• 2
  • 3
2009-07-24, 00:34
Medlem
Poeten-Skes avatar
Jag tror Seburo har missuppfattat det hela ganska ordentligt, det beror ju helt på om du uppfattar tiden som något objektivt och inte beroende utav subjektiva bedömningar. Är du en subjektiv betraktare i ett enskilt universum så kommer "tid" att finnas ifrån dennes perspektiv, men i det stora hela är tidsbegreppet meningslöst. Liknar väl de som menar att tid är en evig "platta" där allt händer samtidigt, en sådan refutering som Seburo kommit med räcker inte för att avfärda dessa teorier. Personligen accepterar jag idén om multiversum då jag ser det som osannolikt att bara vårt universum kan uppstå (kan vårt uppstå finns det inget hinder för andra att uppstå i ett oändligt inget).
Citera
2009-07-25, 05:21
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det finns redan en bättre teori om universums implodering. Vad beträffar tidsresor skulle det behövas en så otroligt stor anordning att vi inte skulle kunna bygga den med all jordens material. Finns en japansk/amerikansk fysiker (kommer ej ihåg namnet) som i ett program berättade mer utförligt om de hinder vi skulle mötas av om vi skulle bygga en tidsmaskin. Utöver storleken, skulle det även fodras en oerhörd mängd energi.

Tänk om vi skulle kunna skapa en större massor av antimatiera då. Då hade vi kunnat skapat tillräckligt mycket energi kanske ?
Citera
2010-01-27, 00:51
Medlem
Weejays avatar
Jag tänkte lite... Om det finns parallella universum... Vad heter det stället som dessa universum finns i? (Jag menar såhär ungefär; nu hoppar jag ju över en massa men ändå... Jorden> Solsystemet>Vintergatan>Lokala Galaxhopen>Universum>?) För inte kan det heta universum också? Finns det något vetenskapligt, teoretiskt namn på detta?
Citera
2010-01-27, 01:46
Medlem
vet inte vad som skrivit exakt om Lewis här eftersom jag inte orkade läsa allt; men att Lewis teorier skulle innebära att tid inte finns är något jag aldrig hört. Har själv inte läst så mycket om hans modala realism, men det lilla jag vet är att han a) inte accepterar Kripkes modallogik, och b) mer är inne på att förklara kontrafaktiska påståenden inte som att det FAKTISKT är jag i en annan värld som gör vad nu påståendet påstår (något Kripke postulerar mha identitet & rigida designatorer), utan: för honom är det mycket riktigt så att att säga att "det är möjligt att om jag sovit, så hade jag skolkat från skolan" är sant givet att det finns en möjlig värld där jag har en slags counterpart som just försover sig... Lewis "löser" även problematiken kring existens, som Kant först tar upp (30 imaginära Daler (slantar) har samma egenskaper som 30 riktiga; existens är inte en egenskap). Att säga att hans teori är utan fördelar vore nog elakt, men den är ju rätt lofty Jag diggar den dock, men har läst ytterst lite om den utan har mer funderat lite själv (kom faktiskt fram till att det nog hade att göra med kontrafaktiska villkorssatser helt själv, utan att ha läst det, vilket jag är lite stolt över).

Aktualitet för Lewis är ett indexikalt begrepp, så varje värld är aktuell för dess invånare. Varje värld är dessutom helt stängd. Jag har svårt att se hur en sådan värld alls kan påverka vår värld, än mindre avgöra huruvida tid finns i vår värld eller inte.

Citat:
For Lewis ‘actual’ is an indexical predicate so that from the point of view of each world only that world is actual and none of the others are. Thus unlike Plantinga, Adams, and Stalnaker, Lewis does not take every possible world to exist actually.

For Lewis possible worlds are maximal sums of spatiotemporally related objects. A sum of spatiotemporally related objects is maximal if and only if nothing that is not part of the sum is spatiotemporally related to any part of the sum in question. Since sums of spatiotemporally related objects are sums of concrete objects, and sums of concrete objects are concrete objects, Lewisian possible worlds are concrete objects.
Senast redigerad av Micke_hs 2010-01-27 kl. 01:54.
Citera
2010-01-27, 02:01
Medlem
Sedan är det också viktigt att förstå att Lewis teori inte byggerp å några slags egocentriska propositioner... Det finns möjliga världar (enl. Lewis) där stenar faller uppåt, där häxor är stora träd fyllda med kantareller och vad vet jag. Alla möjliga världar (som i sin tur inte innebär en orimlighet, föreställbarhet är inte nödvändigtvis lika med möjlighet) finns, inte bara världar där "jag" väljer oregano framför någon annan krydda.

Enda rätt fin tanke, att varje ögonblick öppnar sig i oändliga förgreningar av möjligheter.
Citera
2010-01-27, 15:42
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag tänkte lite... Om det finns parallella universum... Vad heter det stället som dessa universum finns i? (Jag menar såhär ungefär; nu hoppar jag ju över en massa men ändå... Jorden> Solsystemet>Vintergatan>Lokala Galaxhopen>Universum>?) För inte kan det heta universum också? Finns det något vetenskapligt, teoretiskt namn på detta?
Multiversum. http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Citera
2010-01-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det finns ju en rätt populär teori om parallella universum som säger att varje tänkbart utfall och möjlighet som finns existerar i ett eget universum. Men om det stämmer så borde det väl innebära att vi i vårt universum kommer att få besök från något av de andra universumen eftersom det annars innebär att ett tänkbart universum inte finns?

Alltså om alla möjliga kombinationer existerar så måste det ju finnas ett universum där någon/några faktiskt lyckats ta sig över till oss för att hälsa på? Eller har jag missat något?

det är faktiskt allting som KAN hända, händer i ett parallellt uneversum, det kanske inte går att ta sig mellan dem.
Citera
2011-09-27, 21:53
Medlem
Några frågor:

Är alla parallella universum exakt likadana? Dvs, det jag gör exakt nu, gör mina alternativa jag precis samma i skrivande stund?

Har man olika livsöden?

Är man nödvändigtvis av samma kön, eller är det "själen" eller vad man nu tror på, som är en "kopia"?

När man dör, dör den tidslinjen ut då? Eller upprepas den igen?

Hur kom någon på denna krångliga teori?

Självklart kan ingen svara på mina frågor, men vad tror ni om detta?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in