2008-12-28, 15:49
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om du läst vad alla trafiksäkerhetsorganisationer skrivit de sista åren så är det bara ungefär 20% av förstagångsförbrytarna som döms till fängelse för grovt rattfylleri.
Nästan hälften av alla dömda får inte fängelse, så jag förstår inte hur du kan vara så tvärsäker?

Vad påföljden blir är beroende av ett flertal omständigheter. Några av dessa är promillehalten, hur körningen gick, trafikintensiteten, tidigare brottslighet och gärningsmannens person. Varför jag är tvärsäker tänker jag inte gå in på, även om du säkert kan räkna ut det själv.
Citera
2008-12-28, 16:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Brottsförebyggande rådets statistik.
Enligt den dömdes förra året 1 028 personer till skyddstillsyn, de flesta med någon form av vård.
1151 personer dömdes till villkorlig dom och samhällstjänst. 2604 dömdes till fängelse.
Om du tror det innebär att det är mer än 50% risk att inläggaren döms till fängelse tror du fel.
Av de som döms till fängelse är 80 % återfallsförbrytare.
Det innebär att ungefär 520 förstagångsförbrytare dömdes till fängelse för rattfylleri.
Av dessa var merparten betydligt äldre än 22 år. Gränsen för ungdomsrabatt går officiellt vid 21, men som jag tidigare har angivit finns exempel på 27-åringar som sluppit straff på grund av sin låga ålder.
Statistiken hittar ni på www.brottsforebygganderadet.se.
Varifrån kommer dina uppgifter?

Den där statistiken stämmer säkert, men du måste ju göra skillnad mellan grovt rattfylleri och grovt rattfylleri. I vårt fall har han haft över 1,5 promille, och det kan därför inte jämföras rakt av med folk som blivit dömda för grovt rattfylleri men haft en promillehalt på säg 1,1 promille. Sedan är det också en mängd andra omständigheter som påverkar påföljdsvalet.

Och ditt fall med en 27-åring som fick viss påföljd är knappast en juridisk källa, och därmed ett obefintligt källvärde. Vidare ställer jag mig ytterst tveksam till uppgiften som sådan.
Citera
2008-12-28, 16:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Vad påföljden blir är beroende av ett flertal omständigheter. Några av dessa är promillehalten, hur körningen gick, trafikintensiteten, tidigare brottslighet och gärningsmannens person. Varför jag är tvärsäker tänker jag inte gå in på, även om du säkert kan räkna ut det själv.

Som sagt, det är skillnad på grov rattfylla och grov rattfylla. Du kan inte jämföra äpplen med päron men du kan inte heller jämföra Ingrid Marie med Transparante Blanche.
Citera
2008-12-28, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Den där statistiken stämmer säkert, men du måste ju göra skillnad mellan grovt rattfylleri och grovt rattfylleri. I vårt fall har han haft över 1,5 promille, och det kan därför inte jämföras rakt av med folk som blivit dömda för grovt rattfylleri men haft en promillehalt på säg 1,1 promille. Sedan är det också en mängd andra omständigheter som påverkar påföljdsvalet.

Och ditt fall med en 27-åring som fick viss påföljd är knappast en juridisk källa, och därmed ett obefintligt källvärde. Vidare ställer jag mig ytterst tveksam till uppgiften som sådan.
Förvisso. Vi har gm:s ålder och den korta körsträckan som förmildrande omständigheter, och promillehalten som försvårande. Kan det vara så att det avgörande är hur trafikerad vägen var?
Citera
2008-12-28, 16:54
Bannlyst
Citat:
Det jag vände mig mot var ditt påstående att fängelsestraff är normalstraffet.
Så var politikernas ambitioner både vid den senaste och näst senaste förändringen av lagstiftningen. Trots det är det ganska exakt hälften av rattfylleristerna som inte döms till fängelse. Och maxstraffet har aldrig dömts ut i Sverige, så att som andra skribenter ta upp det är bara löjligt.
Vi kan väl vara eniga om att det inte är två års fängelse som väntar vår inläggare.
Finns det överhuvudtaget något skäl att neka honom fotboja - om han döms till fängelse?
Citera
2008-12-28, 17:12
Medlem
Soffpotatisens avatar
Här kommer lite fakta från trafikjuristen..

Promille, Mg/l, Påföljd, Normalpåföljd(körkortsindragning)/kommentar
0,20-0,30, 0,10-0,15, Varning - 2 månader, Varning

0,31-0,36, 0,16-0,18, Varning - 4 månader, 2

0,37-0,49, 0,19-0,24, Varning - 6 månader, 4

0,50-0,59, 0,25-0,29, 4-8 månader, 6

0,60-0,79, 0,30-0,39, 6-10 månader, 8

0,80-0,99, 0,40-0,49, 8-12månader, 10

GROVT RATTFYLLERI
Promille, Mg/l ,Påföljd Normalpåföljd(körkortsindragning)/kommentar
1,00-1,84, 0,50-0,92, 12 månader

1,85-1,99, 0,93-0,99, 15 månader

2,00-2,99, 1,00-1,49, 18 månader

3,00-, 1,50-, 24 månader

ÖVRIGA LIKNANDE BROTT/HÄNDELSER
Typfall Påföljd Normalpåföljd/kommentar
Sjöfylleri, Ej ingripande - 12 månader Helt beroende på påverkan och omständigheterna i övrigt
Narkotikapåverkad vid förande, 6-24 månader, 12
Opålitlighet i nykterhetshänseende, 6-24 månader, 12
Citera
2008-12-28, 17:12
Medlem
terms avatar
Citat:
Det jag vände mig mot var ditt påstående att fängelsestraff är normalstraffet.
Så var politikernas ambitioner både vid den senaste och näst senaste förändringen av lagstiftningen. Trots det är det ganska exakt hälften av rattfylleristerna som inte döms till fängelse. Och maxstraffet har aldrig dömts ut i Sverige, så att som andra skribenter ta upp det är bara löjligt.
Vi kan väl vara eniga om att det inte är två års fängelse som väntar vår inläggare.
Finns det överhuvudtaget något skäl att neka honom fotboja - om han döms till fängelse?

Jag formulerade mig nog lite luddigt. Fängelse är "normalstraffet" i den bemärkelsen att fängelse ska väljas som påföljd om det inte finns särskilda skäl mot det (t.ex. samhällstjänst). Det är alltså ett s.k. "artbrott". Hade det inte varit ett artbrott hade "normalstraffet" varit villkorlig dom.

Om han döms till fängelse kommer han troligtvis få en månads fängelse. Om han får fotboja eller ej är inte upp till domstolen, men troligtvis finns det inget hinder mot det om han lever under ordnade förhållanden.
Citera
2008-12-28, 17:36
Medlem
Blir lite förvirrad, alla säger säger olika, och alla säger att de andra inte kan ett skit.
Fast å andra sidan verkar det bero på hur "bra humör" domarna(?) är på.
Men jag skulle ha otur om jag får fängelse verkar det som iaf...

Citat:
Om åtal har väckts och du inte redan kontaktats av tingsrätten och blivit tillfrågad om du vill ha en offentlig försvarare så bör du ringa och säga det. Det kan kosta dig någon tusenlapp eller två, men det är det utan tvekan värt. Du bör även se till att en personutredning utförs på dig.
När åtal väcks får man också reda på tid för rättegång?
Vad är en personutredning för något, och vad är det bra för?

Någon trodde att det skulle ta ett helt år innan ens rättegången kommer, går det att skynda på på något sätt. Sitter helt ärligt hellre 3 månader i fängelse från och med imorgon, än väntar 1 år innan ens rättegången börjar.
Hur är prion på grovt rattfylleri vs. misshandel (en kompis blev (ej grovt) misshandlad för ett par år sedan och det var rättegång en månad efter anmälning)?
Citera
2008-12-28, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AuxAux
Blir lite förvirrad, alla säger säger olika, och alla säger att de andra inte kan ett skit.

Någon trodde att det skulle ta ett helt år innan ens rättegången kommer, går det att skynda på på något sätt. Sitter helt ärligt hellre 3 månader i fängelse från och med imorgon, än väntar 1 år innan ens rättegången börjar.
Hur är prion på grovt rattfylleri vs. misshandel (en kompis blev (ej grovt) misshandlad för ett par år sedan och det var rättegång en månad efter anmälning)?
Kontakta åklagaren och berätta att du är mycket ångerfull och vill få detta avklarat för att kunna gå vidare i livet. Det ger ett mycket gott intryck och dessutom kommer det att gå snabbare.
Om du erkänner brott bör det absolut inte ta ett år.

Att vi tycker så olika beror nog på att mina motdebattörer är jurister, medan jag skriver om faktiska fall. Det ger lite olika infallsvinklar, men jag är säker på att de är synnerligen kompetenta.
Dessutom verkar vi ju rätt eniga om att straffet kommer vara någonstans i spannet villkorligt och samhällstjänst, skyddstillsyn med särskild behandlingsplan om du har alkoholproblem, eller en månads fotboja.
Senast redigerad av smålandtintin 2008-12-28 kl. 17:46.
Citera
2008-12-28, 18:05
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuxAux

Det tar alla gånger ett år innan det är överstökat. Men du får ganska snart om nån vecka reda på spärrtiden från Länsstyrelsen då ser du om du får ta om kortet eller inte. Fotboja är minsta problemet den märker du knappt av och får du boja så slipper du några böter.
Citera
2008-12-28, 18:54
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Det tar alla gånger ett år innan det är överstökat. Men du får ganska snart om nån vecka reda på spärrtiden från Länsstyrelsen då ser du om du får ta om kortet eller inte. Fotboja är minsta problemet den märker du knappt av och får du boja så slipper du några böter.

Det där bilden är något förskönad. Först och främst måste han uppfylla kraven för fotboja, t.ex. arbete eller studier. Utöver det måste en kontaktperson på arbetet utses, med andra ord så kommer arbetsgivaren få reda på vad vederbörande gjort. Spontana besök med alkoholmätare, kanske mitt i natten. Strikt schema, ytterst begränsad rörlighet samt en "avgift" på 50kr eller liknande per dag.
Citera
2008-12-28, 19:21
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Det där bilden är något förskönad. Först och främst måste han uppfylla kraven för fotboja, t.ex. arbete eller studier. Utöver det måste en kontaktperson på arbetet utses, med andra ord så kommer arbetsgivaren få reda på vad vederbörande gjort. Spontana besök med alkoholmätare, kanske mitt i natten. Strikt schema, ytterst begränsad rörlighet samt en "avgift" på 50kr eller liknande per dag.
Kontaktpersonen kan va nån arbetsledare, tror tom det kan va nån arbetskompis, och arbetsgivaren behöver inget veta.
Visst är det spontana besök med alkomätare men dom besöken är ju över på en minut den tid det tar att blåsa.

Fotboja är mycket lugnare än det låter trust me förutsatt att man inte är beroende av alkohol/droger. "Strikta schemat" får du va med att planera, ex restid till jobbet, vilka timmar du vill va "ledig" för att gå ut och handla osv.

Jo men den där 50-lappen är ju ingenting mot att ta tjänstledigt/semester för att sitta i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in