.

Jo kanske, om man är lagd åt det hållet. Jag ogillar bara tanken att ta en låtsasspårvagn och sen byta till tunnelbana för att komma till söder. Östermalms tråkighet håller jag passionerat med om, lite som Kungsholmen fast där är det mer mystråkigt.
Citera
2009-01-06, 10:21
Medlem
lille ansgars avatar
Stanna där du är istället, vi har det fullt här redan.
Citera
2009-01-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Jag ogillar bara tanken att ta en låtsasspårvagn och sen byta till tunnelbana för att komma till söder.
Från Lilla Essingen är det blå buss 1(?) till Västerbroplan. Det är väl 5-7 minuter ungefär. Sedan är det blå buss 4(?) över Västerbron (ungefär 5 min till Hornstull och sedan vidare mot Skanstull) så är du på Söder. Hur ofta går blå bussarna? Var 5-7:e minut som bäst va? De håller i stort sett samma schema som tunnelbanan.

Kommunikationen är det inget fel på. Däremot skulle inte jag vilja bo där pga Essingeleden. Men det är en annan femma.
Citera
2009-01-06, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Kommunikationen är det inget fel på. Däremot skulle inte jag vilja bo där pga Essingeleden. Men det är en annan femma.

Tänker du på oljudet eller avgaserna, eller både och? Särskilt mycket oljud från motorleden tycker jag ändå inte att man hör därute faktiskt, märkligt nog...
Citera
2009-01-06, 13:18
Medlem
Citat:
Tänker du på oljudet eller avgaserna, eller både och? Särskilt mycket oljud från motorleden tycker jag ändå inte att man hör därute faktiskt, märkligt nog...
Både och. Det finns kåkar på LE som ligger så till att du inte ser/hör Essingeleden, men tänk dig alla de nya husen vid Lux som du ser från E4:an. När de sitter på balkongen och tittar ut över vattnet så ser de även en strid ström av bilar som susar förbi några hundra meter från baklongen. Ett konstant bakgrundsbrus. Det räcker med att äta på uteserveringen på thairestauranten längst ned på Gamla Essinge Brogata, eller på uteserveringen på indiska restauranten på samma gata för att fatta hur mycket det ligger på i bakgrunden. Men visst finns det säkert tystare områden på ön.

Nu planerar man dessutom att bygga på NV sidan av ön, på andra sidan av Essingeleden. Där det finns ett kontorshus och en båtklubb. De husen hamnar hundra meter från E4:an. Brus, brus, dygnet runt.

Och luften - för något år sedan gjorde man en test på luften kring Essingeleden (säg in om 500m avstånd). Vintertid fanns det dagis vid Gröndal som måste stänga, elternativt stanna inomhus hela dagen, pga föroreningarna från trafiken.

Pratar vi dessutom om Lux så är det ett gammalt industriområde och jag vet vad som ligger nedgrävt i den marken och på havsbotten utanför. Jag har läst rapporterna. Låt inte ungarna stoppa jorden i munnen säger jag bara. Och bada inte mer än nödvändigt och framförallt rör inte om i botten med tårna och riv upp skiten.

Nä, jag avstår lilla Essingen.
Citera
2009-01-06, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Både och. Det finns kåkar på LE som ligger så till att du inte ser/hör Essingeleden, men tänk dig alla de nya husen vid Lux som du ser från E4:an. När de sitter på balkongen och tittar ut över vattnet så ser de även en strid ström av bilar som susar förbi några hundra meter från balkongen. Ett konstant bakgrundsbrus. Det räcker med att äta på uteserveringen på thairestauranten längst ned på Gamla Essinge Brogata, eller på uteserveringen på indiska restauranten på samma gata för att fatta hur mycket det ligger på i bakgrunden. Men visst finns det säkert tystare områden på ön.

Nu planerar man dessutom att bygga på NV sidan av ön, på andra sidan av Essingeleden. Där det finns ett kontorshus och en båtklubb. De husen hamnar hundra meter från E4:an. Brus, brus, dygnet runt.

Och luften - för något år sedan gjorde man en test på luften kring Essingeleden (säg in om 500m avstånd). Vintertid fanns det dagis vid Gröndal som måste stänga, elternativt stanna inomhus hela dagen, pga föroreningarna från trafiken.

Pratar vi dessutom om Lux så är det ett gammalt industriområde och jag vet vad som ligger nedgrävt i den marken och på havsbotten utanför. Jag har läst rapporterna. Låt inte ungarna stoppa jorden i munnen säger jag bara. Och bada inte mer än nödvändigt och framförallt rör inte om i botten med tårna och riv upp skiten.

Nä, jag avstår lilla Essingen.

Hm, mycket intressant svar från en som förefaller veta vad han talar om! Jag har lunchat på Lux' uteservering och vid dessa tillfällen tyckte jag att det var hur lugnt och skönt som helst faktiskt. Tänkte inte alls på något bilbrus. Och det borde väl höras mer från restaurangen än från Essinge Brogata? Men jag antar att man hör bilarna bättre om man faktiskt bor där själv...

Vad gäller den gamla dammsugarfabriken, sanerade man inte marken under den innan man gjorde om lokalerna till restaurang? Jag som trodde att det fanns någon sorts saneringslag på sånt... Vad ligger nedgrävt därunder och på havsbotten då? Detta har jag aldrig tidigare hört talas om, att det skulle vara förgiftat därute. Det badar ju folk i massor där på sommaren och väldigt många barn också, så ett och annat bottenskrap med tårna och en och annan kallsup lär det väl bli...

Har man kanske tystat ned hela frågan för att inte sänka värdet på fastigheterna därute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in