Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-27, 16:06
  #1
Medlem
Någon som har testat att peta i en SSD disk i sin Mac?

Vill isåfall bara höra vad ni anser är bra eller dåligt med SSD diskar i Mac datorer.

Personligen är jag supernöjd och startar Photoshop på 2 sek efter inköpet av OCZ 2.5# CORE SERIES V2 250GB SATA/300 SSD.
Citera
2008-12-27, 17:49
  #2
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frodoo
Någon som har testat att peta i en SSD disk i sin Mac?

Vill isåfall bara höra vad ni anser är bra eller dåligt med SSD diskar i Mac datorer.

Personligen är jag supernöjd och startar Photoshop på 2 sek efter inköpet av OCZ 2.5# CORE SERIES V2 250GB SATA/300 SSD.

Du la alltså ut 9 000 på en hårddisk?
Jag startar PS på kanske 8 sek och jag lever fortfarande.
Men SSD är väl framtiden skulle jag tro. Snabbt och bra.
__________________
Senast redigerad av Mecirae 2008-12-27 kl. 17:56.
Citera
2008-12-27, 18:58
  #3
Medlem
Hehe ja precis..

Var inte för att starta Photoshop snabbt utan mera för att få säkerheten i att en rörlig del mindre kan gå sönder i min arbetsdator, sen att det drar mindre el och är sjukt mycket snabbare gjorde ju inget.. slapp lägga ut 21.000 på en ny macbook pro jag tänkte köpa, nu fick jag en snabbare dator för 7.000 ex moms istället.

Men absolut lite väl dyrt med ssd diskar idag, men tid är pengar när man arbetar.. :-)
Citera
2008-12-27, 19:05
  #4
Avstängd
Jag funderar på 60 gb varianten, rätt billig http://www.dustinhome.se/pd_5010184187.aspx 2100 kr är inte så farligt.

Hur är det med värmen på dessa diskar?

ge gärna lite +/- mot vanliga disken..
Citera
2008-12-27, 19:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Cash-
Jag funderar på 60 gb varianten, rätt billig http://www.dustinhome.se/pd_5010184187.aspx 2100 kr är inte så farligt.

Hur är det med värmen på dessa diskar?

ge gärna lite +/- mot vanliga disken..

+Genererar mycket mindre värme vad jag upplevt.. det har väll med dom rörliga delarna man slipper i SSD diskar.
- Vad jag upplevt så använder datorn processorn lite hårdare vid vissa tillfällen, vet inte om det är för att allt går så snabbt ifrån disken så processorn kan maxa sina kunskaper :-)

Priserna för ssd diskar / gb är väll desamma .. dyrt oavsett storlek men otroligt bra för den som vill spara tid och få säkerhet.


HTML-kod:
http://www.youtube.com/watch?v=Fzkvg8iaZzE
Citera
2008-12-27, 19:29
  #6
Avstängd
Sjukt hur seg c2d macbook svart är måste vara någon fel. En fråga när jag ändå är i farten, varför köpte du inte intels SSD är ju sjukt mycket snabbare än ocz disken du som ändå har cash ;P
Citera
2008-12-27, 19:40
  #7
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frodoo
Hehe ja precis..

Var inte för att starta Photoshop snabbt utan mera för att få säkerheten i att en rörlig del mindre kan gå sönder i min arbetsdator, sen att det drar mindre el...

Två saker. Säkerheten är väl inte så hög just nu. Har inte SSD problem med att den kraschar mycket fortfarande? Och då är allt borta. En traditionell hårddisk går ju att dola på med ganska mycket trots att den är trasig. Sen drar den väl konstant el? En mekanisk drar ju ingen el när den står still då en SSD drar ström hela tiden.

Men när RAM-minnet ska dumpa; får inte disken problem då? Det kanske är jag som är okunnig.
Citera
2008-12-27, 20:26
  #8
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
[...] Och då är allt borta. En traditionell hårddisk går ju att dola på med ganska mycket trots att den är trasig. [...]

Det går i många fall att rädda data från en trasig flashbaserad SSD också. D v s den typ av SSD som åsyftas i denna tråd. Sannolikheten att du kan rädda data från en slumpmässigt utvald trasig lagringsenhet är dock större (med dagens teknik) för en hårddisk än för en flashbaserad SSD.

Flashceller har nackdelen att de slits ut mer och mer vid varje ny skrivning, men de flashbaserade SSD som finns på marknaden idag försöker råda bot på problemet genom olika wear-levelling-tekniker och eventuella reservceller.

Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
[...] Sen drar den väl konstant el? En mekanisk drar ju ingen el när den står still då en SSD drar ström hela tiden. [...]

Du tänker på RAM-baserade SSD som behöver konstant eltillförsel för att inte förlora den lagrade informationen. En flashbaserad SSD förbrukar liksom hårddiskar ingen el när den är avstängd, och till skillnad från hårddiskar är elförbrukningen nästan obefintlig när en SSD inte läser eller skriver.

Exempelvis ligger elförbrukningen på den just nu väldigt populära och extremt snabba Intel X25-E SSD på 0.06 W vid idle, och cirka 2.4 W vid användning enligt Intel.
Citera
2008-12-27, 20:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Cash-
Sjukt hur seg c2d macbook svart är måste vara någon fel. En fråga när jag ändå är i farten, varför köpte du inte intels SSD är ju sjukt mycket snabbare än ocz disken du som ändå har cash ;P

Hmm bra fråga, jag missa nog den... :-)
Citera
2008-12-27, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Två saker. Säkerheten är väl inte så hög just nu. Har inte SSD problem med att den kraschar mycket fortfarande? Och då är allt borta. En traditionell hårddisk går ju att dola på med ganska mycket trots att den är trasig. Sen drar den väl konstant el? En mekanisk drar ju ingen el när den står still då en SSD drar ström hela tiden.

Men när RAM-minnet ska dumpa; får inte disken problem då? Det kanske är jag som är okunnig.

Min har inte kraschat någon gång, ser bara förbättringar med den.. än så länge.
Sen tror jag självklart att som allt annat tekniskt så har den en livslängd som säkert är kortare än en vanlig disk, men med den tid jag sparar så köper jag gärna en ny disk/dator inom 3 år ändå eftersom det är ett arbetsredskap för min egen del.
Citera
2008-12-27, 20:53
  #11
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Det går i många fall att rädda data från en trasig flashbaserad SSD också. D v s den typ av SSD som åsyftas i denna tråd. Sannolikheten att du kan rädda data från en slumpmässigt utvald trasig lagringsenhet är dock större (med dagens teknik) för en hårddisk än för en flashbaserad SSD.

Flashceller har nackdelen att de slits ut mer och mer vid varje ny skrivning, men de flashbaserade SSD som finns på marknaden idag försöker råda bot på problemet genom olika wear-levelling-tekniker och eventuella reservceller.



Du tänker på RAM-baserade SSD som behöver konstant eltillförsel för att inte förlora den lagrade informationen. En flashbaserad SSD förbrukar liksom hårddiskar ingen el när den är avstängd, och till skillnad från hårddiskar är elförbrukningen nästan obefintlig när en SSD inte läser eller skriver.

Exempelvis ligger elförbrukningen på den just nu väldigt populära och extremt snabba Intel X25-E SSD på 0.06 W vid idle, och cirka 2.4 W vid användning enligt Intel.

Men då så! Då är det bara att fixa fram 9 000 och hoppas på det bästa!
Citera
2013-02-20, 16:16
  #12
Medlem
Tänkte passa på att svara på en del av de frågor som finns i denna tråd:

Angående säkerhet:
Dagens SSD-enheter är betydligt mer driftsäkraare än vad de var för bara några år sedan. De senaste generationerna från Intel(320/330/335/510/520)/Samsung (830/840)/Kingston/Corsair (neutron) ser ut att fungera mycket bra. Jag skulle dock akta mig en aning för äldre Sandforce enheter (får Corsair och OCZ) då dessa har haft en del problem med firmware och liknande. Det är däremot svårare att få tillbaka förlorad data från en SSD. Om du tex formaterar din SSD så kan du inte bara återställa den (som du kan med en HDD). Anledningen är att TRIM gradvis går in och raderar de block som OSet har sagt är ogiltiga. En hårddisk behåller informationen tills dus skriver över den med ny data.

Angående strömförbrukningen:
En SSD drar ungefär lika mycket som en laptop hårddisk (5400rpm) under belastning. En del drar mindre och en del drar lite mindre. I idle däremot så drar en SSD mindre i de arla flesta fall. MEN! Men ska komma ihåg att prestandan hos en SSD gör att den behöver jobba betydligt kortare tid för att utföra samma jobb, vilket i slutändan gör att enheten drar märkbart mindre ström. Om det ger någon ökad batteritid i en laptop, kan jag inte svara på. Men lite kanske?

Angående värme:
Under extremt tung belastning under en längre stund (20-30min eller mer) så kan en SSD bli lite ljummen. Dvs de blir inte ett dugg varma. En HDD blir mycket varmare.

Jag ser idagsläget ingen anledning att inte köra en SSD som din systemdisk. De kostar inte speciellt mycket och skillnaden i prestanda är enorm.
__________________
Senast redigerad av Tjalve 2013-02-20 kl. 16:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback