2009-03-19, 20:36
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Ungefär så ja. Sänker blodtryck & blodfetter med tiden och håller dig mätt och belåten till den grad att du tappar fokuset på mat... Samtidigt som det inte sölar ner förbränningen.
Spelar ingen roll. Tror knappast du får högre metabolism för att du inte äter kolhydrater. kcal in vs kcal ut gäller alltid, så vida du inte kan bryta naturlagarna.

Citat:
Däremot är det inte bra anpassat till högintensiv träning nej. Men lågintensivt fungerar bättre.
Med andra ord 90% av dem som är på detta forumet borde inte använda den kosten alls
Citera
2009-03-19, 20:49
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll. Tror knappast du får högre metabolism för att du inte äter kolhydrater. kcal in vs kcal ut gäller alltid, så vida du inte kan bryta naturlagarna.

Säg det till de tusentals personer med metabolt syndrom som har fått onormala hälsoförbättringar av LCHF.

Citat:
Med andra ord 90% av dem som är på detta forumet borde inte använda den kosten alls
Måhända. Men en TKD (Targeted ketogenic diet) eller en CKD (Cyclical KD) kan fungera för tränande.
Citera
2009-03-19, 20:56
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Säg det till de tusentals personer med metabolt syndrom som har fått onormala hälsoförbättringar av LCHF.
Massutrop:
Hej alla tusentals personer med metabolt syndrom!

Har ni fått bättre förbränning för att ni börjar LCHF-kost?

Citat:
Måhända. Men en TKD (Targeted ketogenic diet) eller en CKD (Cyclical KD) kan fungera för tränande.
Fungerar inte bra för anaerobt arbete, vad du än tycker, säger eller tänker omkring det.
Citera
2009-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Har ni fått bättre förbränning för att ni börjar LCHF-kost?

Kanske. Med tanke på att insulinresistansens förmåga att stoppa fettförbränningen minskar. Inte "mer" förbränning; däremot "bättre".

Citat:
Fungerar inte bra för anaerobt arbete, vad du än tycker, säger eller tänker omkring det.

Nu snackar du en jävla massa skit som vanligt. Det finns gott om CKD-dieter för kroppsbyggare som används. Bodyopus och UD2 t ex.
Citera
2009-03-19, 21:17
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Och ja, Dahlqvist var aggressiv. Bakgrund till det kan vara att motdebattören var en av de två som anmälde henne förut. Debatten var HELT upplagd för att Dahlqvist skulle vara aggressiv och Rosengren rädd och tillbakadragen.

Det var väl det där förbannade etablissemangets fel.
Citera
2009-03-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz

Helt upp till dig vad du tror. Däremot är ditt personliga tyckande inte alltid en spegel av verkligheten, bara så att du vet.

Och visst får man ökad metabolism. För du tror väl inte att socker hjälper oss att förbränna?

Citat:

Har jag sagt något annat?
Citera
2009-03-19, 21:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Kanske. Med tanke på att insulinresistansens förmåga att stoppa fettförbränningen minskar. Inte "mer" förbränning; däremot "bättre".
Ah okey. Det köper jag!

Citat:
Nu snackar du en jävla massa skit som vanligt. Det finns gott om CKD-dieter för kroppsbyggare som används. Bodyopus och UD2 t ex.
Även om det går så har du missat att Insulin är det mest anabola hormonet i hela kroppen. Att bränna fett direkt i cellerna kräver mer syre än kolhydrater, ditt anaeroba arbete blir därmed sämre, finns inte en chans att du klarar lika mycket vikt på samma antal repetition utan kolhydrater i din kost. Om han nu inte vill äta fram insulin så finns det ju injicerbara alternativ. Eller IGF-1, MGF eller rent Insulin. Inte att rekommendera dock då man kan dö i en överdos av insulin.

Helt ärligt så ser jag inte hur du skall kunna bygga en nämnvärd muskelmassa utan kolhydrater eller inject.
Citera
2009-03-19, 21:23
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Helt upp till dig vad du tror. Däremot är ditt personliga tyckande inte alltid en spegel av verkligheten, bara så att du vet.

Och visst får man ökad metabolism. För du tror väl inte att socker hjälper oss att förbränna?

Du menar med andra ord att kroppens passiva förbränning ökar om du minskar ditt kolhydratintag. Endast hormoner kan påverka våran passiva förbränning, tror knappast MINDRE insulin gör förbränningen högre, snarare lägre.

Citat:
Har jag sagt något annat?
Har jag sagt att du har sagt någonting annat? Jag gav bara en slutsats på det, nämnde ingenting om vad du sa. Så nu undrar jag varför du frågade frågan "Har jag sagt något annat?". För den är tämligen dum att fråga i detta sammanhanget.
Citera
2009-03-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Det var väl det där förbannade etablissemangets fel.

Allvarligt talat, har jag någonsin pratat om etablissemanget?
Citera
2009-03-19, 21:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Allvarligt talat, har jag någonsin pratat om etablissemanget?

Citera
2009-03-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Du menar med andra ord att kroppens passiva förbränning ökar om du minskar ditt kolhydratintag. Endast hormoner kan påverka våran passiva förbränning, tror knappast MINDRE insulin gör förbränningen högre, snarare lägre.

Öhm... Du sa själv att insulin är det mest anabola hormonet i hela kroppen. Hormonet bygger alltså fett och muskelmassa. Borde då inte någonting hända när nämnda hormon minskar i omfattning...? Vad känns det som, rent spontant?
Citera
2009-03-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Och de flesta maratonlöpare klarar inte ens 50kg i knäböj och i de böcker jag läser rekommenderar de absolut inte en LCHF till maratonlöpare - tvärtom.

För idrottare där de krävs lite muskelstyrka (anaeroba) kan du glöma en sån diet.
Löpning och styrketräning går som bekant inte hand i hand. Den mesta träningen i anaerob puls är stressande för kroppen. Och alltså proinflammatorisk. Man bör i första hand fokusera på sin aeroba träning för långvarig hälsa. När man väl tränat upp sin aeroba kapacitet kan man blanda in anaerob träning. Men den aeroba träningen bör alltid överväga den anaeroba. För att undvika skador.

LCHF och aerob träning går hand i hand. Om man vill ta in anaerob träning får man givetvis öka sitt kolhydratintag, men fettet ska ändå vara den primära energikällan.

När jag kommenterar i den här tråden gör jag det med människokroppens hälsa och välmående i tanke. För att kunna leva ett långt och hälsosamt liv.
Bara för att en idrottare ser fit ut, behöver inte betyda att hans/hennes kropp mår bra.
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Så du menar att kroppen tar utav lagrade energireserver utan att behöva det?
Var kommer dina fysiologi/biokemi kunskaper ifrån?
Låt mig gissa... du har läst natur på gymnasiet, är i 20 års åldern och tror att du vet allt?
Kroppen tar från sina överflödiga fettlager om den ställer om sig till fettförbränning, ja. Det har även visats i studier att de som ätit LCHF gått ner mer i vikt, trots att de ätit fler kalorier än de som ätit enligt LFHC-kost.
Detta strider ju emot termodynamikens första lag säger du! Ja, men termodynamikens andra lag säger oss att energins kvalitet (dvs. dess arbetsförmåga) minskar varje gång en energiomvandling sker.

Citat:
[...]bekräftar denna teori, där LCHF gruppen
konsumerade 300 kcal extra per dag och förlorade lika mycket i vikt som LFHC gruppen
under 12 veckor. Under studiens gång konsumerade LCHF gruppen 25000 kcal extra,
motsvarande ca 3kg fett, en förväntad viktuppgång som uteblev.

Källa: http://courses.ki.se/skriftligt_arbete_med_rattade_ref__2_.pdf?node=145 926

Jag är en lekman likt många andra som kommenterar i den här tråden. Jag har redan sagt min ålder. Har inte påstått att jag vet allt, utan bara hur jag själv uppfattar min hälsa efter att ha börjat med LCHF och träna efter Maffetone-metoden. Och att jag tycker det är helt fantastiskt att folk blir friska från sjukdomar som har ansetts "kroniska" när de har lagt om sina kostvanor helt emot Livsmedelsverket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in