Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-20, 22:06
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
[_ _ _]

Det ÄR vad tid ÄR, och det är grunden till att vi upplever att den går, även om den inte är linjär som de flesta tror... vilket jag förmodar är missförståndet som fick denna tråd/fråga att uppkomma.
Vad säker du låter... Hur vet du att det "är" på det här viset? Med vilken rätt kan du säga att andra "missförstår"? Om nu folk ser tiden som linjär, då är det ganska trångsynt att bara köra över deras sätt att se på saken. Vetenskap och filosofi speciellt, handlar om att ifrågasätta och att vara öppen för andra möjligheter.
Citera
2009-01-22, 01:54
  #122
Medlem
"Tid är det som man mäter med en klocka."
- Albert Einstein

Det är allt jag har att säga
Citera
2009-01-22, 09:57
  #123
Avstängd
Pudelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annon
"Tid är det som man mäter med en klocka."
- Albert Einstein

Det är allt jag har att säga


Och du förstår tankegången bakom det citatet av denne man?
Citera
2009-01-22, 10:19
  #124
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luhrr
Tid finns inte. Allt som finns är nu.
Det jag upplever som "förr" är minnet jag har av det som hänt, och minnet finns i nuet.

Tid är mer ett abstrakt påhitt för att beskriva hur vi (människor) uppfattar saker och ting. Rent fysiskt skulle jag säga att tid inte finns.
Du måste ha tid för att ens kunna uppleva och bearbeta ett nu!

Ljusets hastighet ger ju inte ens ett nu, utan tiden står ju då still!

Alltså måste tiden (hastigheten) finnas på ett konkret sätt i vår tillvaro, även i "nuet"!
Citera
2009-01-22, 11:02
  #125
Medlem
zeridoxs avatar
Tid är bara ett av de kontrollbegrepp människor har uppfunnit för att kunna hantera ett förlopp som har en början och ett slut.
När någonting sker regelbundet ser vi det som samband och kopplar det med en tidsenhet för få en förståelse.

Kvantfysik har väl visat oss att tid är ett begrepp som vi inte kan kontrollera.
Kolla Katten i lådan exemplet.
Citera
2009-01-22, 11:49
  #126
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Annon
"Tid är det som man mäter med en klocka."
- Albert Einstein

Det är allt jag har att säga

Det där är ingen definition. Säg nu vad tid är!
Citera
2009-01-22, 17:07
  #127
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Tid är bara ett av de kontrollbegrepp människor har uppfunnit för att kunna hantera ett förlopp som har en början och ett slut.
När någonting sker regelbundet ser vi det som samband och kopplar det med en tidsenhet för få en förståelse.

Kvantfysik har väl visat oss att tid är ett begrepp som vi inte kan kontrollera.
Kolla Katten i lådan exemplet.
"Katten i lådan exemplet" är inte tillämpbart i vår verklighet utan bara hos det allra minsta beståndsdelar vi känner till. Där sker konstiga saker.

Det saknar därför relevans till hur vi borde se på tiden i vår verklighet och där går den att mäta väldigt exakt.

"Katten i lådan exemplet" i vår verklighet betyder inte att katten är död eller lever först när vi ser efter. Antingen dör den eller inte av slumpmässiga skäl och oavsett om vi tittar efter eller inte. Och Einstein håller definitivt med mig i den frågan!
__________________
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-22 kl. 17:10.
Citera
2009-01-22, 17:45
  #128
Medlem
Confunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
"Katten i lådan exemplet" är inte tillämpbart i vår verklighet utan bara hos det allra minsta beståndsdelar vi känner till. Där sker konstiga saker.

Det saknar därför relevans till hur vi borde se på tiden i vår verklighet och där går den att mäta väldigt exakt.

"Katten i lådan exemplet" i vår verklighet betyder inte att katten är död eller lever först när vi ser efter. Antingen dör den eller inte av slumpmässiga skäl och oavsett om vi tittar efter eller inte. Och Einstein håller definitivt med mig i den frågan!

Schrödingers katt är ett tankeexperiment vars finess är att knyta samman ett stort objekts öde, som en katts, med en rent kvantmekanisk händelses utfall. Sedan vad Einsteins åsikt var i saken, har ingen relevans för dess sanningsvärde.
Citera
2009-01-22, 17:52
  #129
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Schrödingers katt är ett tankeexperiment vars finess är att knyta samman ett stort objekts öde, som en katts, med en rent kvantmekanisk händelses utfall. Sedan vad Einsteins åsikt var i saken, har ingen relevans för dess sanningsvärde.
Jo, men många tror ju att tankeexperimentet går att överföra på någon sorts verklighet för oss.

Dessutom accepterade inte Einstein kvantmekanikens alla konstigheter, ”Gud kastar inte tärning!”
Citera
2009-01-22, 23:57
  #130
Avstängd
Pudelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Jo, men många tror ju att tankeexperimentet går att överföra på någon sorts verklighet för oss.

Dessutom accepterade inte Einstein kvantmekanikens alla konstigheter, ”Gud kastar inte tärning!”


Men tänk om kvantmekaniken inte är så konstig och slumpmässig, bara vi som inte förstår bättre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback