2008-12-30, 18:55
Medlem
Firewaias avatar
jag kan bara svara för mig själv.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12375076&postcount=45

(dock jobbade jag hårt på hur duktig jag var i vanliga fall, aldrig någon tidigare dom, väldigt duktig och uppskattad i lumpen, bra socialt nätverk, personlig assistent som yrke, bara massa "duktiga" och "hälsosamma" fritidsintressen, en korkad engångs-sak osv... det funkade för mig.)
Citera
2009-01-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
jag kan bara svara för mig själv.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12375076&postcount=45

(dock jobbade jag hårt på hur duktig jag var i vanliga fall, aldrig någon tidigare dom, väldigt duktig och uppskattad i lumpen, bra socialt nätverk, personlig assistent som yrke, bara massa "duktiga" och "hälsosamma" fritidsintressen, en korkad engångs-sak osv... det funkade för mig.)
Ok, tack.
Minns du hur lång tid innan du fick reda på tiden för rättegång osv?
Erkände du, om ja, behövde du gå på förhör?

var nåt mer, men glömt...
Citera
2009-01-04, 11:54
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuxAux
Ok, tack.
Minns du hur lång tid innan du fick reda på tiden för rättegång osv?
Erkände du, om ja, behövde du gå på förhör?

var nåt mer, men glömt...
Glömde av denna tråden.
Rättegången gick ganska så fort om jag inte minns fel, någon månad eller 2.
Jag erkände ja, men jag försökte på alla sätt och vis under rättegången lindra det hela. Polisen som tog mig var heller inte där, så jag kunde säga lite vad jag ville så länge jag inte bestred polisen för konkret.
Citera
2009-06-06, 19:38
Medlem
Kan kanske uppdatera hur det gick för mig.

Det tog 4 månader för mig att få rättegången.
Blev där dömd till 1 månads fängelse. Enligt min advokat berodde det möjligen på att det var en ung domare som inte vågar ta ut svängarna.
Drygt 1 månad senare fick jag avtjäna straffet med fotboja, vilket var väldigt snabbt enligt min "förläggare"(?). Fotbojan har jag på mig nu.
Jobbar samtidigt samhällstjänst 20h per vecka under tiden jag har den, då jag inte har något jobb. Så fotboja och 80h samhällstjänst istället för bara 50h samhällstjänst som var det mildare alternativet.

Så när jag har avtjänat straffet kommer det totalt ha tagit 6 månader från jag begick brottet tills jag avtjänat det.

Räknar bara dagarna nu...

Det verkar sannerligen vara som Firewaia säger, det kan gå hur som helst i de här fallen.
Citera
2009-06-06, 21:38
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Jobbar samtidigt samhällstjänst 20h per vecka under tiden jag har den, då jag inte har något jobb. Så fotboja och 80h samhällstjänst istället för bara 50h samhällstjänst som var det mildare alternativet.

Får man fråga vad i samhällstjänsten består av? Syr du postsäckar/motsv..
Citera
2009-07-02, 16:02
Medlem
Been there, done that!!!

Ingen rolig sits men det är bara att bita ihop! Förlorade körkortet i 1 år, fick frivillig dom plus samhällstjänst, helt ostraffad sen tidigare. Har gått på prov-tagning i 6 mån o det har kostat mig 2500 kr. Körkortet kostar 1800 kr (intyg) o sen trodde jag att allt skulle vara klart men icke.......När jag har fått tillbaka kortet så börjar provtagningen om i 18 mån till= 5000 kr!! allt för ett fortsatt nyktert "leverne", verkar inte spela någon roll om du har alkoholproblem el ej. Glömde säga att läkarbesöket var ganska förnedrande, kissa inför öppen dörr, sitta peka på näsan osv. Det här är tufft!!!!!
Citera
2009-07-02, 18:22
Bannlyst
Ingen rolig sits. Kunde man tänkt på innan man satte sig i den sitsen.

Nu har dock TS talat ut om vilken dom han fick. Case closed.
Citera
2009-07-03, 10:51
Avslutad
Citat:
Herre jävlar, verkar som jag pissat bort mitt liv rätt hårt, iaf de närmsta åren. (Aldrig någonsin trott jag skulle hamna i en sån här situation)

Tack för svaren. Här är några fler frågor.

Hur lång tid brukar det ta tills man får reda på sin rättegångstid? och
Hur lång tid från rättegång till dom? och
Hur lång tid från dom till avtjänande av dom (tex fängelse, bojja, samhällstjänst)?

Försöker få fram en ungefärlig tid för hur länge mitt liv ska stå på paus.

Såhär är det i Sverige, minsta lilla snesteg så är man helt borta ur leken och får sona för det under en lång tid framöver. Nu kan du säga hej då till ett värdigt liv, i Sverige förlorar man förmodligen också jobbet på kuppen. Summan av det hela blir alltså stora utgifter för skattebetalarna som sedan får pynta bidragspengar till försörjning för att samhället har satt dig i en jävla sits, pågrund av en jävla bagatell egentligen.

Systemet är väl såhär för att politikerna tydligen inte vill att dömda brottslingar ska kunna komma tillbaka in i samhället igen utan fortsätta brottslig bana så de kan bli inlåsta på nytt och längre tid. Tänk också på att du nu kommer få en prick i registret, inte bara det att du får behålla ditt jobb, du kommer få stora problem att få ett nytt. Begär de registerutdrag och ser att du har en rattfylla bakom dig, puh bådar inte gott vill jag säga.

Ok du har kört med alkohol i kroppen. so what egentligen, olika människor klarar alkohol olika och du har inte kört på någon heller, du borde klara dig undan med enbart böter om rättssystemet hade varit på riktigt.

Jag vet en person som körde på en annan under fylla men som kom undan med samhällstjänst, anledningen till detta var att han kände en inom polisen som mörkade uppgifter i förundersökningen samt att det inte fanns något vittne till händelsen. Ska även sägas att han anmälde sig själv några dagar efteråt i tron om att han kört på något helt annat.
Citera
2011-09-14, 18:37
Medlem
Rasistkraeks avatar
Nu bumpar jag tråden här..

jag ska dra det lite snabbt för er. jag behöver ett svar från någon juridik-kunnig härinne som kanske kan ge ett svar på vad jag skulle kunna bli dömd till??

min historia:

Jag åkte dit för grov rattfylla i somras och ska snart sättas i tingsrätten.
jag blev stoppad i vanlig poliskontroll på en lördagkväll och blåste 0,75 mg/l (1,5 promille).
Jag har ett ordnat liv med fast jobb och bostad.
Jag jobbar som chaufför på heltid och behöver mitt körkort för att kunna leva då det är min enda inkomst.
Jag har inga alkoholproblem.
Detta var en engångsföreteelse. jag har aldrig förr kört full. Detta hände under en depression och ångest period.
Jag har bestämt mej för att aldrig mer dricka.
Företaget jag jobbar för står bakom mej och är villiga att försvara mej i rättsprocessen eftersom att dem inte vill säga upp mej och jag behöver mitt körkort i tjänsten.
Jag tänker aldrig mer göra om något liknande!

Nackdelar:
Jag är tidigare straffad för klotter. detta var 12 årsen.
Förra året blev jag tagen med fartkamera när jag jobbade och fick 2000 i böter.

Nu undrar jag lite, hur kan mitt straff påverkas av vad jag tidigare gjort?
Ser mina chanser ljusare ut att komma lindrigare undan ifall min arbetsgivare går in och hävdar att dem blir tvungna att sparka mej om jag blir av med lappen?

(De kursiva meningarna i texten är frågor jag undrar mest över om det är bra eller dåligt för mej i rätten?)

Tackar för svar!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in