Citat:
Absolut finns det något i det, inte minst ett uttryck för människors oförmåga att förändra sig och kritiskt ifrågasätta det de håller på med. Allvarligt talat, samma filmsnuttar varje år vid en viss tidpunkt.
Jag inser att det inte är önskvärt att göra vardagen för regelbunden, principiell och stereotyp, men det är just vardagen. Nu är det frågon om "en" enda dag, t.om. timme på året vilket inte är någon big deal. En droppe i mälaren. Det är sällan om man tänker efter. För min del absolut värt att återses i all festlighet.
Man har annars 364 andra dagar att ägna mig åt allt möjligt annat nytänkande så att säga. Julafton är den enda dag som man vet hur den kommer att sluta, som farsan säger i Svensson Svensson. Konceptet är givetvis oförändrat, men är det inte vissa skillnader sedan 70-talet?
Robin Hood filme var t.ex. helt ny och vet inte om den inkluderades redan då.
Ja tack, jag lär fortsätta med detta ett tag framöver.
Citat:
Jag tillhör, som sagt, generationen som började med detta men upptäckte ganska snabbt dess ihålighet. Du, och alla andra, får naturligtvis göra som ni vill. Ett tips dock, prova kalkon i stället för skinka. Har ni lutfisk?
Lutfisk har vi inte haft i familjens julbord, det är jag öppen för att testa. Dock gör vi såväl kalkon som skinka.
Citat:
Vi kan ju inte lämna Kalle Anka i en tråd om just Kalle Anka. I de tider som råder kan ju vem som helst spela in vilka program de vill så det är ju inte som förr då man var bunden till TV:s utbud.
Mitt förslag är att skippa Kalle ett år och se hur
det känns. Jag tror att det finns mycket att lära i ett sådant steg.
Mitt förslag är att skippa Kalle ett år och se hur
det känns. Jag tror att det finns mycket att lära i ett sådant steg.
Ja det var feluttryckt av mig där. Vi lämnar inte Kalle Anka, utan sätter min fråga i relation till Kalle: Vad för aktivitet under julaftonseftermiddagen skulle kunna vara motsatsen till den så kallade ihåliga torso tristessen som programmet ger. Är det vackra julpromenader som gäller?
Ja utbudet är stort på t.ex. streamingtjänster vilket jag har stor nytta av. Men det är något helt unikt utan motstycke med det folkliga och direksända i detta fall.
Näväl får se om jag kommer praktisera dit förslag nångång. Men ser ingen anledning för det just nu.