2008-12-24, 12:03
Medlem
47ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det tycker jag inte, det finns gott om god filosofi inom ämnet (se t ex David Lewis och Alvin Plantinga) så filosofiforum passar ämnet utmärkt.

För mig blir dock teorin absurd då tid inte verkar finnas i de individuella världarna, eftersom det i varje ögonblick finns en potentiell möjlighet och att varje individuell värld då blir utan tid. Hur kan dessutom en tanke bildas utan tid? Det verkar inte gå och då blir det svårt att hålla på teorin utan motsägelse, för vi kan inte säga att det är samma individ i de olika världarna utan att det är ens "counterpart". Nej det leder inte till vad vi vill ha, dvs en fruktbar filosofi, därför refuterar jag den.

Men hur skulle tiden kunna sluta existera? Varje gång någon time travelar, haha, så skapas det ju en ny tids lina..

Rekommenderar att kolla på hela filmen på youtube, finns i fem delar.
Citera
2008-12-24, 13:27
Medlem
KoettFaerss avatar
det här med tidsresor är ganska intressant. En kul grej, i ett svart hål byter tid och rum plats. Med andra ord kan du färdas framåt och bakåt i tiden men endast framåt i rummet. tyvärr blir det svårt för oss att uppleva detta
Citera
2008-12-24, 21:06
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det tycker jag inte, det finns gott om god filosofi inom ämnet (se t ex David Lewis och Alvin Plantinga) så filosofiforum passar ämnet utmärkt.

För mig blir dock teorin absurd då tid inte verkar finnas i de individuella världarna, eftersom det i varje ögonblick finns en potentiell möjlighet och att varje individuell värld då blir utan tid. Hur kan dessutom en tanke bildas utan tid? Det verkar inte gå och då blir det svårt att hålla på teorin utan motsägelse, för vi kan inte säga att det är samma individ i de olika världarna utan att det är ens "counterpart". Nej det leder inte till vad vi vill ha, dvs en fruktbar filosofi, därför refuterar jag den.

Intressant mening som jag hoppas du kan elaborera mer på.
Och sen undrar jag hur du definerar tid....?
Citera
2008-12-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 47an
Men hur skulle tiden kunna sluta existera? Varje gång någon time travelar, haha, så skapas det ju en ny tids lina..

Rekommenderar att kolla på hela filmen på youtube, finns i fem delar.

[quote=pirate]Intressant mening som jag hoppas du kan elaborera mer på.
Och sen undrar jag hur du definerar tid....?[/QOUTE]

Det jag kritiserar är inte fysikernas teori, för den känner jag inte till tillräckligt för att kritisera, utan filosofernas teori.

Enligt den teori som framförallt David Lewis företräder, så som jag förstått den, så innebär varje ny möjlighet ett eget separat universa, det finns ingen interaktion mellan världarna. I varje värld finns inte en och samma individ utan en counterpart, detta innebär att för varje ögonblick finns det en counterpart i varje värld. Följer gör att tiden inte existerar i varje enskild värld för sig, ty de är bara ögonblick. Och om en individ endast finns i en värld så finns där ingen tid i vilken han kan tänka en tanke, tanken kräver nämligen tid. Så i den världen du befinner dig i finns ingen tid, och om vi ska vara följdriktiga, givet att man accepterar mitt resonemang, så borde ingen tanke kunna tänkas. Med detta sagt så menar jag att teorin inte är så fruktbar som Lewis menar, då den samtidigt som den har vissa fördelar har nackdelar som väger tyngre.

Men jag kan givetvis ha missförstått och dessutom har jag inte funderat över det tidigare utan skrev ner det i hast och reserverar mig därför för det, särskilt då detta inte är en av mina favoritteorier och att jag inte är mer än måttfullt tillläst.

"Och sen undrar jag hur du definerar tid....?"

Ja du, det är en helt annan fråga som är mycket svår, innan jag svarar på den så måste jag läsa in mig rejält på MacTaggart teori, i vilken MavTaggart kommer till slutsatsen att tid är overkligt, då jag inte utan att ha läst den kan sägas ha varit intellektuellt ärlig mot mig själv. Men om jag ändå måste svara så måste tiden vara temporal, dvs inte som McTaggart definierar B-tiden utan som han definierar A-tiden - att vi har framtid, nutid och dåtid och där endast nutid har förmånen som verklighet.
Citera
2008-12-25, 02:04
Medlem
Efter lite mer funderande så är jag inte säker på min sak, där finns vissa tvivel och jag måste läsa på mer om Lewis teori och jag ber att få återkomma om jag finner det rätt att ändra min ståndpunkt. Då gör det mina inlägg tidigare i tråden tveksamma och möjligen felaktiga, mina ursäkter för detta att jag är så illla påläst.

För den som vill läsa om det, och har svårt att få tag i Lewis egna skrifter, kan jag rekommendera "Metaphysics a contemporary introduction (Third Edition) - Michael J. Loux", i vilken det finns ett kapitel om just det här med möjliga världar, den är ganska lätt att få tag på i högskoleknutna bokhandlar, finns säkert över nätet och tar dessutom upp andra metafysiska frågor som fortfarande är levande i den akademiska världen. Själv sitter jag och läser i den nu och börjar komma på andra tankar än de jag först hade.
Citera
2008-12-25, 16:14
Medlem
Pseud0nyms avatar
Det här är ett spännande ämne. Jag rekommenderar strängteorier. The Elegant Universe är en bra bok som tar upp ämnet på ett populärvetenskapligt, lättbegripligt sätt.
Citera
2008-12-25, 16:44
Medlem
TheRockerss avatar
Denna teori måste vara den löjligaste som finns. Ett exempel: Om jag står i köket och lagar mat, och har svårt att bestämma mig över vilka kryddor jag ska använda, låt oss säga Basilika eller Oregano, och till slut bestämmer mig för att använda Basilikan, då ska det alltså enligt denna teorin finnas ett exakt likadant universum fast då gör jag valet att använda Oregano istället? Jag tycker det låter lite egocentriskt att tro att ett helt universum ska redan existera utifrån de valen jag gör och inte gör. Vi gör ett val i våra liv och livet fortsätter att utspelas utefter de valen vi gör, att det ska finnas en alternativ version utav precis alla val finns det absolut inget som talar för.
Senast redigerad av TheRockers 2008-12-25 kl. 16:52.
Citera
2008-12-26, 00:29
Medlem
Jönkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Denna teori måste vara den löjligaste som finns. Ett exempel: Om jag står i köket och lagar mat, och har svårt att bestämma mig över vilka kryddor jag ska använda, låt oss säga Basilika eller Oregano, och till slut bestämmer mig för att använda Basilikan, då ska det alltså enligt denna teorin finnas ett exakt likadant universum fast då gör jag valet att använda Oregano istället? Jag tycker det låter lite egocentriskt att tro att ett helt universum ska redan existera utifrån de valen jag gör och inte gör. Vi gör ett val i våra liv och livet fortsätter att utspelas utefter de valen vi gör, att det ska finnas en alternativ version utav precis alla val finns det absolut inget som talar för.

Okej det är så liten chans att detta skulle hända, men eftersom vi inte vet så mycket om universum så får vi räkna såhär (ensålänge)
En liten chans * ∞ = ∞, alltså finns det oändligt många planeter där det finns oändligt många olika valmöjligheter, så skulle jag säga.
Citera
2008-12-26, 03:01
Medlem
Bornets avatar
Hur skulle vi ta oss till ett annat universum? Jag tror själv på multiversum, men tror inte det är möjligt att 'förflytta' sig emellan dem. Fysikens lagar gäller bara så långt... och 'så långt' är till vårt universums ände.
Citera
2009-07-23, 20:38
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Några matnyttiga länkar om detta intressanta ämne:

http://www.youtube.com/watch?v=-rg3u...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Z7SDrj4Tjvk&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=SHzU3...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=dVfw1...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=P-mLF...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GRRBz...eature=related
Citera
2009-07-23, 21:36
Medlem
964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers

Det har inte med ditt val att göra. Det är bara ett sett att för klara det på ett lättare sätt. Universum delar sig för var enda rörelse en liten partikel gör. Det händer oändligt många gånger i sekunden.

Det är inte helt omöjligt.
Det var inte så länge sen man trodde jorden var platt och ingen kunde tänka sig hur det skulle fungera om jorden var rund. När vi tog reda på hur det fungerade så var det inga problem för någon att förstå.
Det är så mycket vi inte vet om universum. Om 100 år kanske det är självklart för alla att parallella universum finns.
Citera
2009-07-24, 00:02
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jönkon
Okej det är så liten chans att detta skulle hända, men eftersom vi inte vet så mycket om universum så får vi räkna såhär (ensålänge)
En liten chans * ∞ = ∞, alltså finns det oändligt många planeter där det finns oändligt många olika valmöjligheter, så skulle jag säga.

Jaha... Jag skulle vilja se hur du beräknar att det fanns en chans överhuvudtaget..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in