Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-26, 21:43
  #1
Medlem
mmetcosvs avatar
Jag skulle kunna tänka mig att flytta utomlands men samtidigt tycker jag det är rätt jobbigt att aldrig få snacka svenska och umgås med svenskar. Finns det nån möjlighet att kombinera detta, dvs att bo utomlands och ändå bo i ett svenskdominerat område? De länder jag främst tänker på är Danmark, Norge, England och USA men även övriga Västeuropa kan vara aktuellt.
Citera
2008-12-26, 22:07
  #2
Medlem
buyzabas avatar
Akta dig för svenskar utomlands, de är mycket ofta rena seriefigurer. Men annars finns det ju svenska föreningen i Norge, i London finns många svenskar, och i Barcelona och flera andra städer i Spanien. Irland. Fråga efter svenskar i en viss stad kan du göra på backpacking.se till exempel
Citera
2008-12-26, 23:57
  #3
Medlem
mmetcosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Akta dig för svenskar utomlands, de är mycket ofta rena seriefigurer.

Gäller det emigranter i allmänhet? Är det därför USA ser ut som det gör?
Citera
2008-12-27, 00:48
  #4
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmetcosv
Gäller det emigranter i allmänhet? Är det därför USA ser ut som det gör?
Jag tror inte hans uttalande är menat att bli taget på speciellt stort allvar.

För att svara på frågan. I Oslo finns det minst ett område som är väldigt svenskdominerat.

Sedan vill jag också ställa en fråga. Varför inte ge ett annat språk en chans? Tack vare allehanda tekniska hjälpmedel kan du ju alltid prata svenska med folk här hemma.
Citera
2008-12-27, 05:25
  #5
Medlem
lowfishs avatar
Oslo
Barcelona
Florida''...................................
Citera
2008-12-27, 12:03
  #6
Medlem
mmetcosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov

Sedan vill jag också ställa en fråga. Varför inte ge ett annat språk en chans? Tack vare allehanda tekniska hjälpmedel kan du ju alltid prata svenska med folk här hemma.

Sant. Feghet/lättja antar jag delvis. Är rädd att man åtminstone i början kommer känna sig bortkommen och isolerad.
Citera
2008-12-27, 17:02
  #7
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmetcosv
Sant. Feghet/lättja antar jag delvis. Är rädd att man åtminstone i början kommer känna sig bortkommen och isolerad.
Att känna sig bortkommen och isolerad är ett nödvändigt ont. Det är jävligt obehangligt för de flesta. Man får en känsla av att ha tagit fel beslut, att känna sig otillräcklig, meningslös, osv. Man blir lättstött och introvert. Det händer några gånger under första halvåret man är utomlands. Inget att oroa sig över. Dock kan det vara bra att prata ut med någon om det. När den känslan väl släpper brukar man må mycket bättre. Det kallas kulturshock för övrigt. Det är kroppens sätt att ställa om till det som gäller i det nya landet.

När man sedan kommer hem till Sverige igen kan man drabbas av omvänd kulturshock, vilket är i princip samma sak, men då brukar man ha lärt sig hantera känslorna. Man är medveten om att man inte är inställd för Sverige och att det tar ett tag att komma tillrätta.

Så går det till här i livet, för oss på den internationella arenan!
Citera
2008-12-27, 17:09
  #8
Medlem
rfads avatar
Får lite Rosengård vibbar här . Vill flytta till sina egna och inte integreras med det nya landet. Fullt förståeligt förstås; det är så människor funkar.
Citera
2008-12-27, 17:10
  #9
Medlem
-jOE!s avatar
Lite fel land kanske, men ön Koh Lanta i Thailand har ju blivit riktigt svenskt. Tydligen finns det tre (!) svenska skolor på ön.

Har en polare som bor i Marbella, där finns en del svenskar också.. fast det gäller väl hela solkusten. Kolla tex. www.svenskaskolancostadelsol.net, den skolan har 200 svenska elever...
Citera
2008-12-27, 17:15
  #10
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Lite fel land kanske, men ön Koh Lanta i Thailand har ju blivit riktigt svenskt. Tydligen finns det tre (!) svenska skolor på ön.

Har en polare som bor i Marbella, där finns en del svenskar också.. fast det gäller väl hela solkusten. Kolla tex. www.svenskaskolancostadelsol.net, den skolan har 200 svenska elever...
Jag har bott på solkusten, väldigt många svenskar är speciella där. De flesta rena seriefigurer. Hur det förhåller sig i andra länder vet jag inte, men av min erfarenhet är de svenskar, som väljer att bosätta sig permanent i ett annat land, lite bakom flötet eller överdrivet excentriska.
Citera
2008-12-27, 21:49
  #11
Medlem
mmetcosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfad
Får lite Rosengård vibbar här . Vill flytta till sina egna och inte integreras med det nya landet. Fullt förståeligt förstås; det är så människor funkar.

Spot on!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback