• 1
  • 2
2008-12-26, 19:36
Medlem
jkl555s avatar
Jag slänger ut dom här två frågorna. Mest för att se, vart vi hamnar.
Vad är tid? Och, vad får tiden att gå?
Citera
2008-12-26, 19:56
Medlem
svampdamps avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid
Citat:
Tiden uppfattas vanligtvis som en del av universums grundläggande struktur, en dimension i vilken händelser sker i sekvens.
I fysik är tid, något förenklat, definierad som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden.

Det är nog svårt att definera tid, man kan säga att "tid" är den tid det tar för Objekt A att röra sig till Objekt B
Senast redigerad av svampdamp 2008-12-26 kl. 19:58.
Citera
2008-12-26, 19:59
Medlem
Tid är en vektor, inte rörelse.
Tiden går inte, människor går
Citera
2008-12-26, 20:02
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid

Det är nog svårt att definera tid, man kan säga att "tid" är den tid det tar för Objekt A att röra sig till Objekt B

Jo, men då handlar det ju mer om att mäta tid. Jag va mer inne på vad som får tiden att "röra" sig.
Senast redigerad av jkl555 2008-12-26 kl. 20:04.
Citera
2008-12-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkl555
Jo, men då handlar det ju mer om att mäta tid. Jag va mer inne på vad som får tiden att "röra" sig.
Det är nog samma svar som svaret på frågan "varför finns den tredje dimensionen?"
Det är en potential, en möjlighet.
Tror man inte på fri vilja så kan man nog slopa hela tidsbegreppet...
Citera
2008-12-28, 03:30
Medlem
Krafses avatar
Tid enligt mig finns bara där rörelse finns. Om man åker tillräckligt långt ut i tomma rymden, tills man är i "ingenstans", då kommer man DIREKT att ploppa upp vid närmaste ställe där det finns objekt och rörelse. I utkanten av det, rättare sagt.

Det är så jag tror att utomjordingar kan ta sig hit. De åker alltså inga cp-långa 10.0000-tals ljusårssträckor (Eller ja, det gör de rent praktiskt sett, men ändå inte.) utan tar sig bara tillräckligt långt ifrån sin egen galax, sen är de halvvägs framme.

Hur tänker jag? Jo jag tänker såhär: Hur kan det ta tid att färdas någonting där ingenting finns?

Rymden är helt obetydlig utan objekt, då är det inget annat än intet.

Men nu har jag kommit lite väl OT, så jag får väl försöka säga vad jag tror om tid. Tid är ingenting alls, den finns inte. Det enda som finns är rörelse som man kan mäta. Dessutom är hjärnan expert på att få oss att tro att tiden går framåt. Det finns bara ett enda ögonblick. En klocka mäter inte heller någon tid, den är programmerad att röra sig själv och visa oss hur lång "tid" det har gått.
Citera
2008-12-28, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tid enligt mig finns bara där rörelse finns. Om man åker tillräckligt långt ut i tomma rymden, tills man är i "ingenstans", då kommer man DIREKT att ploppa upp vid närmaste ställe där det finns objekt och rörelse. I utkanten av det, rättare sagt.

Det är så jag tror att utomjordingar kan ta sig hit. De åker alltså inga cp-långa 10.0000-tals ljusårssträckor (Eller ja, det gör de rent praktiskt sett, men ändå inte.) utan tar sig bara tillräckligt långt ifrån sin egen galax, sen är de halvvägs framme.

Hur tänker jag? Jo jag tänker såhär: Hur kan det ta tid att färdas någonting där ingenting finns?

Men nu har jag kommit lite väl OT, så jag får väl försöka säga vad jag tror om tid. Tid är ingenting alls, den finns inte. Det enda som finns är rörelse som man kan mäta. Dessutom är hjärnan expert på att få oss att tro att tiden går framåt. Det finns bara ett enda ögonblick. En klocka mäter inte heller någon tid, den är programmerad att röra sig själv och visa oss hur lång "tid" det har gått.
Hmm, det var ganska bra sagt...
Jag tror jag ändrar min uppfattning om vad tid är.
Eller, jag tror inte jag går med på att rymden är obetydlig utan objekt,
men att klockan mäter en illusion som vi baserar på rörelse/förändring,
det låter riktigt bra. Om jag förstod det rätt...
Citera
2008-12-28, 07:48
Medlem
Smajos avatar
Går det ens få ett konkret svar på denna fråga?
Citera
2008-12-28, 07:58
Medlem
Tid är ett mått för varandet. Det är väl en okej definition?

Citat:

Men om någonting kan färdas i det så finns det ju någonting där? Då betyder det ju bara att det inte existerar några objekt där, inte att förutsättningen att objekt kan existera inte finns.
Citera
2008-12-29, 01:40
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Tid är ett mått för varandet. Det är väl en okej definition?

Men om någonting kan färdas i det så finns det ju någonting där? Då betyder det ju bara att det inte existerar några objekt där, inte att förutsättningen att objekt kan existera inte finns.

Jo fast det finns ju inga andra objekt i närheten som skapar tid. Tid mäts ju med hjälp av föremål i rörelse. (en mekanisk klocka t.ex, föremål/visare som rör sig) Jag tror att tid är beroende av objekt för att kunna existera, eller mätas.

Nåja, det är ingen vattentät teori, men men.. Nåt sånt tror jag iaf, att det inte kan ta tid att färdas genom något där det inte finns någonting. (intet) Men man är alltså aldrig INUTI intet då det är omöjligt att ta sig in i intet p.ga att tiden inte kan existera där. Ingen tid = ingen rymd.
Ingen rymd = ingen tid.
Så jag tror det blir som ett slags "maskhål" från en plats i rymden till en annan.

Edit: Fan vad korkat det här låter. jag ska tänka över det lite mer, heh..
Citera
2008-12-29, 07:17
Medlem
Citat:
Jo fast det finns ju inga andra objekt i närheten som skapar tid. Tid mäts ju med hjälp av föremål i rörelse. (en mekanisk klocka t.ex, föremål/visare som rör sig) Jag tror att tid är beroende av objekt för att kunna existera, eller mätas.

Nåja, det är ingen vattentät teori, men men.. Nåt sånt tror jag iaf, att det inte kan ta tid att färdas genom något där det inte finns någonting. (intet) Men man är alltså aldrig INUTI intet då det är omöjligt att ta sig in i intet p.ga att tiden inte kan existera där. Ingen tid = ingen rymd.
Ingen rymd = ingen tid.
Så jag tror det blir som ett slags "maskhål" från en plats i rymden till en annan.

Njae, så korkat är det inte. Du har många poänger, MEN!
För att tiden ska kunna mätas krävs rum. Du har helt rätt, man kan inte "fästa" tidpunkt y vid ingenting och tidpunkt x vid big bang till exempel, och se hur mycket tid som gått. Ännu mindre tidpunkt y och x som båda finns i Ingenstans och Ingenting.

Dock så behöver inte tiden kunna mätas för att finnas! En stillastående, diffus, version av tid uppfyller fortfarande kriterier för att kunna kallas tid; vad talar för att den inte går? Att det inte går att påvisa att den går (trädet i skogen) betyder inte att den inte går.

Men även om den står stilla, betyder det inte att tiden inte finns. Du förstår, allt som tiden kräver är att du ska kunna applicera ett tidsbegrepp på det; sekundrar och minuter, samt framtiden, är mänskliga påfund. "Dåtid" och "nutid" är de två primitiva formerna som finns, och dessa stöter man på här - "dåtid" är innan big bang, och "nutid" är när big bang inträffar. Alltså fanns tid innan - även om det var en statisk sådan!

Ett annat problem är att tiden måste fortgå för att en förändring ska vara möjlig; vi har alla sätt hur människor "fryser" när tiden stannar, i diverse filmer, böcker, serietidningar m.m. Skulle människornas förändring vara möjlig i detta tillstånd? Skulle big bangs uppkomst vara möjlig i detta tillstånd?

Således hade vi en rörlig; men omätbar; tid, långt innan Big Bang. Långt innan rum.
Citera
2008-12-29, 12:44
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:

Ingen rymd = ingen tid.

Problemet med din idé är ju att det finns objekt i rymden. Den till synes tomma rymden innehåller ju ett antal atomer ( några stycken per kvadratmeter) och detta borde räcka för att tid existerar även där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in