2008-12-28, 21:59
Medlem
Laktostolerants avatar
Som rubriken lyder - hur äter ni denna svenska klassiker, dvs tillredningsknep, tillbehör m.m. Vi kör traditionsenligt med kokt potatis, vit sås, gröna ärter, smält smör och massor av malen kryddpeppar. Mmmmmmmmmmm!

Kan samtidigt passa på att tipsa om Lutfiskens vänner och Östergötlands lutfiskakademi:

http://www.lutfisk.nu/lutfiskens_vanner.shtml

http://www.lutfisk.nu/intro_ostergotland.shtml
Citera
2008-12-28, 23:08
Medlem
JerryCottons avatar
Vi brukar äta lutfisk annandagen. Brukar låta lutfisken ligga i friskt vatten som hälls av innan jag kör den i ugnen i ca. 40-50 min. i 200 grader under lock, saltar och pepprar innan jag kör den i ugnen. Serverar men kokt potatis, äggsås med kryddpeppar, ärtor och rödkål. I år blev det även lite löjrom vid sidan av som blev över från julafton.
Citera
2008-12-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vi brukar äta lutfisk annandagen. Brukar låta lutfisken ligga i friskt vatten som hälls av innan jag kör den i ugnen i ca. 40-50 min. i 200 grader under lock, saltar och pepprar innan jag kör den i ugnen. Serverar men kokt potatis, äggsås med kryddpeppar, ärtor och rödkål. I år blev det även lite löjrom vid sidan av som blev över från julafton.

Hur länge ??

och rödkål till vitfisk..låter danskt...

Men båda är gott, så...
Citera
2008-12-28, 23:44
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Hur länge ??

C.a. 1 h, byter vatten en gång och häller av allt vatten innan fisken går in i ugnen.
Citera
2008-12-28, 23:55
Medlem
Citat:
C.a. 1 h, byter vatten en gång och häller av allt vatten innan fisken går in i ugnen.

ok,
äggsås är trevligt. Själv har jag svårt att bestämma om det ska bli ägg eller pepparrotsås..när jag tänker efter kan fisken kvitta..
Citera
2008-12-29, 00:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
ok,
äggsås är trevligt. Själv har jag svårt att bestämma om det ska bli ägg eller pepparrotsås..när jag tänker efter kan fisken kvitta..

Ha, ha... det är ju som vanligt, såsen som är godast! Äggsåsen funkar ju bra med kryddpeppar, peparrotssås är gott men funkar inte lika bra med kryddpeppar enligt mig, fast smaken är ju som...
Citera
2008-12-29, 10:42
Medlem
Jånni Balles avatar
Relativt fast (häll av vattnet med 5 min kvar) med kokt potatis, senapssås och gröna ärtor.
Citera
2008-12-29, 14:10
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:

Rödkål till? Du skämtar?
De få gånger jag har råkat äta rödkål och lutfisk samtidigt, har jag noterat att rödkål, om så bara en enda droppe, färgar lutfisken illgrön.
Någon slags kemisk reaktion troligen.

Har upprepat experimentet ett par gånger och det händer samma sak. Och då brukar jag ändå låta lutfisken ligga i blöt över natten.
Citera
2008-12-29, 15:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Rödkål till? Du skämtar?
De få gånger jag har råkat äta rödkål och lutfisk samtidigt, har jag noterat att rödkål, om så bara en enda droppe, färgar lutfisken illgrön.
Någon slags kemisk reaktion troligen.

Har upprepat experimentet ett par gånger och det händer samma sak. Och då brukar jag ändå låta lutfisken ligga i blöt över natten.

Brukar låta rödkålen och fisken vara på var sin sida om tallriken, annars blir fisken grön som du säger.
Citera
2008-12-29, 20:42
Medlem
pojoels avatar
Lutfisken (DGL från Karlshamn) får ligga i vatten natten före dagen D. Den lägges sedan i en stor glasskål som råkar ha rätt diameter och höjd så den går in i mikron med den där mikrovågstallrikskåpan på. Saltar gör jag oxå. Därefter åker fisken in i mikron på full sula enligt anvisning på förpackningen.

Medan mikron jobbar kokas mjölig potatis, bechamelsåsen tillverkas och bacontärningarna knapersteks.
Bechamelen görs givetvis på smör och helmjölk och saltas och vitpeppras tills den har såpass stuns så pepparn snudd på biter dig i tungan.

I ugnen som sätts på 50-60 grader med fläkten på, ställs nu de stora djupa tallrikarna.

När mikron piper klart för fisken, åker de gröna ärterna in, utan extra vatten, och körs till lagom tuggmotstånd. Fisken står och vilar under locket.

Efter ärterna smälts smöret, också i mikron. Medan det smälter åker de varma tallrikarna fram på bordet, tillsammans med allt det andra.

Så: Lutfisken läggs upp i respektive tallrik, befrias från ben, får sällskap av potatis som delas i lagom bitar. Därefter öses generöst av den peppriga bechamelen däröver, och ärter och bacon strösslas på. Därefter svart- och kryddpeppar, och till sist smält smör.
Ätes med fördel med sked...
Citera
2012-02-15, 12:52
Medlem
hrjjs avatar
Lutfisken äts med Bechamelsås, kokt potatis,kryddpeppar,pepparmix och svartpeppar.
Citera
2012-02-15, 13:04
Medlem
Lys avatar
Har aldrig lagat lutfisk själv. Brukar äta det på annandag jul. Den serveras med potatismos eller pressad potatis, kokta gröna ärtor samt svartpeppar och kryddpeppar ur kvarn, samt lite smält smör. Det är gott, faktiskt, men jag äter det väldigt sällan. Blir inte ens varje jul.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in