Jag har kört på LCHF ända sen i nyår och inte fan har jag blivit slö och dum. Tvärtom har jag blivit aktivare, fått bättre hy, sovit bättre på nätterna samt äter mindre och känner aldrig av nåt sockersug.
Såhär kan en typisk dag för mig se ut:
07.30-08.30: Brittisk frukost. Ett halvt paket bacon med två ägg samt några buketter broccoli.
11-12: Lunch. Sallad med dressing samt keso.
17-19: Middag. Kan vara några skurna biffar fransyska eller två laxfiléer, kotletter, köttfärslimpa utan mjöl, en grillad kyckling eller två/tre kycklingklubbor.
Dricker kaffe eller vatten till allt.
Fungerar bra och det känns bra. Dessutom har mitt blodtryckt sänkts samt HDL-et är högre och LDL-et lägre samtidigt som totalkolesterolet har sänkts. Alla ni som säger att LCHF är skit har helt fel, det här är bland det enda som fungerar. Stenåldersmännen åt så (förutom tre veckor om året när det var fruktsäsong). Annars finns det ett ganska anmärkningsvärt citat från Carl von Linné i ämnet:
"Dieten förändrar oändeligen mycket inbyggarena i ett rike. En norrländsk lapp lever endast av kött, fisk och fågel, blir därav liten, mager, lätt, vig. En bonde däremot i Sveriges södra provinser, på Skåne slätt, som äter ärter, mycket bovetegröt, och vars mest föda består ex vegetabilibus farinaceis [av vegetabiliska mjölrätter], bliver stor, grott, styv, stark, sen, tung."
Ur skånska resan.
Alltså; Samerna som åt kött var slanka och goa, skåningarna som åt mjöl och gröt, var stora, starka och klumpiga. Så nej, man bör inte bygga muskler på LCHF, det stämmer. Däremot fungerar alla lågintensiva aktiviteter bra att träna på. Det var kanske därför samerna inte behövde snöskotrar på den tiden, för de kunde springa istället. Nu är de bidragsindianer.