2020-09-04, 08:19
Medlem
September, och jag börjar redan att längta.
Har nu hittat en passionerad fiskhandlare som lagerhåller hela "lutor" av såväl långa som gråsej.
Skall köpa en hel luta av långa, såga denna men inte ta bort skinnet i år; det var inte värt jobbet.
Citera
2020-09-04, 08:52
Medlem
maxorrs avatar
Sågar av 2 ben på stolen och bordet till hälften, sätter mig ner och käkar fisken hehe..
Citera
2020-11-17, 17:36
Medlem
Då var årets lutor inköpta. En långa och en gråsej, blev det.
Citera
2020-11-18, 21:42
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur

Vad var det för kilo pris på Långan?
Citera
2020-11-18, 21:52
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Jag blir ju sugen på att försöka. Min mormor brukade luta sin egen firre ibland, men jag har aldrig provat själv. Var hittar du råvaran?
Citera
2020-11-18, 23:55
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag blir ju sugen på att försöka. Min mormor brukade luta sin egen firre ibland, men jag har aldrig provat själv. Var hittar du råvaran?

Förr kunde jag alltid köpa Torkad långa på mitt lokal Coop och Ica men sedan några år tillbaka har de tyvärr slutat med det. Nu finns det bara färdigkokt i plastförpackning.
Citera
2020-11-19, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vad var det för kilo pris på Långan?

Långa 529:-/kg torrvikt
Gråsej 529:-/kg torrvikt

Det må hända kännas dyrt, men en hel luta ligger på 0,5-0,7 kg, och 1 kg torrfisk ger 6-8 kg färdig fisk, rå och urvattnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

De allra flesta fiskhandlare/fiskbilar tar in vid förfrågan. Specificera vilken art du önskar köpa, om den skall vara hel eller sågad, och be dem ta in ett kit med soda och kalk, så har du det färdigt.

Jag lutar utomhus, i en livsmedelsgodkänd plastlåda. Det saknas väggvattenutkastare där, så jag byter vatten med en vattendunk från köket, men slår bort det gamla vattnet i häcken eller på gräsmattan. Lutvattnen bör, när det slås av, slås ut där detta inte stör.

Det luktar en del, främst under blötläggningen före lutningen, så man bör inte vara inomhus. Det är dock inte såpass, att grannar har stört sig.
Citera
2020-11-19, 12:42
Medlem
Gick ned och köpte mig en riktig slaktarsåg hos järnhandeln.
Efter att min fogsvans gick bet på helgens vildsvinsrev, insåg jag att jag nog vill ha rejäla don när torrfisken sedan skall sågas och borstas. Jag hoppas att denna klarar skivan.
Citera
2020-12-07, 11:33
Medlem
Idag är det den 7:e december och dags att blötlägga fisken. Det gick utmärkt att såga lutorna med slaktarsåg. Långan får ligga i en plastlåda och Gråsejen i en annan, dels med tanke på att sejen möjligen skall lutas något kortare än långan, men även för att sejen är full av fjäll, och dessa vill jag inte att långan skall fånga upp i sitt mjuka kött.
Det skall bli spännande att följa skillnaderna mellan de olika fiskarna.
Senast redigerad av Merkur 2020-12-07 kl. 11:57.
Citera
2020-12-08, 10:40
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Idag är det den 7:e december och dags att blötlägga fisken. Det gick utmärkt att såga lutorna med slaktarsåg. Långan får ligga i en plastlåda och Gråsejen i en annan, dels med tanke på att sejen möjligen skall lutas något kortare än långan, men även för att sejen är full av fjäll, och dessa vill jag inte att långan skall fånga upp i sitt mjuka kött.
Det skall bli spännande att följa skillnaderna mellan de olika fiskarna.
Det är väl anna-dagen (9 dec) som är dagen då det skall ske?
Citera
2020-12-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TingsrydPilsner2.8
Det är väl anna-dagen (9 dec) som är dagen då det skall ske?

Enligt tradition, ja, men jag upplever att jag sällan har tillräckligt med tid. Min fisk behöver vattnas ur något dygn extra. Blötlägger man på Anna har du enbart 15 dygn på dig, om du vill äta lutfisken på juldagen. Sju dygns urvattning har jag märkt är nödvändigt, och fem dygn i lut som minimum. Man kan dra ned på blötläggningsfasen, men jag börjar hellre lite tidigare.
Citera
2020-12-08, 20:20
Medlem
Fiskarna sväller fint och luktar bra.
Långan har en mer påtaglig lukt, men sejen luktar mer starkt av fisk.
Insåg också att torkad Gråsej är en ganska ömtålig fisk och den hade lättare för att tappa lite bitar efter sågningen och i blötan.
Jag får nog handskas försiktigt med den baljan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in