Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Viss skillnad mellan jurist och journalist, vilket blir väldigt uppenbart i ditt fall. Ungdomsrabatten brukar inte omfatta t o m 21, den omfattar t o m 21 och inget annat. Att man skulle räknas som ungdom upp till tjugofem bara för att man är ostraffad är bara trams, finns inget som helst stöd för det.
Praxis för körkortsindragning har jag ingen aning om och kan därför inte uttala mig.
Naturligtvis är det skillnad. Att jag sa 25 är att jag sett rätt många fall, där personens ungdom tas hänsyn till. Det mest kända fall jag känner till är när nazisten Mats Nilsson fick skyddstillsyn för grovt rattfylleri. Växjö tingsrätt hänvisade till hans relativt unga ålder och relativt ordnade levnadsförhållanden. Han var då 27 och bodde hemma med sin mamma. Samtidigt hade han dömts för hets mot folkgrupp vid två tillfällen och för grovt rån vid ett.
En annan fråga: Jag tror på din taktik att själv ordna alkoholistvård.
Men jag har å andra sidan sett personer få endast skyddstillsyn för att de har ordnade levnadsförhållanden och att det inträffade var ett engångsmisstag. Om man verkligen inte har alkoholproblem, har ordnat jobb och hem och inte är dömd sedan tidigare - kan det då inte vara läge att vara extremt ångerfull, men avvakta domen?
Jag vill inte argumentera med Pörr, eftersom det verkar som han är jurist och därmed kan detta betydligt bättre, vilket han konstaterade.