Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-02, 04:00
  #1
Medlem
Emilio7s avatar
Har en mormor som har blivit mkt senil. Man kan prata med henne men hon ställer alltid en återkommande fråga typ var 10 minut. Kan vara: -Hur mår familjen? Har du ngt roligt att berätta? Osv.

Jag brukar alltid svara på frågorna, ibland uppemot 10 gånger inom loppet av en timme (givande jag vet...).

Nu till frågan får inte senila/dementa personer Déjà Vu-känslor, att dom liksom känner igen svaret de får osv.?
__________________
Senast redigerad av Emilio7 2009-01-02 kl. 04:59.
Citera
2009-01-02, 05:01
  #2
Medlem
Eliza CTs avatar
Din mormor har blivit dement (senil = hög-ålder).
Och precis som alla andra reagerar hon med samma frågor då hon genast glömt att hon redan frågat. Nej, jag tror inte att dementa har några sådana upplevelser när demensen kommit så långt. Däremot kan dom ibland ha några klara korta stunder då hjärnan plötsligt får tillbaka minne av något. För att sedan glömma snabbt igen. Vården försöker påverka dom att minnas saker som hänt förr. Genom saker som fanns förr i tiden - då dom var unga, genom sång o. musik från "deras tid". Dom får ta lite personliga saker med från sina hem för att behålla det välkända även på vårdboenden.
Så man får fortsätta svara på samma frågor men inse att det trots allt kan betyda något för den anhöriga att man finns där. Inte sluta med besök bara för att det är tjatigt.
Så länge det går så bör man försöka göra lite trevliga saker. Är det inte alltför "snurrigt" kan man ta hem dom för en söndagsmiddag, ut dom på en liten biltur (eller bara ut på en promenad i vackert väder) eller helt enkelt bara ordna en trivsam lite kaffestund tillsammans. Glöm inte ett litet födelsedagskalas - och bjuda övriga boende och personal på det. Tänk att dom andra i närheten nu blivit din dementas nya "familj".
Det finns många jättebra böcker i ämnet att låna på bilbioteket.
Mvh
Citera
2009-01-02, 12:00
  #3
Medlem
Snoppzors avatar
TS fick ett mycket bra svar av Eliza. Och som jag tolkar ditt primära mål med ditt inlägg, är du rädd för att bli tjatig eller liknande då du svarar samma sak på samma fråga tio gånger i timmen - svaret är nej. Ställer personen samma fråga kan du vara 99% säker på att personen inte kommer ihåg vad du svarade tidigare. För att jag antar att det är fullt utvecklad demens vi pratar om.

Vad du säger är inte allt för viktigt, så länge det räcker för att hålla din mormor lugn och vid så gott humör som möjligt. Taktil beröring (om hon tillåter), i samband med konversation - och en lugn och inte stressad röst kan dessutom hjälpa dig och din mormor i eran kontakt, då det kanske går tolv minuter mellan frågorna istället för tio. Och det är de små sakerna man måste värdesätta inom vården med dementa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback