2008-12-29, 23:53
Medlem
Silentchokes avatar
Hej hej. Hm jag har hört väldigt varierade åsikter när det kommer till LCHF .
Vissa forskare menar på att det är skadligt för kroppen att ta bort kolhydraterna i sin vardagliga kost medens andra forskare menar motsatsen.
Så kan ni hjälpa mig att bena ut det här?
Jag har personligen 10 kilos övervikt och överväger att köra proteiner, fett och grönsaker av alla slag samt frukt.

Kram
Citera
2008-12-30, 00:10
Medlem
Tar du bort ALLA kolhydrater ur din kost (eller nästintill alla) så kommer du inte att stå ut i särskilt många dagar. Kolhydrater behöver du även dom du går på diet, överdriv inte! Det enda som kommer att inträffa dom du tar bort alla kolhydrater ur kosten är att du kommer att må för jäkla dåligt och inom ett par dagar få ett enormt sug i kroppen efter kolhydrater varpå du antagligen finner dig själv sittandes i soffan med en stor påse godis och mumsar på...

Gå på diet med måtta, något som går att köra i längden.
Citera
2008-12-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Tar du bort ALLA kolhydrater ur din kost (eller nästintill alla) så kommer du inte att stå ut i särskilt många dagar. Kolhydrater behöver du även dom du går på diet, överdriv inte! Det enda som kommer att inträffa dom du tar bort alla kolhydrater ur kosten är att du kommer att må för jäkla dåligt och inom ett par dagar få ett enormt sug i kroppen efter kolhydrater varpå du antagligen finner dig själv sittandes i soffan med en stor påse godis och mumsar på...

Gå på diet med måtta, något som går att köra i längden.

Vänligen sluta snacka en massa skit.

Det finns gott om människor som äter LCHF "för alltid". De drar igång en diet och sen stannar de kvar där.

läs lite på kostdoktorn.se t ex
Citera
2008-12-30, 00:32
Medlem
Har du kikat in på http://kolhydrater.ifokus.se?
Jag tänker att det nästan borde vara farligare ATT äta kolhydrater med tanke på hur bra man kan må utan.. Och om det förbättrar människors hälsa på kort sikt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt i längden. Men naturligtvis ska man alltid vara kritsisk. Jag känner mig för dåligt insatt för att kunna förklara hur kroppen kan reagera med/utan kolhydrater, men www.kostdoktorn.se har en hel del artiklar om det.

Första dagarna kan man må ganska dåligt, men det går över. Ett bra sätt att börja kan vara att trappa ner på tex. socker och spannmål.
Citera
2008-12-30, 00:58
Medlem
pezrulezhaakons avatar
LCHF är ytterligare en bantningsmetod bland alla andra som visst funkar för en del personer. Man hittar alltid personer i periferin som funkar på allt möjligt. Men att vara hårt tränande person utan kolhydrater.... good luck!!!

Att hålla sig ifrån vetemjöl, raffinerat socker och andra liknande KH kan jag hålla med om, men att utesluta ris, potatis och pasta eller liknande i ett bra avvägt kostupplägg, är bara dumt. Kortsiktigt för nåt mål.......kanske...

Vi har ju två (tre) typer av muskelfibrer, som funkar på olika bränsle. Sedan har vi hjärnan som käkar glukos, och inte bara ketoner. Vi har alla ett livgivande system i kroppen som är beroende av KH, nämligen citronsyracykeln. Det blir klart mycket jobbigare för kroppen att få den att funka optimalt utan KH.

Upptaget av näring i kroppen är beroende av KH, fett, protein, vitaminer och mineraler, för att funka optimalt.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2008-12-30 kl. 01:02.
Citera
2008-12-30, 03:56
Medlem
Hammarn-84s avatar
jag skälv tror inte det är bra att skippa kolhydrater helt under lång tid går att dra ner på det ordentligt men
bästa är att prova sig fram och hitta nått man gillar och trivs med och att inte ha för stora förväntningar
Citera
2009-02-12, 20:26
Medlem
hypnols avatar
Har själv kört LCHF diet i nästan 4 veckor nu. Ökat fettintag och nästan inga kolhydrater.

Kan börja med o säga att det är ren bullshit att man inte skulle ha någon ork på denna diet för att man skippar kolhydrater. Dem sem säger det borde läsa på om vad kolhydrater gör med din kropp. Skulle snarare säga att jag fått massor med mera energi när jag dragit ner kolhydrater till nästan noll och ökat mitt dagliga fett intag. Kan rekommendera dagligt intag av cocosa för att hålla upp energi nivåerna och fettförbränningen..

Kan tilläggas att jag tränar ca 5 gånger i veckan. Gym, kampsport och löpning.
Citera
2009-02-12, 20:34
Medlem
björnenbennys avatar
Minska det totala Kaloriintaget, varför skippa kolhydrater? Det är kolhydraterna som ger dig energin under dagen, trycket på gymmet och du gå inte ner i vikt bara för att du tar bort kolhydraterna. Sänk det totala intaget och sänk matens GI värde så behöver du inte gå hungrig.
Tänk på att en fullvuxen mans hjärna behöver 100g kolhydrater per dag, vad tror du händer om du tar bort alla då?
Citera
2009-02-12, 20:49
Medlem
björnenbennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypnol
Har själv kört LCHF diet i nästan 4 veckor nu. Ökat fettintag och nästan inga kolhydrater.

Kan börja med o säga att det är ren bullshit att man inte skulle ha någon ork på denna diet för att man skippar kolhydrater. Dem sem säger det borde läsa på om vad kolhydrater gör med din kropp. Skulle snarare säga att jag fått massor med mera energi när jag dragit ner kolhydrater till nästan noll och ökat mitt dagliga fett intag. Kan rekommendera dagligt intag av cocosa för att hålla upp energi nivåerna och fettförbränningen..

Kan tilläggas att jag tränar ca 5 gånger i veckan. Gym, kampsport och löpning.

Färska studier visar att en kost som innehåller få eller inga kolhydrater alls kan utlösa depression hos vissa individer. Anledningen till det är att denna typ av kost sänker serotoninnivån i hjärnan. Serotonin är en kemikalie i hjärnan som förknippas med humör och aptit. Låg serotoninnivå associeras med depression och hunger.

Hjärnan kräver kolhydrater för att producera serotonin. När man intar en kost som innehåller få eller inga kolhydrater går hjärnan på ketoner, medan hög ketonnivå i hjärnan hämmar produktionen av serotonin. En forskare, Dr. Elizabeth Wurtman, har upptäckt att serotoninnivån är lägre hos kvinnor som följt denna typ av diet. Således kan vissa (men inte alla) bli mer mottagliga för depression på grund av att det finns för lite serotonin i hjärnan.

Lite kolhydrater försäkrar om att glykogenförråden aldrig blir påfyllda. Muskelglykogen är musklerna lagringsform av kolhydrater vilket är det viktigaste energikällan när du tränar intensivt. Lite glykogen har ett direkt samband med sämre prestationsförmåga på gymmet

Källa www.ast-ss.se
Att ta bort kolhydraterna är enligt mig samma sak som att "Köra en bil till tanken är slut och sen försöka köra vidare", kolhydraterna är kroppens bränsle och vi måste ha dom för att kunna prestera på topp.
Citera
2009-02-12, 22:09
Medlem
Gippans avatar
Försöker dra ner ordentligt på kolhydrater nu när man ska ner i vikt, men blir så att kroppen nästan skriker efter socker, är det ett tecken på att man gått för långt ?

Äter var 3:e timme ungefär.
Citera
2009-02-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gippan
Försöker dra ner ordentligt på kolhydrater nu när man ska ner i vikt, men blir så att kroppen nästan skriker efter socker, är det ett tecken på att man gått för långt ?

Äter var 3:e timme ungefär.

Ja. Att helt utesluta kolhydrater är aldrig bra. Ett tips är att äta de fram tills lunch och därefter begränsa lite. Men försök äta enligt rekommendationer som bland annat brukar finnas på FB och tänk på att göra av med mer energi än vad som går i. Ta det långsamt och lugnt!

Lycka till!
Citera
2009-02-12, 22:43
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Jag gick på en låg-kolhydrat diet under en 4-månaders period från våren till hösten. Jag snittade på ungerfär 100g kolhydrater/dag vilket är ganska mycket för en diet men jag lyckades tappa 10kg. Under den här 4-månaders perioden så styrketränade jag regelbundet 5 dagar i veckan (Intensivt), min styrka ökade som den vanligt gör på 4-månader, dock kan jag inte säga något om hur min muskelmassa påverkades, jag fick mer definition men det blir svårt att säga om musklerna växte eller ej.

Jag tror att felet de flesta gör när de går på en låg-kolhydrats diet är att de inte äter tillräkligt med protein+fett. Jag vräkte i mig feta såser, fisk, kött, kyckling, korv (hög kötthalt) samt en jävla stor mängd nötter som man kan köpa på en vanlig mataffär så som Pistach, Cashew och jordnötter.

Trots mitt goda resultat kan jag gott erkänna att inte allas kroppar skulle reagera likadant som min, jag är en aktiv person med stor kroppsmassa och förmodligen har jag de rätta förutsättningarna för ett gott resultat.

Tvivlar starkt på att det här utsatte min kropp för någon slags risk, jag mådde toppen hela dagarna och sov gott hela nätterna.
Senast redigerad av Hardwork-MecKeR 2009-02-12 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in