2008-12-26, 18:43
Medlem
Nu har jag sjunkit lägre än jag trodde jag kunde.
Igår åkte jag dit för grov rattfylla.
En enda stor minnesförlust tills jag plötsligt sitter i bilen med blåljusen bakom.

Jag skäms så mycket och kan inte kolla min familj eller mina vänner i ögonen längre, och vågar inte berätta.

Grov rattfylla och vårdslöshet i trafik, första straffet jag får, erkände, gick med på någon sorts förlikning eller vad det hette.

Så några frågor, kommer jag behöva gå på domstol eller kommer jag bli straffad utan det, jag tror förlikningen hade något med det att göra.
Hur länge kommer jag bli av med körkortet? För gott? Måste jag ta om det?
Vad kommer jag få för straff? Hur höga böter? Fängelse tom?

Tack för svaren, och spotta inte på mig för mycket, klarar fan inte av med mer. Blir att sluta dricka nu.
Citera
2008-12-26, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AuxAux
Nu har jag sjunkit lägre än jag trodde jag kunde.
Igår åkte jag dit för grov rattfylla.
En enda stor minnesförlust tills jag plötsligt sitter i bilen med blåljusen bakom.

Jag skäms så mycket och kan inte kolla min familj eller mina vänner i ögonen längre, och vågar inte berätta.

Grov rattfylla och vårdslöshet i trafik, första straffet jag får, erkände, gick med på någon sorts förlikning eller vad det hette.

Så några frågor, kommer jag behöva gå på domstol eller kommer jag bli straffad utan det, jag tror förlikningen hade något med det att göra.
Hur länge kommer jag bli av med körkortet? För gott? Måste jag ta om det?
Vad kommer jag få för straff? Hur höga böter? Fängelse tom?

Tack för svaren, och spotta inte på mig för mycket, klarar fan inte av med mer. Blir att sluta dricka nu.
Hej och beklagar:
Du kan inte få strafföreläggande för grovt rattfylleri. Det enda du gjort är förmodligen att du skrivit på att du blivit stoppad.
Det blir rättegång och din ålder avgör ditt straff.
Är du över 25 och inte har några alkoholproblem eller ett "viktigt" jobb så döms du troligen till fängelse i 1-2 månader. Oftast omvandlas det nu för tiden till fotboja.
Är du under 25 blir straffet troligen skyddstillsyn och kraftiga dagsböter.
Om du kan visa alkoholproblem brukar domen bli skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. Det vanligaste är körkortsindragning i sex månader - ett år.
Det innebär att du måste ta om lappen.
Citera
2008-12-26, 19:04
Medlem
poena.naturaliss avatar
Det allra viktigaste om man åker dit för grov rattfylla och vårdslöshet är att omedelbart och på eget initiativ skaffa hjälp för sina alkoholproblem. Detta gäller oavsett om du har sådana problem eller bara anser att du gjorde en jävligt dum grej. Domstolarna fäster nämligen i regel en viss vikt vid att man tar tag i det själv, det allra viktigaste är att du tar tag i det själv och omedelbart. Nu är det oerhört svårt att uttala sig om vad folk får för påföljd i ett enskilt fall, men föregående talare kom med goda riktlinjer, och att inleda behandling lr annat på eget initiativ kan många gånger göra skillnaden mellan 1-2 månaders fängelse och en mindre ingripande påföljd.
Citera
2008-12-26, 19:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hej och beklagar:
Du kan inte få strafföreläggande för grovt rattfylleri. Det enda du gjort är förmodligen att du skrivit på att du blivit stoppad.
Är du över 25 och inte har några alkoholproblem eller ett "viktigt" jobb så döms du troligen till fängelse i 1-2 månader. Oftast omvandlas det nu för tiden till fotboja.
Om du kan visa alkoholproblem brukar domen bli skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. Det vanligaste är körkortsindragning i sex månader - ett år.

Pust, ännu fler gissningar. Om man får fängelse eller inte har inte ett dugg att göra med ens ålder, såvida det inte är ungdomar man talar om. Däremot åldern 25 förstår jag inte var du fått ifrån. Och dessutom måste du ju lära dig skillnaden mellan straffrättsliga och förvaltningsrättsliga påföljder innan du svarar.

Till TS: ditt straff beror till stora delar på vilken promillehalt du hade samt omständigheterna vid körningen.
Citera
2008-12-26, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Pust, ännu fler gissningar. Om man får fängelse eller inte har inte ett dugg att göra med ens ålder, såvida det inte är ungdomar man talar om. Däremot åldern 25 förstår jag inte var du fått ifrån. Och dessutom måste du ju lära dig skillnaden mellan straffrättsliga och förvaltningsrättsliga påföljder innan du svarar.

Till TS: ditt straff beror till stora delar på vilken promillehalt du hade samt omständigheterna vid körningen.
Njae.. Jag är inte jurist men har skrivit om ett stort antal rattfyllor efter ett antal år som journalist.
21 brukar ju ungdomsrabatten omfatta. För en ostraffad som är ett par år äldre gäller att man ännu åker med som ungdom.
Jag vet skillnad på den straffrättsliga (fängelse eller skyddstillsyn) och förvaltningsrättsliga (det indragna körkortet, som givetvis inte är ett straff).
Han frågade om bägge, jag svarade om bägge.
Anser du att jag har fel även i praxis på körkortsindragningen?
Citera
2008-12-26, 19:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Njae.. Jag är inte jurist men har skrivit om ett stort antal rattfyllor efter ett antal år som journalist.
21 brukar ju ungdomsrabatten omfatta. För en ostraffad som är ett par år äldre gäller att man ännu åker med som ungdom.
Jag vet skillnad på den straffrättsliga (fängelse eller skyddstillsyn) och förvaltningsrättsliga (det indragna körkortet, som givetvis inte är ett straff).
Han frågade om bägge, jag svarade om bägge.
Anser du att jag har fel även i praxis på körkortsindragningen?

Viss skillnad mellan jurist och journalist, vilket blir väldigt uppenbart i ditt fall. Ungdomsrabatten brukar inte omfatta t o m 21, den omfattar t o m 21 och inget annat. Att man skulle räknas som ungdom upp till tjugofem bara för att man är ostraffad är bara trams, finns inget som helst stöd för det.

Praxis för körkortsindragning har jag ingen aning om och kan därför inte uttala mig.
Citera
2008-12-26, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Viss skillnad mellan jurist och journalist, vilket blir väldigt uppenbart i ditt fall. Ungdomsrabatten brukar inte omfatta t o m 21, den omfattar t o m 21 och inget annat. Att man skulle räknas som ungdom upp till tjugofem bara för att man är ostraffad är bara trams, finns inget som helst stöd för det.

Praxis för körkortsindragning har jag ingen aning om och kan därför inte uttala mig.
Naturligtvis är det skillnad. Att jag sa 25 är att jag sett rätt många fall, där personens ungdom tas hänsyn till. Det mest kända fall jag känner till är när nazisten Mats Nilsson fick skyddstillsyn för grovt rattfylleri. Växjö tingsrätt hänvisade till hans relativt unga ålder och relativt ordnade levnadsförhållanden. Han var då 27 och bodde hemma med sin mamma. Samtidigt hade han dömts för hets mot folkgrupp vid två tillfällen och för grovt rån vid ett.

En annan fråga: Jag tror på din taktik att själv ordna alkoholistvård.
Men jag har å andra sidan sett personer få endast skyddstillsyn för att de har ordnade levnadsförhållanden och att det inträffade var ett engångsmisstag. Om man verkligen inte har alkoholproblem, har ordnat jobb och hem och inte är dömd sedan tidigare - kan det då inte vara läge att vara extremt ångerfull, men avvakta domen?
Jag vill inte argumentera med Pörr, eftersom det verkar som han är jurist och därmed kan detta betydligt bättre, vilket han konstaterade.
Citera
2008-12-26, 20:58
Medlem
poena.naturaliss avatar
[quote=En annan fråga: Jag tror på din taktik att själv ordna alkoholistvård.
Men jag har å andra sidan sett personer få endast skyddstillsyn för att de har ordnade levnadsförhållanden och att det inträffade var ett engångsmisstag. Om man verkligen inte har alkoholproblem, har ordnat jobb och hem och inte är dömd sedan tidigare - kan det då inte vara läge att vara extremt ångerfull, men avvakta domen?
Jag vill inte argumentera med Pörr, eftersom det verkar som han är jurist och därmed kan detta betydligt bättre, vilket han konstaterade.[/QUOTE]

Samtidigt så kan man fråga sig om det är möjligt att åka fast för rattfylla om man inte är alkoholberoende, eller i vart fall har ett riktigt osunt förhållande till alkohol. Kommer inte ihåg statistiken i huvudet men de allra flesta som åker dit för rattfylla har den här typen av problematik.

Och jag vidhåller att det är bättre att, och nu är detta en rejäl generalisering då det som pörr riktigt påpekat, inte går att säga vad någon kommer att få för påföljd, allt är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar alt den korrekta men intetsägande frasen "det beror på.......", skaffa hjälp för sina alkoholproblem själv än att skylla på att det var en engångsföreteelse.
Citera
2008-12-26, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Samtidigt så kan man fråga sig om det är möjligt att åka fast för rattfylla om man inte är alkoholberoende, eller i vart fall har ett riktigt osunt förhållande till alkohol. Kommer inte ihåg statistiken i huvudet men de allra flesta som åker dit för rattfylla har den här typen av problematik.

Och jag vidhåller att det är bättre att, och nu är detta en rejäl generalisering då det som pörr riktigt påpekat, inte går att säga vad någon kommer att få för påföljd, allt är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar alt den korrekta men intetsägande frasen "det beror på.......", skaffa hjälp för sina alkoholproblem själv än att skylla på att det var en engångsföreteelse.
Tror att Pörr och jag kan vara rätt eniga om att påföljden kommer vara antingen skyddstillsyn eller fängelse i max två månader.
Om man inte har konkreta alkoholproblem, som exempelvis kan beläggas med förhöjda levervärden, är det inte särskilt enkelt att få vård för alkoholproblem. Om inte socialen betalar pratar vi om ett par tusen kronor per vårddygn eller minst en tusenlapp per besök hos alkoholterapeut.
Citera
2008-12-26, 23:05
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Hej och beklagar:

Vad får du allt ifrån? Han har inte skrivit vad han hade i promille eller hur långt han körde, eller vart han körde. Körkortsindragning för grovt rattfylleri är minst 12 månader, och då får man behålla lappen om inte indragninstiden överstiger 12 månader. Ts får säkert 1-2 månads fängelse för grovt rattfylleri plus vårdslöshet i trafik. Men eftersom det inte finns några närmre uppgifter om läget så är det svårt att göra en gissnings bedömning.
Citera
2008-12-26, 23:05
Medlem
diemydarlings avatar
Bestämmer länsstyrelsen att dra in kortet över ett år måste du ta om det. Blir det bara indraget tom ett år får du igen det om du visar läkarintyg på att du kan dricka "normalt" alltså inte visar förhöjda levervärden osv. Du får nog räkna med fotboja 3- 6 veckor.
Citera
2008-12-27, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Vad får du allt ifrån? Han har inte skrivit vad han hade i promille eller hur långt han körde, eller vart han körde. Körkortsindragning för grovt rattfylleri är minst 12 månader, och då får man behålla lappen om inte indragninstiden överstiger 12 månader. Ts får säkert 1-2 månads fängelse för grovt rattfylleri plus vårdslöshet i trafik. Men eftersom det inte finns några närmre uppgifter om läget så är det svårt att göra en gissnings bedömning.
Du borde veta att det rätt sällan blir grov vårdslöshet.
Krävs i princip att man kör in i något eller begår brottet i en storstad.
Du gissar för övrigt väldigt bra med tanke på att du inte anser att det går att göra en "gissnings bedömning".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in