Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-25, 14:35
  #1
Medlem
Jag undrar om det är någon här som har koll på vad man tjänar som skiftare på ett pappersbruk med 5-skift? Rätt svårt att utläsa ur diverse tabeller eftersom det är grundlön som står angivet och eftersom ob-tillägg och så vidare är en väsentlig del av lönen vore det intressant att veta. Tänkte om det var någon som arbetade som det här och har koll på vad ungefär lönen kan tänkas hamna på.

Börjat tänka över 5-skift lite och det är jädrigt slitigt om man tänker efter hur mycket man fuckar upp sin vardag. Jobbar idag 2- skift med rätt behagliga arbetstider som gör att jag får lång helg-ledighet varje helg. Lönen ligger på 22500 med diverse tillägg. Kruxet är väl att jag trivs sådär och att det är jädrans högt tempo och styrt jobb.

Det jobbet jag har sökt är väl lite slappare men som sagt så förstör man sin vardag rätt kraftigt. Lönen är med andra ord en rätt stor avgörande del i det hela.
Citera
2008-12-25, 14:57
  #2
Medlem
Quorthons avatar
Jobbar som rullare på ett pappersbruk i Dalarna och får väl ut 18-19K efter skatt. För mig är det arbetstiderna som är det bästa. Trivs verkligen med att jobba natt och friveckorna gör att man hinner göra så mycket mer på den lediga tiden. Perfekt för mig som gillar att resa. Inget jag skulle kunna tänka mig att göra hela livet kanske. Men som ung innan vidare studier så är det perfekt.
Citera
2008-12-25, 15:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Jobbar som rullare på ett pappersbruk i Dalarna och får väl ut 18-19K efter skatt. För mig är det arbetstiderna som är det bästa. Trivs verkligen med att jobba natt och friveckorna gör att man hinner göra så mycket mer på den lediga tiden. Perfekt för mig som gillar att resa. Inget jag skulle kunna tänka mig att göra hela livet kanske. Men som ung innan vidare studier så är det perfekt.


Har ni stora skillnader på lönerna beroende på hur länge man jobbat på ditt bruk? Stegrar de något efter varje år eller har alla samma lön så att säga? Nu låter jag riktigt lönekåt här men det får jag lov att vara.
__________________
Senast redigerad av Locos 2008-12-25 kl. 15:43.
Citera
2008-12-25, 15:36
  #4
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Har ni stora skillnader på lönerna beroende på hur länge man jobbat på ditt bruk? Stegrar de något efter varje år eller har alla samma lön så att säga? Nu låter jag riktigt lönekåt här men det får jag lov att vara.
Lönegrader beror på befattning, kompetens, mångkunnighet och erfarenhet. Hur lönestegringen ser ut har jag inte satt mig in i. Sedan spelar det ju ingen roll för hur det ser ut på "ditt" bruk. Stora skillnader rör det sig nog inte om.
Citera
2008-12-25, 15:43
  #5
Medlem
Kommer på en annan fråga nu, hur fungerar det med raster när man har övervakningsarbete? Jag menar, jobbar man ett pass på tolv timmar vill man gärna ta sig en rejält köttbit någon gång under passet. Men förstår ju att det inte direkt går att stänga ner maskinen och att sedan hela laget går och lunchar i en halvtimme
Citera
2008-12-25, 15:52
  #6
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Kommer på en annan fråga nu, hur fungerar det med raster när man har övervakningsarbete? Jag menar, jobbar man ett pass på tolv timmar vill man gärna ta sig en rejält köttbit någon gång under passet. Men förstår ju att det inte direkt går att stänga ner maskinen och att sedan hela laget går och lunchar i en halvtimme
Ett pappersbruk fungerar inte som ett löpande band. Det handlar mest bara om att vänta på att något skall gå på tok och medan du väntar har du tid att äta. Fast å andra sidan så kommer det ett larm när du äter så är det bara att släppa besticken och fortsätta med maten när problemet är åtgärdat.

Med reservation för att mina erfarenheter av pappersbruk är en rundvisning där där en chef förklarade hur det fungerade.
Citera
2008-12-25, 15:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Ett pappersbruk fungerar inte som ett löpande band. Det handlar mest bara om att vänta på att något skall gå på tok och medan du väntar har du tid att äta. Fast å andra sidan så kommer det ett larm när du äter så är det bara att släppa besticken och fortsätta med maten när problemet är åtgärdat.

Med reservation för att mina erfarenheter av pappersbruk är en rundvisning där där en chef förklarade hur det fungerade.


Jo med rent logiskt tänkande borde det fungera så. Exempelvis att halva skiftlaget först går och äter, händer något så "larmar" de dem som äter och då är det bara att löpa dit. Sen vice versa...
Citera
2008-12-25, 17:24
  #8
Medlem
Quorthons avatar
Nja, man arbetar ju på olika stationer. Vi har inga raster utan vi äter när vi får tid. Oftast finns det gott om tid att hinna med att äta. De som jobbar med produktionen får inte äta i matsalen utan äter i övervakningskuren som finns vid pappersmaskinen. De som jobbar med färdiggörningen får däremot äta i restaurangen. En lugn dag så är man kanske passiv 70% av tiden och jobbar aktivt 30%.
Citera
2008-12-25, 18:37
  #9
Medlem
Tackar för alla svaren! Nu ska det börjas dricka alkohol här, får se till att hålla mig borta från drogerna också eftersom det kanske kommer ett stundande drogtest
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback