Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Tänker du på oljudet eller avgaserna, eller både och? Särskilt mycket oljud från motorleden tycker jag ändå inte att man hör därute faktiskt, märkligt nog...
Både och. Det finns kåkar på LE som ligger så till att du inte ser/hör Essingeleden, men tänk dig alla de nya husen vid Lux som du ser från E4:an. När de sitter på balkongen och tittar ut över vattnet så ser de även en strid ström av bilar som susar förbi några hundra meter från baklongen. Ett konstant bakgrundsbrus. Det räcker med att äta på uteserveringen på thairestauranten längst ned på Gamla Essinge Brogata, eller på uteserveringen på indiska restauranten på samma gata för att fatta hur mycket det ligger på i bakgrunden. Men visst finns det säkert tystare områden på ön.
Nu planerar man dessutom att bygga på NV sidan av ön, på andra sidan av Essingeleden. Där det finns ett kontorshus och en båtklubb. De husen hamnar hundra meter från E4:an. Brus, brus, dygnet runt.
Och luften - för något år sedan gjorde man en test på luften kring Essingeleden (säg in om 500m avstånd). Vintertid fanns det dagis vid Gröndal som måste stänga, elternativt stanna inomhus hela dagen, pga föroreningarna från trafiken.
Pratar vi dessutom om Lux så är det ett gammalt industriområde och jag vet vad som ligger nedgrävt i den marken och på havsbotten utanför. Jag har läst rapporterna. Låt inte ungarna stoppa jorden i munnen säger jag bara. Och bada inte mer än nödvändigt och framförallt rör inte om i botten med tårna och riv upp skiten.
Nä, jag avstår lilla Essingen.