Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-30, 22:08
  #1
Medlem
JohnMiltons avatar
I somras i ett infall av fyllepådrivet ädelmod tänkte jag under en festival tänkte jag vara snäll nog att köpa ut lite åt några ~16åringar (fan, minns ju själv hur det var att vara på festival utan åldern inne... livet hängde ju på att hitta nån vänlig själ, så jag ville ge tillbaka lite vänlighet så att säga).

Hursomhelst blev jag ju självklart tagen av en civvare... (Inte så jävla konstigt kanske när en packad kille utklädd till sjöman ska försöka kånka ut över 80 burkar och ett par pavor ensam men på nåt mystiskt sätt får hjälp av traktens unga förmågor)

Jag erkände direkt och gav farbror blå kvittot för att så snabbt som möjligt kunna köpa ny dryck åt mig själv(han tog två kassar med min privata också den jäveln!)

Hursomhelst till saken... Han sa att om jag erkänner och allt så slipper jag komma på rättegång och skit, brottsrubriceringen blir Langning, och de plockar in allt för att räkna ut hurpass grovt det ska anses.

jag har sökt som fan efter liknande på nätet för att se vad jag kan vänta mig för straff (det har tagit ett satans tag nu men många som torskar på skitbrott som ringa narkotika o dyl. har ju fått vänta över ett år ibland så det kommer väl...).

Det var väl typ 5 kids på kanske 15-17(jag var rätt bakis och det var tidigt så jag granskade dem väl inte så jävla noga.. kan kanske varit lite yngre också men det tror jag inte), och sisådär 80-85 burkar starköl/starkcider, samt en eller två helor sprit och en tetra vin.
Jag är turligt nog ostraffad innan, men jag såg att de höjde straffsatserna för langning 2005 ungefär så det vore kanske bra att veta hur mycket pengar jag borde lägga undan -på ett ungefär- så jag inte råkar bli bakrutt när dagen väl kommer.

Så... Är det någon som har koll på vad liknande gett? Länkar? Erfarenheter? Allt uppskattas.
Citera
2008-12-30, 22:17
  #2
Medlem
LiLWizs avatar
Det är enbart dumt att direkt erkänna ett brott hur uppenbart det än är. Det polisen vill att du gör är att du skriver på ett strafföreläggande, det är ganska vanligt enligt min erfarenhet att man går den här vägen. Du ska dock veta att alla strafförelägganden hamnar i brottsregistret.
Citera
2008-12-30, 22:32
  #3
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Det är enbart dumt att direkt erkänna ett brott hur uppenbart det än är. Det polisen vill att du gör är att du skriver på ett strafföreläggande, det är ganska vanligt enligt min erfarenhet att man går den här vägen. Du ska dock veta att alla strafförelägganden hamnar i brottsregistret.

Vad exakt är et strafföreläggande? Det här var i ett annat län, och han sa att antingen erkänner jag direkt och då skickar de hem straffet när det är kirrat, eller så får jag komma dit igen för lite papper/rättegång, och jag ids inte åka land och rike över för det. Fast det kanske var ett skitdumt val?

Att det hamnar i registret förstår jag... Lite bittert men shit happens.
Citera
2008-12-30, 22:38
  #4
Medlem
blotarns avatar
Jag blev tagen på bolaget med min brorsas leg, och blev anmäld för missbruk av urkund. Jag var dock hur trevlig som helst med poliserna och tack vare mina goda erfarenheter i att verka vara trevlig rent socialt så fick jag smaka på äkta poliskaffe och även en liten bulla på stationen. Fick ta bild, skriva ner namn, födelsedatum osv. Jag var helt ostraffad tidigare och var 18 bast.
Hörde aldrig av polisen om det. Du kan nog vara rätt lugn.
Citera
2008-12-30, 22:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jag blev tagen på bolaget med min brorsas leg, och blev anmäld för missbruk av urkund. Jag var dock hur trevlig som helst med poliserna och tack vare mina goda erfarenheter i att verka vara trevlig rent socialt så fick jag smaka på äkta poliskaffe och även en liten bulla på stationen. Fick ta bild, skriva ner namn, födelsedatum osv. Jag var helt ostraffad tidigare och var 18 bast.
Hörde aldrig av polisen om det. Du kan nog vara rätt lugn.


altså finns du i registret också....
Citera
2008-12-30, 22:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Vad exakt är et strafföreläggande? Det här var i ett annat län, och han sa att antingen erkänner jag direkt och då skickar de hem straffet när det är kirrat, eller så får jag komma dit igen för lite papper/rättegång, och jag ids inte åka land och rike över för det. Fast det kanske var ett skitdumt val?

Att det hamnar i registret förstår jag... Lite bittert men shit happens.

Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång....

Du skrev på att du godkände strafföreläggande, du kunde vägrat och låtit det gå till domstol istället...
Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom.
Citera
2008-12-31, 01:22
  #7
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång....

Du skrev på att du godkände strafföreläggande, du kunde vägrat och låtit det gå till domstol istället...
Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom.

jag tror inte jag skrev på nåt.... helt hundra är inte minnet, men jag tror inte det. Funkar det muntligt också kanske?

EDIT: Ska tilläggas att de ju inte visste ännu hur mycket det var och hur hårt straff det skulle bli och så. Är det möjligt att de räknar ihop det och sen skickar ett strafföreläggande till mig?

Det som hände var ju att han sa att vi kan undvika att jag behöver åka dit för rättegång om jag direkt går med på nåt, så återkommer de med vad för straff det blir, typ... Men det innebär att det inte kan bli värre än villkorligt i alla fall?
Citera
2008-12-31, 01:25
  #8
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
jag tror inte jag skrev på nåt.... helt hundra är inte minnet, men jag tror inte det. Funkar det muntligt också kanske?

EDIT: Ska tilläggas att de ju inte visste ännu hur mycket det var och hur hårt straff det skulle bli och så. Är det möjligt att de räknar ihop det och sen skickar ett strafföreläggande till mig?

Ja, det är så det funkar. Ett strafföreläggande måste dessutom skrivas under.

Från åklagarmyndighetens hemsida:



Citera
2008-12-31, 01:28
  #9
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Ja, det är så det funkar. Ett strafföreläggande måste dessutom skrivas under.

Från åklagarmyndighetens hemsida:




Ah... Tack Jag såg att de höjde straffsatsen för just langning rätt nyss, men det är inte risk att det blir värre än villkorligt i alla fall?
Jag har ju inte sålt och inga ohyggliga mängder (även om det väl var ganska mycket ändå...)
Citera
2008-12-31, 01:49
  #10
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Ah... Tack Jag såg att de höjde straffsatsen för just langning rätt nyss, men det är inte risk att det blir värre än villkorligt i alla fall?
Jag har ju inte sålt och inga ohyggliga mängder (även om det väl var ganska mycket ändå...)

Det straff som gäller är det som föreskrevs i lag när brottet skedde. Åkte du fast innan lagändringen gäller det tidigare straffet.

Jag har inte hittat några bra prejudikat så vi får hoppas att någon annan kan komma in med bedömning på straffet. Har det bara skett en gång och inte mer kan jag inte tänka mig att fängelse skulle komma i fråga.
Citera
2008-12-31, 10:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Ah... Tack Jag såg att de höjde straffsatsen för just langning rätt nyss, men det är inte risk att det blir värre än villkorligt i alla fall?
Jag har ju inte sålt och inga ohyggliga mängder (även om det väl var ganska mycket ändå...)


Nej, straffföreläggande är så som åklagarens sida säger reserverat för bötesbelopp eller villkorligt. Så fängelse ska inte komma i fråga.
Citera
2008-12-31, 12:54
  #12
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det straff som gäller är det som föreskrevs i lag när brottet skedde. Åkte du fast innan lagändringen gäller det tidigare straffet.

Jag har inte hittat några bra prejudikat så vi får hoppas att någon annan kan komma in med bedömning på straffet. Har det bara skett en gång och inte mer kan jag inte tänka mig att fängelse skulle komma i fråga.
Det var tyvärr efteråt, men.. Jag får väl lägga undan några tusenlappar helt enkelt. Blir det dagsböter kan det ju inte bli superhögt i alla fall, eftersom jag tjänar rätt pissigt. Tack för svaren hursomhelst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback