2008-12-31, 16:50
Medlem
Kvinnor har historiskt ansetts underlägsna män.
Vad är det som gör att kvinnor alltid har hamnat i bakgrunden av beslutsfattande och skapande. Har de lägre intelligens rent allmänt. Även om intelligens kvoten är jämn i jämnförelse med män, varför ligger ändå kvinnor långt under män i alla avseenden? Varför är dom också så lättlurade och dåliga på kritiskt/analytiskt tänkande?
Citera
2008-12-31, 16:54
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KohSamui
Vad är det som gör att kvinnor alltid har hamnat i bakgrunden av beslutsfattande och skapande. Har de lägre intelligens rent allmänt. Även om intelligens kvoten är jämn i jämnförelse med män, varför ligger ändå kvinnor långt under män i alla avseenden? Varför är dom också så lättlurade och dåliga på kritiskt/analytiskt tänkande?

Vet man det?
Är detta bevisat?
Har du någon källa?

Tvärtom brukar man ju komma fram till att det faktiskt finns generella skillnader i hur bra män och kvinnor presterar i olika områden.
Citera
2008-12-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vet man det?
Är detta bevisat?
Har du någon källa?

Tvärtom brukar man ju komma fram till att det faktiskt finns generella skillnader i hur bra män och kvinnor presterar i olika områden.

Jag tror inte "skillnaderna" skulle skilja sig väldigt mycket mellan män och kvinnor i alla fall för de som ligger inom medelvärdet, sen skiljer det mycket mer för de som presterar högt, skulle tro att 95 av 100 är män där.
Om vi nu koncentrerar oss på medelvärdet, varför presterar inte kvinnor kreativt i samma anda som män?
Senast redigerad av KohSamui 2008-12-31 kl. 17:05.
Citera
2008-12-31, 19:54
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vet man det?
Är detta bevisat?
Har du någon källa?

De lärde tvistar om detta. Finns de som säger det finns skillnader, de som inte erkänner dessa. Hur som helst är de skillnader som må finnas övervägande små; således svårt att generalisera om grupperna i stort.

För att svara på frågan är kvinnor självfallet inte underlägsna män.
Citera
2008-12-31, 23:08
Medlem
skalman1973s avatar
Tja idag är enda skillnaden fysisk ? Det har vi människor som Staffan westerberg samt claire wikholm att tacka för Jag minns ett sommarläger jag var på som liten sköldpadda lägret leddes just av storpotaten och hans familj Fast iofs jag mitt lilla betongbarn lärde mig iaf att cykla
Senast redigerad av skalman1973 2008-12-31 kl. 23:13.
Citera
2008-12-31, 23:10
Medlem
Nej kvinnor är icke underlägsna män , vilket svammel, tror man det är man i mitt tycke en idiot.
Citera
2008-12-31, 23:24
Bannlyst
Citat:

Det är för att kvinnor ej umgås i grupper , de umgås bara två och två och då blir ej de sociala banden så starka och tex har kvinnor då ej lika sammansvetsad värdegrund ( värde = pengar ) i ryggen och tjänar då mindre pengar.
Hos Schimpanser och homo sapiens ses detta genetiskt : honorna hoppar mellan de manliga grupperna . Gorillor och Bonobos är annorlunda.

Lättlurade : män är genetiskt mer skeptiska mot främlingar ty vi rörde oss utanför byn och gjorde första sociala kontakten med andra och då blir vi mer misstänksamma ty de lättlurade dödades !

Se
Frans de waal : our inner ape
eller
Nils Uddenberg : Biologisk utveckling och mänsklig gemenskap.
Citera
2009-01-01, 00:09
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung
Det är för att kvinnor ej umgås i grupper , de umgås bara två och två och då blir ej de sociala banden så starka och tex har kvinnor då ej lika sammansvetsad värdegrund ( värde = pengar ) i ryggen och tjänar då mindre pengar.
Hos Schimpanser och homo sapiens ses detta genetiskt : honorna hoppar mellan de manliga grupperna . Gorillor och Bonobos är annorlunda.

Lättlurade : män är genetiskt mer skeptiska mot främlingar ty vi rörde oss utanför byn och gjorde första sociala kontakten med andra och då blir vi mer misstänksamma ty de lättlurade dödades !

Se
Frans de waal : our inner ape
eller
Nils Uddenberg : Biologisk utveckling och mänsklig gemenskap.

Umgås bara två och två? Du är aldrig ute i verkligheten speciellt ofta va?
Citera
2009-01-01, 01:21
Medlem
Gott nytt år.

Givetvis är det så att skillnaderna i män och kvinnors ställning ekonomiskt etc. i dagens samhälle beror på att män hade tid att ägna sig åt annat då den ekonomiska basen i tidigare samhällen gav överskott. Kvinnor kom alltid att ha en massa kids att sköta om.

Det är helt enkelt så att vår biologi och reglerna för reproduktion som varit har bestämt utvecklingen och skapat de maktstrukturer som finns. Detta betyder inte att de är oföränderliga.
Citera
2009-01-01, 01:55
Medlem
obotlig_realists avatar
Kvinnor är underlägsna män och den stora skillnaden stavas testosteron. Kvinnor har endast 10 % av männens testosteronhalt. Testosteron är det hormon som starkast påverkar en människas drivkraft, man kan inte snacka bort detta faktum. Resten kan man räkna ut själv.

Men visst snackar vi intelligens så finns det absolut inget som talar för att kvinnan har lägre intelligens snarare tvärtom. Tycker kvinnor oftast har en väldigt sund och vettig syn på tillvaron. Men som sagt männens testosteron är skillnaden och kommer alltid att vara det.
Citera
2009-01-01, 02:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Varför är dom också så lättlurade och dåliga på kritiskt/analytiskt tänkande?
Det tycker jag inte att kvinnor är i allmänhet, men det finns en grupp som utmärker sig mycket. De är dock fast i den kvinnliga könsrollen. Lustigt nog är de i allmänhet väldigt kvinnliga ELLER feminister. Denna lilla men oförglömliga grupp har inte lärt sig kritiskt tänkande. De går direkt från astrologi till genusblaha. Det är de som inte brydde sig om matematiklektionerna i tro att de inte kunde förstå. De har inte för vana att över huvud taget närma sig problem genom någon form av verkligt tänkande, utan gör det bara i form av fingertoppskänsla för konventioner och dogmatism. De kan gå skrämmande långt med detta, särskilt i politiken. Tack vare genusreformerna på universiteten har dessa kvinnor, typ Eva Lundgren, även möjlighet till akademiska karriärer numera, trots total oförmåga att producera något av vetenskapligt värde.
Senast redigerad av BaalZeBub 2009-01-01 kl. 02:05.
Citera
2009-01-01, 03:35
Medlem
LaToyas avatar
Svar: Nej!
Snarare annorlunda. Visst, vi är väl i stort fysiskt underlägsna, men annars, knappast. Bara annorlunda än män i mångt och mycket. Å andra sidan kan jag som kvinna skilja mig extremt mycket från en annan av kvinnligt kön.
Så, återigen, man är alla individer, och det går inte att generalisera.

Gott nytt år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in