• 1
  • 2
2008-12-22, 22:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Det finns ju en rtt populr teori om parallella universum som sger att varje tnkbart utfall och mjlighet som finns existerar i ett eget universum. Men om det stmmer s borde det vl innebra att vi i vrt universum kommer att f besk frn ngot av de andra universumen eftersom det annars innebr att ett tnkbart universum inte finns?

Allts om alla mjliga kombinationer existerar s mste det ju finnas ett universum dr ngon/ngra faktiskt lyckats ta sig ver till oss fr att hlsa p? Eller har jag missat ngot?
Citera
2008-12-22, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det finns ju en rtt populr teori om parallella universum som sger att varje tnkbart utfall och mjlighet som finns existerar i ett eget universum. Men om det stmmer s borde det vl innebra att vi i vrt universum kommer att f besk frn ngot av de andra universumen eftersom det annars innebr att ett tnkbart universum inte finns?

Allts om alla mjliga kombinationer existerar s mste det ju finnas ett universum dr ngon/ngra faktiskt lyckats ta sig ver till oss fr att hlsa p? Eller har jag missat ngot?

Jag r inne p att detta finns redan i vra egna galaxer.
Citera
2008-12-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

du ser det frn fel vinkel , finns inget som sger att det r vrat universum just den kombinationen intrffar. om det med parallella stmmer s finns det ondligt med universum och som du sa varenda mjliga kombination utspelar sig.
Det betyder ocks att exaxt det liv du lever nu p jorden utspelar ocks ondligt.
det finns allts ondligt med jorden med exakt samma mnniskor, som gjort exaxt samma val osv........ svrt att tnka sig men vldigt fascinerande.

Nu r ju bara det en teori s man kan ju inte sitta o sga att det stmmer, men det verkar inte s osanolikt som mnga mnniskor tror.
Citera
2008-12-23, 11:59
Medlem
Necroghuls avatar
Vad jag ha hrt r det mycket som pekar mot att denna teori kan stmma.
Det r ngon forskare i usa som hll/hller p att bygga en tidsmaskin, i och fr sig kunde han bara skicka sm partiklar bak i tiden men bara de r ju ganska mindblowing.

Dom frklarade s att om man ndrade p ngot med den maskinen s skulle inte detta universumet ndras ngot utan de han gjorde va att skicka dom partiklarna till ett parallellt universum. sjukt jobbigt att tnka i dessa banor.

http://www.youtube.com/watch?v=NS1-S...eature=related
Citera
2008-12-23, 14:43
Medlem
KoettFaerss avatar
Det hr har vl mer med naturvetenskap att gra, s modsen borde flytta denna frga.
Citera
2008-12-23, 19:32
Medlem
47ans avatar
Slog mig att mo vi lyckas med Time travel s kommer det innebra mer materia som kanske i sinom tid stoppar expanderingen av universum. Kanske anvnder vi det s pass mycket att Universum imploderar?
Citera
2008-12-23, 19:52
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 47an
Slog mig att mo vi lyckas med Time travel s kommer det innebra mer materia som kanske i sinom tid stoppar expanderingen av universum. Kanske anvnder vi det s pass mycket att Universum imploderar?

Det finns redan en bttre teori om universums implodering. Vad betrffar tidsresor skulle det behvas en s otroligt stor anordning att vi inte skulle kunna bygga den med all jordens material. Finns en japansk/amerikansk fysiker (kommer ej ihg namnet) som i ett program berttade mer utfrligt om de hinder vi skulle mtas av om vi skulle bygga en tidsmaskin. Utver storleken, skulle det ven fodras en oerhrd mngd energi.
Citera
2008-12-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det finns redan en bttre teori om universums implodering. Vad betrffar tidsresor skulle det behvas en s otroligt stor anordning att vi inte skulle kunna bygga den med all jordens material. Finns en japansk/amerikansk fysiker (kommer ej ihg namnet) som i ett program berttade mer utfrligt om de hinder vi skulle mtas av om vi skulle bygga en tidsmaskin. Utver storleken, skulle det ven fodras en oerhrd mngd energi.

Hans namn r Michio Kaku och om man skulle lyckas bygga en tidsmaskin s skulle man behva energi som motsvarande i materia halva vr galax.
Det finns ganska mnga hinder att komma runt innan det blir mjligt om det ens blir det, men och andra sidan finns det ju inga fysik lagar som frhindrar det.

Men om mnniskan i framtiden r s avancerade s att dom dominerar rymden och enkelt kan utvinna energin ur exmpelvis en supernova, D r det nstan sjlvklart att tidsresor exesterar.
Citera
2008-12-23, 22:38
Medlem
47ans avatar
Citat:

JO men teorin r ju helt ute o cyklar
Citera
2008-12-23, 22:41
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 47an
JO men teorin r ju helt ute o cyklar

Jag antar att du anser din teori vara mer hllbar?
Citera
2008-12-23, 22:58
Medlem
47ans avatar
Citat:
Jag antar att du anser din teori vara mer hllbar?

Nej utan fr att universum ska kunna implodera behvs det tillrckligt mycket massa fr att universums expandering ska sluta. Vilket det inte gr om man rknar p det och ven tar in "dark matter".

hnvisar till en trd jag skrivit i tidigare om just det hr hnvisar ven till A breif history of time av stephen hawkings som motbevisar det i sin bok.

Edit:

Allts s om man anvnder time travel s kommer massan att hela tiden ka som kanske leder till implodering.
Senast redigerad av 47an 2008-12-23 kl. 23:02.
Citera
2008-12-23, 23:12
Medlem
Citat:
Det hr har vl mer med naturvetenskap att gra, s modsen borde flytta denna frga.

Det tycker jag inte, det finns gott om god filosofi inom mnet (se t ex David Lewis och Alvin Plantinga) s filosofiforum passar mnet utmrkt.

Fr mig blir dock teorin absurd d tid inte verkar finnas i de individuella vrldarna, eftersom det i varje gonblick finns en potentiell mjlighet och att varje individuell vrld d blir utan tid. Hur kan dessutom en tanke bildas utan tid? Det verkar inte g och d blir det svrt att hlla p teorin utan motsgelse, fr vi kan inte sga att det r samma individ i de olika vrldarna utan att det r ens "counterpart". Nej det leder inte till vad vi vill ha, dvs en fruktbar filosofi, drfr refuterar jag den.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-12-23 kl. 23:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in