Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-30, 20:10
  #1
Medlem
Chowies avatar
Jag gick till en lokal krog/resturang här i staden igår för att ta mig en bit mat. När jag frågade vad dom hade på menyn så svarade bartendern att dom enbart hade nachotallrik med 3 olika såser & jordnötter. Har jag fel eller måste man inte ha någon slags uppvärmd mat eller liknande för att få sälja alkohol? eller räcker det med att slänga fram lite chips & nötter?
Citera
2008-12-30, 20:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
Jag gick till en lokal krog/resturang här i staden igår för att ta mig en bit mat. När jag frågade vad dom hade på menyn så svarade bartendern att dom enbart hade nachotallrik med 3 olika såser & jordnötter. Har jag fel eller måste man inte ha någon slags uppvärmd mat eller liknande för att få sälja alkohol? eller räcker det med att slänga fram lite chips & nötter?


nachotallrik är väl varm mat? I en del kommuner räcker det att servera toast som varm mat...

EDIT: jag har för mig det ska vara lagad mat...
Citera
2008-12-30, 20:19
  #3
Medlem
ormanoffs avatar
Serveringstillstånd får enligt alkohollagen, 7 kapitlet, ges till ett ställe året runt eller årligen under viss tidsperiod om stället har ett kök för allsidig matlagning och tillhandahåller lagad mat. Är det frågan om ett ställe som serverar alkohol vid ett enstaka tillfälle gäller att stället ska tillhandahålla lagad mat.
Citera
2008-12-30, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Serveringstillstånd får enligt alkohollagen, 7 kapitlet, ges till ett ställe året runt eller årligen under viss tidsperiod om stället har ett kök för allsidig matlagning och tillhandahåller lagad mat. Är det frågan om ett ställe som serverar alkohol vid ett enstaka tillfälle gäller att stället ska tillhandahålla lagad mat.

Eksjö kommun ställer endast kravet att man ska ha lagad mat, inte varierad.
Citera
2008-12-30, 20:23
  #5
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
nachotallrik är väl varm mat? I en del kommuner räcker det att servera toast som varm mat...

EDIT: jag har för mig det ska vara lagad mat...
det var inte varmt, det var chips & tre kalla diper. ingen smält ost på ... ingenting
Citera
2008-12-30, 20:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
det var inte varmt, det var chips & tre kalla diper. ingen smält ost på ... ingenting


frågan är ju om det behöver vara varmt. de är beroende på din kommuin, ring de som har hand om det-.
Citera
2008-12-30, 20:25
  #7
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
frågan är ju om det behöver vara varmt. de är beroende på din kommuin, ring de som har hand om det-.
komunen ifråga är jönköping, gick in & spana runt lite på komunsidan men hittade ingenting.
Citera
2008-12-30, 20:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
komunen ifråga är jönköping, gick in & spana runt lite på komunsidan men hittade ingenting.

två sekunder tog det:

http://www.jonkoping.se/toppmeny/omk...800030340.html

(googla om man inte hittar FFS)
Citera
2008-12-30, 20:30
  #9
Medlem
Chowies avatar
jahaaa, serveringstillstånd. jag sökte på alkoholtillstånd & utskänkningstillstånd.

edit: tack nu har jag läst på mig lite & mailat ansvarig på jönköpingskomun
__________________
Senast redigerad av Chowie 2008-12-30 kl. 20:43.
Citera
2008-12-30, 20:47
  #10
Medlem
Sen kanske de serverar lagad mat dagtid men inte kvällstid. Köket kanske inte var öppet då?

Eller så gör de som många andra och har "separata" lokaler som ur myndigheternas synpunkt är samma lokal. Tex. en resturang och en bar med separata ingångar där båda går under samma serveringstillstånd.
Citera
2008-12-30, 20:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Sen kanske de serverar lagad mat dagtid men inte kvällstid. Köket kanske inte var öppet då?

Eller så gör de som många andra och har "separata" lokaler som ur myndigheternas synpunkt är samma lokal. Tex. en resturang och en bar med separata ingångar där båda går under samma serveringstillstånd.

Det hjälper inte, du måste kunna servera mat till den som vill ha det, ända till sista droppen alkohol serveras.
Citera
2008-12-30, 20:53
  #12
Medlem
Betvlivlar starkt att du måste erbjuda mat till precis vemsomhelst precis vartsomhelst i lokalen.

Första scenariot kanske går åt helvete, men andra funkar fortfarande. Precis som du inte blir serverad biffgrytor inne vid pissoaren så kanske du inte kan bli serverad annat än nachos vid baren, utan i så fall istället får sätta dig i resturangdelen som i praktiken är så avskild från baren att det verkar vara en annan lokal.

Dock visste jag inte att det var som du sa. =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback