Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-25, 10:35
I dag är det juldagen och de papperstidningar som jag brukar läsa till frukostkaffet kommer inte ut. Samma sak i morgon. Trist! Denna temporära frånvaro av mina älskade papperstidningar gav mig i stället tid att starta denna tråd. Så, vad tror ni om papperstidningens framtid? Kommer den att försvinna och i sådana fall när? Inom 5 år? 10 år? 20-30 eller ännu längre fram. Eller kommer den att leva kvar?

Många är de som förutspår papperstidningens snara frånfälle. "Om 10 år är den borta", sägs det ofta, men samma sak sades ju även för 10 år sedan, så... Nu talas det förvisso en del om det kommande e-pappret, alltså en sorts tunn, flexibel och strömsnål läsplatta som fortfarande är relativt outvecklad som uppfinning men som enligt vissa entusiaster kommer att revolutionera tidningsvärlden inom en snar framtid.

Personligen kommer jag alltid att föredra papper framför skärmar, både vad gäller böcker och tidningar/tidskrifter. Man har bättre överblick över texten och dessutom riskerar ju inte en pappersprodukt att "hänga sig" elektroniskt.

(En bisak: om papperstidningen försvinner så försvinner ju också tidningsbuden. Detta har jag också funderat en del på. Tidningsbuden är ju ofta de enda som vandrar omkring i bostadsområden på nätter och tidiga morgnar och har säkert räddat många människor ur obehagliga och/eller farliga situationer... Om dessa människor försvinner så försvinner ju också en del potentiella räddare i nöden.)
Citera
2008-12-25, 21:09
Medlem
Celerons avatar
Papperstidningarna kommer att i stort sett försvinna. De som är yngre läser till största delen på nätet. Något de kommer att fortsätta med även senare i livet. Och den delen av folk som läser på papper ( högre och högre andel ju äldre åldersgruppen man undersöker är) kommer ju sakta men säkert att minska av naturliga skäl.

"Nätläsarna" kommer därför att öka hela tiden medan "pappersläsarna" kommer att minska hela tiden.

Lägg därtill att tekniken utvecklas även den. Som tex med bättre och ännu stabilare uppkoppling mot nätet även med trådlöst modem, Bättre sändare (master), större täckyta över även ganska otillgänglig terräng, Utveckling av datorer och modem. Tangentbord och skärm av "smart textiles" som du kan vika ihop i fickan. Internet i mobilen kommer att utvecklas. Med tex en skärm som är inbyggd i mobilen i form av ett hologram som projiceras på valfri yta.

Sedan så är detta med att hur man läser tidningen en vanesak. Tro mig. Sätt en fåtölj framför datorn samtidigt som du har ett litet bord bredvid med din kaffe och macka på. Efter ett tag kommer du att tycka att det går alldeles utmärkt. Och kommer inte ens att tänka på skilllnaden.

Tänkte ungefär likadant som du för ett antal år sedan men när man väl "tagit steget" så upptacker man att "nätläsa" tidningarna istället går lika bra.
Senast redigerad av Celeron 2008-12-25 kl. 21:11.
Citera
2008-12-25, 22:02
Och hur många år ungefär tror du att det tar innan papperstidningarna är borta då?
Citera
2008-12-25, 22:49
Medlem
Vad menas med papperstidningar?
Morgon- och kvällstidningar enbart eller räknar du även in tidskrifter och dylika?
Citera
2008-12-25, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad menas med papperstidningar?
Morgon- och kvällstidningar enbart eller räknar du även in tidskrifter och dylika?

Jag tänkte på de traditionella morgontidningarna som man får i brevlådan. Nå, vad tror du? Försvinner de snart och när i sådana fall?
Citera
2008-12-25, 23:42
Medlem
Kupsans avatar
7år
Citera
2008-12-26, 16:16
Medlem
Yazzos avatar
Jag tror inte att papperstidningen kommer dö ut, men den kommer inte vara ledande på samma sätt som idag. Pappret kommer vara ett bra komplement. Det finns faktiskt många tillfällen då en papperstidning gör ett utmärkt jobb..bättre än andra media. Toa, kortare resor med buss, tåg mm.

De tidningar som är motståndare till att släppa sina nyheter på nätet (exv Jönköpingsposten som i sin kraft som enda tidning o området inte bara är motståndare till ny teknik, de kommer undan med att göra en usel tidning också) kommer få det svårt i framtiden när största delen av nyheterna kommer via nätet och andra media, inte via papperstidningar.
Citera
2008-12-26, 21:21
Medlem
mmetcosvs avatar
Jag tror nog att morgontidningarna kommer klara sig hyfsat. Det finns trots allt en inte så liten grupp som anser att tidningsprassel till frukosten ingår i en borgerlig livsstil. Skräpjournalistik kommer däremot ingen att vilja betala för. Aftonbladet och Expressen kommer vara tvungna att övergå till att bli gratistidningar eller gå under.

Man läser inte på samma sätt på nätet som man gör på papper, det finns det flera undersökningar som visar. Ska man läsa seriöst ska man göra det på papper. Möjligen kommer det bättre verktyg för skärmläsning framöver men idag är det så.
Citera
2008-12-27, 20:00
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Och hur många år ungefär tror du att det tar innan papperstidningarna är borta då?
Säg 10-15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo
Jag tror inte att papperstidningen kommer dö ut, men den kommer inte vara ledande på samma sätt som idag. Pappret kommer vara ett bra komplement. Det finns faktiskt många tillfällen då en papperstidning gör ett utmärkt jobb..bättre än andra media. Toa, kortare resor med buss, tåg mm.
Intressant vinkel. Kommer att innebära i så fall tror jag att de kommer att bli mer som "metro" i sin utformning. Mest korta artiklar (notiser), någon lite längre artikel, stora bilder, annonser. Alltså gjorda för att man ska hinna läsa dem under de kortare tider som du tar upp.
Citera
2009-01-28, 06:23
Medlem
Jag skulle snarare tro att det inte handlar om ungdomars läsande. För vem läser tidningen när man är ungdom mer än bläddra igenom metro, stockholm city osv?

Jag kan tänka mig att tidningarna lever vidare genom medelklassen uppåt. Det är inte direkt socialt att sitta vid sin dator och knappa vid frukostbordet men att läsa en tidning lite lätt är de fortfarande. Just nu tänker jag själv att jag knappast skulle ha tid eller lust att läsa en morgontidning men känner ändå att det ligger lite status och klass i att få hem en morgontidning i brevlådan och det kommer den dagen jag bytt jobb till lite mer sofistikerat än tidningsbud..
Citera
2009-01-28, 07:11
Medlem
CharlieRs avatar
Jag läser morgontidningar när jag kan, så jag hoppas att de inte försvinner. Om andra papperstidningar (läs: TravRonden) försvinner så vet jag inte vad jag gör.
Citera
2009-02-01, 15:56
Medlem
Timjan256s avatar
Papperstidningen kommer inte helt försvinna på länge. Men det är en långsam nedåtgående kurva.

Många 40- och50-talisterna köper papperstidningen. Nu när dom går i pension har dom tid att läsa tidningen på morgonen. När dom dör om 25 år så kommer papperstidningen minskas radikalt : bara komma ut 3-4 gånger i veckan. Papperstidningen kommer bli lite som vinylskivan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in