2019-12-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Väntar på leverans, men håller på att läsa på om metoden.

Torrfisken skall sågas i lämpliga bitar och sedan borstas. Därefter läggs den i vatten ett antal dagar, varpå man lägger kalk i bottnen av ett kärl, sedan fisken och resten av kalket. Därpå löser man sodan i vatten och häller över.
Nu ska fisken luta en tid, tills den är mjuk, därpå vattnas ur.
Den exakta metoden har jag ej ännu.
Hoppas verkligen att du lyckas. Minns från min tidiga barndom när mormor stod för julmaten hinken med den torkade lutfisken. Vet ingen som gör detta fortfarande men måste väl finnas folk på västkusten som skulle kunna hjälpa dig?
Citera
2019-12-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrajenFan
Hoppas verkligen att du lyckas. Minns från min tidiga barndom när mormor stod för julmaten hinken med den torkade lutfisken. Vet ingen som gör detta fortfarande men måste väl finnas folk på västkusten som skulle kunna hjälpa dig?

Tackar!
Jag skall blötlägga långan nu i helgen. Idag skall jag införskaffa en större plastlåda med stängbart lock. Min leverantör skickade med en dos kalk och soda, samblandat. I det jag har läst skall kalket läggas under och ovan fisken, medan sodan löses i ljummet vatten och hälls över. Det kan jag förstås inte nu, så jag funderar på att lösa allt i vatten.
Citera
2019-12-06, 18:26
Medlem
Lutfisk - Hur man lutar torrfisk till färdig lutfisk

Jag sökte runt på forumet och i diverse trådar, men hittade inget om hur man lutar torrfisk, enbart hur den färdiga lutfisken tillagas och serveras.

Nu är det så att jag har 1 kg prima torkad Långa från den svenska västkusten, krokfångad. Denna skall jag blötlägga, flå, luta och vattna ur samt tillaga.

Jag tycker att detta ämne förtjänar en egen tråd.

Personligen har jag aldrig lutat fisk förr. Jag har sett det göras för mycket längesedan, men nu skall jag alltså göra det själv.

Traditionellt sett lutar man på Anna-dagen, vilket är på måndag den 11:e december. Jag kommer dock, av logistiska skäl, troligen börja i morgon.

Lutfisken äts ej på julafton, utan på juldagen eller annandagen hos oss. Om den är färdig för tidigt kommer jag troligen att frysa den.

Så, alla ni som är intresserade av detta typiskt svenska projekt och tradition, välkomna att följa tråden.
Citera
2019-12-06, 18:36
Medlem
Finns mycket på Google.
Sök med orden hur luta lutfisk.
Citera
2019-12-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Finns mycket på Google.
Sök med orden hur luta lutfisk.

Metoden har jag klar framför mig. Detta är en tråd för att diskutera tillvägagången, folks erfarenheter, etc.

Lutar du din fisk själv?
Citera
2019-12-07, 12:20
Medlem
Nu har jag blötlagt långan. Den skall få ligga någon timme innan skinnet avlägsnas med tång; det moment jag är mest nervös över. Jag misstänker att det kommer att bli svårt.

Fisken får stå utomhus så temperaturen blir vad den blir. Förhoppningsvis är det kallt nog.
Citera
2019-12-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrajenFan

Nu så!
Fisken ligger nu andra dygnet i vatten. Det första dygnet flådde jag dem, ett arbete som mycket väl blev just så svårt som jag befarat.
Sagt och gjort, bitarna blev väl inte allt för misshandlade, och lite svinn försvann med skinnen.

Vad jag har läst verkar det inte spela någon roll om fisken flås eller ej. Skinnet kan vara med hela vägen till servering, men nu valde jag att följa ett specifikt recept till punkt och pricka.
Det första dygnets vatten var relativt smutsigt och hade en stark odör, men nu ser det allt bättre ut. Man ser hur fisken börjar ta åt sig vatten.

Man skall nog vara tacksam för det regniga vädret, för det är låg temperatur men ingen frost.

Nu blir det någon dag till i vatten, sen skall det lutas. Spännande!
Citera
2019-12-10, 23:26
Medlem
Tvonds avatar
Var lat i år och köpte "färdig" lutfisk då jag har ett dödsfall att ta hand om ordna med begravning mm Någon som testa dessa färdiga lutfisk paket är det ätbart? Hade tänkt äta de tillsammans med kokt pärs vitsås och kryddpeppar någon gång mellan jul och nyår.
Citera
2019-12-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Var lat i år och köpte "färdig" lutfisk då jag har ett dödsfall att ta hand om ordna med begravning mm Någon som testa dessa färdiga lutfisk paket är det ätbart? Hade tänkt äta de tillsammans med kokt pärs vitsås och kryddpeppar någon gång mellan jul och nyår.

Fullt ätbara i alla fall de jag testat och jag är yrkesfiskare
Citera
2019-12-14, 15:25
Medlem
Jag är två dygn in i lutningen nu. Det ser lovande ut. Fisken sväller rejält och vitnar i köttet.
Det fanns ingen angivelse om vattenmängd i lutet, men jag har just nu ca 18 l vatten, 500 g släckt kalk och 100 g kristallsoda.

I efterhand har jag sett recept som använder en större mängd soda. Har detta någon inverkan på resultatet?
Citera
2020-01-14, 19:03
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag är två dygn in i lutningen nu. Det ser lovande ut. Fisken sväller rejält och vitnar i köttet.
Det fanns ingen angivelse om vattenmängd i lutet, men jag har just nu ca 18 l vatten, 500 g släckt kalk och 100 g kristallsoda.

I efterhand har jag sett recept som använder en större mängd soda. Har detta någon inverkan på resultatet?

Får man fråga hur det slutade? Läcker måltid, trivsel och gamman?
Eller diskret slutförvaring bakom knuten efter mörkrets inbrott?
Citera
2020-01-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Får man fråga hur det slutade? Läcker måltid, trivsel och gamman?
Eller diskret slutförvaring bakom knuten efter mörkrets inbrott?

Jag var länge både skeptisk och en smula orolig, men det slutade mycket väl!
Jag vattnade ur fisken någon dag mer är vad receptet sade, och tillagade den sedan med rikligt med salt i en emaljerad form med lock i ugn.
Det blev, helt klart, den bästa lutfisk jag ätit!
Släkten var skeptiska, men den känslan lyftes så fort maten serverats. Och den var verkligen god. Smaken var djupare, mer som färsk långa. Texturen var fin, mer som färsk torsk och "fetare" munkänsla än köpt lutfisk.

Nu riktigt längtar jag till nästa jul.
Det kostade en del att få hem fisken, och jag skall nog låta bli att flå den nästa gång, men detta var första, och verkligen inte sista, gången jag lutar lutfisk.
Helt klart värt arbetet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in