vet inte vad som skrivit exakt om Lewis här eftersom jag inte orkade läsa allt; men att Lewis teorier skulle innebära att tid inte finns är något jag aldrig hört. Har själv inte läst så mycket om hans modala realism, men det lilla jag vet är att han a) inte accepterar Kripkes modallogik, och b) mer är inne på att förklara kontrafaktiska påståenden inte som att det FAKTISKT är jag i en annan värld som gör vad nu påståendet påstår (något Kripke postulerar mha identitet & rigida designatorer), utan: för honom är det mycket riktigt så att att säga att "det är möjligt att om jag sovit, så hade jag skolkat från skolan" är sant givet att det finns en möjlig värld där jag har en slags counterpart som just försover sig... Lewis "löser" även problematiken kring existens, som Kant först tar upp (30 imaginära Daler (slantar) har samma egenskaper som 30 riktiga; existens är inte en egenskap). Att säga att hans teori är utan fördelar vore nog elakt, men den är ju rätt lofty

Jag diggar den dock, men har läst ytterst lite om den utan har mer funderat lite själv (kom faktiskt fram till att det nog hade att göra med kontrafaktiska villkorssatser helt själv, utan att ha läst det, vilket jag är lite stolt över).
Aktualitet för Lewis är ett indexikalt begrepp, så varje värld är aktuell för dess invånare. Varje värld är dessutom helt stängd. Jag har svårt att se hur en sådan värld alls kan påverka vår värld, än mindre avgöra huruvida tid finns i vår värld eller inte.
Citat:
For Lewis ‘actual’ is an indexical predicate so that from the point of view of each world only that world is actual and none of the others are. Thus unlike Plantinga, Adams, and Stalnaker, Lewis does not take every possible world to exist actually.
For Lewis possible worlds are maximal sums of spatiotemporally related objects. A sum of spatiotemporally related objects is maximal if and only if nothing that is not part of the sum is spatiotemporally related to any part of the sum in question. Since sums of spatiotemporally related objects are sums of concrete objects, and sums of concrete objects are concrete objects, Lewisian possible worlds are concrete objects.