Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jo fast det finns ju inga andra objekt i närheten som skapar tid. Tid mäts ju med hjälp av föremål i rörelse. (en mekanisk klocka t.ex, föremål/visare som rör sig) Jag tror att tid är beroende av objekt för att kunna existera, eller mätas.
Nåja, det är ingen vattentät teori, men men..

Nåt sånt tror jag iaf, att det inte kan ta tid att färdas genom något där det inte finns någonting. (intet) Men man är alltså aldrig INUTI intet då det är omöjligt att ta sig in i intet p.ga att tiden inte kan existera där. Ingen tid = ingen rymd.
Ingen rymd = ingen tid.
Så jag tror det blir som ett slags "maskhål" från en plats i rymden till en annan.
Edit: Fan vad korkat det här låter.

jag ska tänka över det lite mer, heh..
Njae, så korkat är det inte. Du har många poänger, MEN!
För att tiden ska kunna mätas krävs rum. Du har helt rätt, man kan inte "fästa" tidpunkt y vid ingenting och tidpunkt x vid big bang till exempel, och se hur mycket tid som gått. Ännu mindre tidpunkt y och x som båda finns i Ingenstans och Ingenting.
Dock så behöver inte tiden kunna mätas för att finnas! En stillastående, diffus, version av tid uppfyller fortfarande kriterier för att kunna kallas tid; vad talar för att den inte går? Att det inte går att
påvisa att den går (trädet i skogen) betyder inte att den inte går.
Men även om den står stilla, betyder det inte att tiden inte finns. Du förstår, allt som tiden kräver är att du ska kunna applicera ett tidsbegrepp på det; sekundrar och minuter, samt framtiden, är mänskliga påfund. "Dåtid" och "nutid" är de två primitiva formerna som finns, och dessa stöter man på här - "dåtid" är innan big bang, och "nutid" är när big bang inträffar. Alltså fanns tid innan - även om det var en statisk sådan!
Ett annat problem är att tiden måste fortgå för att en förändring ska vara möjlig; vi har alla sätt hur människor "fryser" när tiden stannar, i diverse filmer, böcker, serietidningar m.m. Skulle människornas förändring vara möjlig i detta tillstånd? Skulle big bangs uppkomst vara möjlig i detta tillstånd?
Således hade vi en rörlig; men omätbar; tid, långt innan Big Bang. Långt innan rum.