2009-03-19, 21:43
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Öhm... Du sa själv att insulin är det mest anabola hormonet i hela kroppen. Hormonet bygger alltså fett och muskelmassa. Borde då inte någonting hända när nämnda hormon minskar i omfattning...? Vad känns det som, rent spontant?

Din ämnesomsättning går ner MARKANT plus att fettinlagringen blir mindre. Det spelar ändå ingen roll hur mycket mindre fett du lagrar. För att gå ner i vikt måste du ändå ligga på kcal underskott. Detta gör du lättast genom att förbränna mer än du äter, kolhydrater hjälper dig förbränna mer. Eller alternativt att injicera insulin, IGF-1, MGF eller liknande peptidhormoner som binder till insulinreceptorn.
Citera
2009-03-19, 21:46
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxydon
Därför att du utsätter din kropp för stor stress genom en svältdiet. Med LCHF-kost går man ner i vikt vid övervikt utan att ligga på kaloriunderskott.

Så du menar seriöst att om mitt dagsbehov är 2500 kcal så skulle det vara hälsosammare för mig att äta 1000 kcal protein och 1500 kcal fett än att äta 2000 kalorier blandkost som innehåller mycket grönsaker så att jag äter mig mätt vid varje måltid?

Bullshit säger jag!

Smör och äggulor kan aldrig bli hälsosammare alternativ än broccoli och morötter. Hur många bluffdoktorer som än säger det.

Dessutom är det omöjligt att gå ner i vikt vid energibalans som flera redan påpekat.
Citera
2009-03-19, 21:46
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Källa: http://courses.ki.se/skriftligt_arbete_med_rattade_ref__2_.pdf?node=145 926

Jag är en lekman likt många andra som kommenterar i den här tråden. Jag har redan sagt min ålder. Har inte påstått att jag vet allt, utan bara hur jag själv uppfattar min hälsa efter att ha börjat med LCHF och träna efter Maffetone-metoden. Och att jag tycker det är helt fantastiskt att folk blir friska från sjukdomar som har ansetts "kroniska" när de har lagt om sina kostvanor helt emot Livsmedelsverket!

Kolhydrater binder mycket vatten. Så att tappa vikt säger knappast någonting. Dessutom börjar du förlora muskelmassa när du inte har tillräckligt med insulin i kroppen.
Citera
2009-03-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Din ämnesomsättning går ner MARKANT plus att fettinlagringen blir mindre.

Din förklaring stämmer inte med verkligheten.

LCHF är godkänt av Socialstyrelsen och det har bevisligen hjälpt en massa människor att gå ner i vikt, minska blodfetter samt blodtryck. Hur förklarar du det?
Citera
2009-03-19, 22:00
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Din förklaring stämmer inte med verkligheten.
Jo det gör den visst. Du kanske borde läsa på lite mer om hormoner och dess inverkan på kroppen, för du verkar inte ha en aning om vad insulin gör. insulin höjer din ämnesomsättning.

Ville helst att du skulle ge dig direkt, men trångsynt som du är får jag väl börja med att länka en artikel från University of Manchester då.

http://www.elp.manchester.ac.uk/pub_projects/2000/mnby7lc2/METABOLISM.HTM

Läs gärna hela, lycka till med kroppsbyggning utan insulin kan jag säga.

Citat:
LCHF är godkänt av Socialstyrelsen och det har bevisligen hjälpt en massa människor att gå ner i vikt, minska blodfetter samt blodtryck. Hur förklarar du det?

Simpelt, de äter mindre energi än dem gör av med. Alternativt har ätit mycket kolhydrater. Kolhydrater binder mycket vatten, speciellt om du har Progesteroner eller Östrogener i kroppen. Samt att låga insulinnivåer är DIREKT katabolt (muskelnedbrytande). Eftersom muskler väger mer än fett kan man rätt lätt gå ner i vikt om du slutar äta kolhydrater.

Något mer du vill höra än att tappa vatten, som för övrigt har viktiga effekter i kroppen, och muskler. Som också tydligen har viktiga effekter i kroppen, fram för allt fortsatt passiv förbränning, som är rätt positivt för viktnedgång

Något mer du vill diskutera kring att äta mindre kolhydrater?
Citera
2009-03-19, 22:06
Medlem
Citat:
Helt ärligt så ser jag inte hur du skall kunna bygga en nämnvärd muskelmassa utan kolhydrater eller inject.

Inte jag heller faktiskt.

Jag skrev faktiskt "diet".
Citera
2009-03-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Så du menar seriöst att om mitt dagsbehov är 2500 kcal så skulle det vara hälsosammare för mig att äta 1000 kcal protein och 1500 kcal fett än att äta 2000 kalorier blandkost som innehåller mycket grönsaker så att jag äter mig mätt vid varje måltid?

Bullshit säger jag!

Smör och äggulor kan aldrig bli hälsosammare alternativ än broccoli och morötter. Hur många bluffdoktorer som än säger det.

Dessutom är det omöjligt att gå ner i vikt vid energibalans som flera redan påpekat.
Har jag någonstans sagt att du ska undvika grönsaker? Man behöver grönsaker för att få i sig t.ex. vitamin C. Men det är inga överdrivna mängder.
LCHF-tallriken ser ut ungefär en tredjedel protein, en tredjedel sås och en tredjedel grönsaker.
Och nej du bör inte ligga på 1000 kcal protein. Snarare runt 500-600 kcal (ca 2g protein per kg kroppsvikt).
Och ca 2000 kcal fett. (fett = dubbelt så energirikt som protein och kolhydrater)

Tar exemplet med bacon och scrambled eggs:

Ingredienser:
25g smör
3 ekologiska ägg
2 dl vispgrädde 36%
200 gram stekfläsk
Havssalt och peppar

Näringsinnehåll:
Fett: 163,4 g (1470,6 kcal, 84%)
Kolhydrater: 10,3 g (41,2 kcal, 2%)
Protein; 59,6 g (238, 4 kcal, 13,6%)
Totalt: 1750,2 kcal
Citera
2009-03-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget

Du jämför 2500 kcal med 2000. Bullshit säger jag.

Jag säger också:

För personer med metabolt syndrom är

400 kcal protein
1200 kcal fett (bra fett; avokado, raps- och olivolja, vissa nötter, fisk, o s v)
400 kcal grönsaker

bättre än

400 kcal protein
700 kcal fett
700 kcal kolhydrat
Citera
2009-03-19, 22:12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Inte jag heller faktiskt.

Jag skrev faktiskt "diet".

Det har du faktiskt rätt i.

En bodybuilder deffar ju dock inte hela tiden, så att säga att en bodybuilder använder CKD-kost säger mig ingenting egentligen. Ja kul för honom, han har valt ETT sätt att tappa muskler och tappa fett för att se bättre ut inför tävling~
Citera
2009-03-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Du jämför 2500 kcal med 2000. Bullshit säger jag.

Jag säger också:

För personer med metabolt syndrom är

400 kcal protein
1200 kcal fett (bra fett; avokado, raps- och olivolja, vissa nötter, fisk, o s v)
400 kcal grönsaker

bättre än

400 kcal protein
700 kcal fett
700 kcal kolhydrat

OCH för att det inte ska bli något snack så skriver jag vad jag rekommenderar för en t ex en hård 80kgs kille som vill bulka. Underhållsenergi: 3000 kcal.

3500 kcal:
640 kcal protein (160g)
900 kcal fett
~1900 kcal kolhydrat
+ lite grönsaker
Citera
2009-03-19, 22:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Har jag någonstans sagt att du ska undvika grönsaker? Man behöver grönsaker för att få i sig t.ex. vitamin C. Men det är inga överdrivna mängder.
LCHF-tallriken ser ut ungefär en tredjedel protein, en tredjedel sås och en tredjedel grönsaker.
Och nej du bör inte ligga på 1000 kcal protein. Snarare runt 500-600 kcal (ca 2g protein per kg kroppsvikt).
Och ca 2000 kcal fett. (fett = dubbelt så energirikt som protein och kolhydrater)

Tar exemplet med bacon och scrambled eggs:

Ingredienser:
25g smör
3 ekologiska ägg
2 dl vispgrädde 36%
200 gram stekfläsk
Havssalt och peppar

Näringsinnehåll:
Fett: 163,4 g (1470,6 kcal, 84%)
Kolhydrater: 10,3 g (41,2 kcal, 2%)
Protein; 59,6 g (238, 4 kcal, 13,6%)
Totalt: 1750,2 kcal

Rätt kcalrik frukost ;]
Citera
2009-03-19, 22:18
Medlem
Citat:
Rätt kcalrik frukost ;]
Sen håller jag mig pigg och mätt i 10 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in