Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-24, 23:37
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag hade en fantastisk barndom, men insåg i tonåren att Kalle Ankas jul var en osammanhängande torso. Har inte sett det sedan 70-talet.
Vad kul att din barndom var fin. Aha okej, jag ser nu att vi tillhör lite olika generationer då jag är 90-talist. Får se om mitt intresse för programmet kommer falna i framtiden men det är fullkomligt otänkbart just nu. Jag kan dock delvis hålla med om att det sammanhängande har skadats lite, men det är då pga de banala censureringarna och bortklippen i modern tid.
Citera
2019-12-25, 01:09
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprocket94
Vad kul att din barndom var fin. Aha okej, jag ser nu att vi tillhör lite olika generationer då jag är 90-talist. Får se om mitt intresse för programmet kommer falna i framtiden men det är fullkomligt otänkbart just nu. Jag kan dock delvis hålla med om att det sammanhängande har skadats lite, men det är då pga de banala censureringarna och bortklippen i modern tid.

Mm.
Jag är åttiotalist och kommer ihåg en tid där det var ont om tecknat på TV såvida det inte var tidig vardagsmorgon eller lördag förmiddag.

Jag reflekterar varje år i min tristess över hela fenomenet med att sitta flera generationer i vardagsrummet och glo på produktionen. Jag säger inget sitter mest i soffan och läser något på mobilen, tittar upp ibland. Jag är visserligen positivt inställd till att Robin Hood visas på bästa möjliga sändningstid och hoppas ödmjukt att svensken ska koppla att den där Sheriffen av Nottingham påminner lite om vår statsminister och att det där med revolution är ett vedertaget fenomen.

Det är ett upplevelsepaket att fira jul med familjen och jag uppskattar verkligen att få göra det, jag vet att jag saknar det den enstaka gång jag inte kunnat medverkat. Men om släkt och vänner till familjen över tid tynar ut för mycket så är det nog inte något jag vill ägna mig åt på sikt. Behållningen är inte i programmet i sig.
Citera
2019-12-25, 01:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det har ju alltid varit snuttifierat, men förmodligen blivit värre. När jag var barn fanns ju nästan inget att titta på och i synnerhet inte Disney. Då var det som en skatt att få se detta på julafton. Lika förbannat så ledsnade jag rejält och många med mig.

Jag har hyfsad insikt i hur olika generationer ser på detta via barn och vänner. Min upplevelse är att många i generationen efter dig är ganska ljumt inställda till detta mediokra medley. Att folk ser detta som en viktig tradition är, enligt mig, en tydlig indikator på den kulturlöshet som finns här. Herregud, ta en promenad i stället.
Citera
2019-12-25, 01:15
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Jag accepterar självklart om man väljer att inte ta tillvara på traditioner, det är fritt att tycka och se på vad man vill. Vad jag dock misstänker är att de som smutskastar detta program ibland inte haft en barndom nog. Det sker endast en gång per år. Men med all respekt, se på vadhelst som faller er in.
https://youtu.be/NCLqez2tiwc
Citera
2019-12-25, 02:38
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Mm.
Jag är åttiotalist och kommer ihåg en tid där det var ont om tecknat på TV såvida det inte var tidig vardagsmorgon eller lördag förmiddag.

Jag reflekterar varje år i min tristess över hela fenomenet med att sitta flera generationer i vardagsrummet och glo på produktionen. Jag säger inget sitter mest i soffan och läser något på mobilen, tittar upp ibland. Jag är visserligen positivt inställd till att Robin Hood visas på bästa möjliga sändningstid och hoppas ödmjukt att svensken ska koppla att den där Sheriffen av Nottingham påminner lite om vår statsminister och att det där med revolution är ett vedertaget fenomen.

Det är ett upplevelsepaket att fira jul med familjen och jag uppskattar verkligen att få göra det, jag vet att jag saknar det den enstaka gång jag inte kunnat medverkat. Men om släkt och vänner till familjen över tid tynar ut för mycket så är det nog inte något jag vill ägna mig åt på sikt. Behållningen är inte i programmet i sig.
Ja det beror mycket på hur familjesituationen och sällskapet yttrar sig för tillfället, och även i högsta grad vad man associerar programmet med helt enkelt. Det glädjer mig att du finner att åtminstone Robin Hood tillför något åt showen.

För min del handlar det hela om att ta del av och föra vidare en mysig jul & familjetillställning som pågått så länge jag kan minnas. Utan en minsta tanke om produktionen vad gäller bakgrund och dolda agendor, kommerser, kulturlöshet, jämförelse med annat tecknat och annat man kan lusgräva i om man vill. För vissa andra associeras konceptet som mer uttjatat pga många orsaker, men de behöver inte titta. Men det är så gott som varje år det mest tittade programmet.

I sin helhet är jag traditionalist i frågan om högtiden som farsan i Svesson Svensson där 24 december ska vara så likartat och familjärt det bara går. Det är mina grundläggande behov för att trivas och känna igen sig i julfirandet på mest genuina sätt.

Jag får önska en god fortsättning!
Citera
2019-12-25, 11:13
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det har ju alltid varit snuttifierat, men förmodligen blivit värre. När jag var barn fanns ju nästan inget att titta på och i synnerhet inte Disney. Då var det som en skatt att få se detta på julafton. Lika förbannat så ledsnade jag rejält och många med mig.

Jag har hyfsad insikt i hur olika generationer ser på detta via barn och vänner. Min upplevelse är att många i generationen efter dig är ganska ljumt inställda till detta mediokra medley. Att folk ser detta som en viktig tradition är, enligt mig, en tydlig indikator på den kulturlöshet som finns här. Herregud, ta en promenad i stället.
Smaken är som baken delad, påstår att ingen av oss har rätt eller fel. Värt att nämna är att det forfarande så gott som varje år är det mest tittade programmet så folk köper denna julupplevelse i stor omfattning. Det är något i det.

För min del kommer jag inte skiljas från den då det för mig handlar om att ta del av och föra vidare en mysig jul & familjetillställning som pågätt så länge jag kan minnas. Det är så jag uppfyller mina grundläggande behov, att fira jul så likartad och familjärt så möjligt varje år för att trivas, känna samhörighet och genuint fira julen. Har aldrig ägnat en tanke åt programmets bakgrund vad gäller kulturlöshet och dolda agendor, disney och icke svenskt osv som man kan lusgräva i om man vill. Det har inte påverkat mig. Visst det är osammanhängande, men det är inte frågan om en välgjord långfilm utan en rad vykort från klassiska filmscener.

Det är en bra idé med promenader förstås. Men nu lämnar vi Kalle, nu blir jag nyfiken på vad du tycker är bra. Finns det något program/film som vore en värdig ersättare till Kalle Anka? Eller ska det vara något nytt varje år?

Önskar en god fortsättning!
Senast redigerad av Sprocket94 2019-12-25 kl. 11:32.
Citera
2019-12-25, 11:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Smaken är som baken delad, påstår att ingen av oss har rätt eller fel. Värt att nämna är att det forfarande så gott som varje år är det mest tittade programmet så folk köper denna julupplevelse i stor omfattning. Det är något i det.

Absolut finns det något i det, inte minst ett uttryck för människors oförmåga att förändra sig och kritiskt ifrågasätta det de håller på med. Allvarligt talat, samma filmsnuttar varje år vid en viss tidpunkt.

Citat:
För min del kommer jag inte skiljas från den då det för mig handlar om att ta del av och föra vidare en mysig jul & familjetillställning som pågätt så länge jag kan minnas. Det är så jag uppfyller mina grundläggande behov, att fira jul så likartad och familjärt så möjligt varje år för att trivas, känna samhörighet och genuint fira julen. Har aldrig ägnat en tanke åt programmets bakgrund vad gäller kulturlöshet och dolda agendor, disney och icke svenskt osv som man kan lusgräva i om man vill. Det har inte påverkat mig. Visst det är osammanhängande, men det är inte frågan om en välgjord långfilm utan en rad vykort från klassiska filmscener.

Jag tillhör, som sagt, generationen som började med detta men upptäckte ganska snabbt dess ihålighet. Du, och alla andra, får naturligtvis göra som ni vill. Ett tips dock, prova kalkon i stället för skinka. Har ni lutfisk?

Citat:
Det är en bra idé med promenader förstås. Men nu lämnar vi Kalle, nu blir jag nyfiken på vad du tycker är bra. Finns det något program/film som vore en värdig ersättare till Kalle Anka? Eller ska det vara något nytt varje år?

Önskar en god fortsättning!

Vi kan ju inte lämna Kalle Anka i en tråd om just Kalle Anka. I de tider som råder kan ju vem som helst spela in vilka program de vill så det är ju inte som förr då man var bunden till TV:s utbud.

Mitt förslag är att skippa Kalle ett år och se hur det känns. Jag tror att det finns mycket att lära i ett sådant steg.
Citera
2019-12-25, 12:08
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Ja, det finns verkligen en tråd till allt.

Om det nu hade varit att se en riktig film som tradition hade jag inte sagt något. Om det åtminstone hade varit en kass film. Men nej, Svensson har bestämt sig för att titta på ett en timme långt montage av de filmtrailers man snabbspolade förbi när man hyrde film på VHS - producerade av ett och samma bolag.

Det blir inte bättre för att det är tecknat. Jag förstår att ungarna inte förstår varför deras puckon till föräldrar måste se på en timme trailers.

Dock är det en riktigt fin studie i hjärntvättning och klassisk betingning att vuxna människor sitter och får starka julkänslor - ja, kanske t.o.m. känner hunger - av att titta på dessa osammanhängande klipp. Det kan jag uppskatta på något vis, det känns väldigt passande för det här landet.
Citera
2019-12-25, 16:09
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Absolut finns det något i det, inte minst ett uttryck för människors oförmåga att förändra sig och kritiskt ifrågasätta det de håller på med. Allvarligt talat, samma filmsnuttar varje år vid en viss tidpunkt.
Jag inser att det inte är önskvärt att göra vardagen för regelbunden, principiell och stereotyp, men det är just vardagen. Nu är det frågon om "en" enda dag, t.om. timme på året vilket inte är någon big deal. En droppe i mälaren. Det är sällan om man tänker efter. För min del absolut värt att återses i all festlighet.
Man har annars 364 andra dagar att ägna mig åt allt möjligt annat nytänkande så att säga. Julafton är den enda dag som man vet hur den kommer att sluta, som farsan säger i Svensson Svensson. Konceptet är givetvis oförändrat, men är det inte vissa skillnader sedan 70-talet?
Robin Hood filme var t.ex. helt ny och vet inte om den inkluderades redan då.
Ja tack, jag lär fortsätta med detta ett tag framöver.

Citat:
Jag tillhör, som sagt, generationen som började med detta men upptäckte ganska snabbt dess ihålighet. Du, och alla andra, får naturligtvis göra som ni vill. Ett tips dock, prova kalkon i stället för skinka. Har ni lutfisk?
Lutfisk har vi inte haft i familjens julbord, det är jag öppen för att testa. Dock gör vi såväl kalkon som skinka.

Citat:
Vi kan ju inte lämna Kalle Anka i en tråd om just Kalle Anka. I de tider som råder kan ju vem som helst spela in vilka program de vill så det är ju inte som förr då man var bunden till TV:s utbud.

Mitt förslag är att skippa Kalle ett år och se hur
det känns. Jag tror att det finns mycket att lära i ett sådant steg.

Mitt förslag är att skippa Kalle ett år och se hur
det känns. Jag tror att det finns mycket att lära i ett sådant steg.
Ja det var feluttryckt av mig där. Vi lämnar inte Kalle Anka, utan sätter min fråga i relation till Kalle: Vad för aktivitet under julaftonseftermiddagen skulle kunna vara motsatsen till den så kallade ihåliga torso tristessen som programmet ger. Är det vackra julpromenader som gäller?

Ja utbudet är stort på t.ex. streamingtjänster vilket jag har stor nytta av. Men det är något helt unikt utan motstycke med det folkliga och direksända i detta fall.

Näväl får se om jag kommer praktisera dit förslag nångång. Men ser ingen anledning för det just nu.
Senast redigerad av Sprocket94 2019-12-25 kl. 16:17.
Citera
2019-12-26, 09:03
Medlem
miss-fires avatar
Måste bara få ställa en fråga. Jag är själv född på 70-talet och när jag var barn, så var Kalle Anka en big deal på Julafton. Dels för att det var det enda tecknade som visades, förutom på go'morgon och lilla sportspegeln. Jag var runt 10år när Disneydax/Disneyklubben kom.

Men min fråga är; är det någon fler en mig som minns att det sista klippet med Piff och Puff förut var hur de skulle sno nötter från en hönsgård, där det var en jäkligt ilsken tupp? Jag minns det som att det klippet var så mycket roligare än dagens med Musse och Pluto som går ut och hugger en gran. Det var kanske inte så juligt, men bra mycket roligare och bättre.

Detta klipp måste ha bytts ut någongång på 80-talet tror jag? Någon som minns?
Citera
2019-12-26, 11:15
Medlem
Lite googling ger detta svar - Piff och Puff på hönsgården 1971-1981.

Några länkar att fördjupa sig i.

https://svenskahogtider.com/2012/12/15/vilka-filmer-visades-i-den-forsta-kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Ju l

https://www.expressen.se/noje/har-ar-alla-andringar-i-kalle-ankas-jul-/

Och till slut Piff och Puff i hönsgården.

https://www.youtube.com/watch?v=_Wo1YoVA8XA
Citera
2020-01-04, 15:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StukaPlan
Lite googling ger detta svar - Piff och Puff på hönsgården 1971-1981.

Några länkar att fördjupa sig i.

https://svenskahogtider.com/2012/12/15/vilka-filmer-visades-i-den-forsta-kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Ju l

https://www.expressen.se/noje/har-ar-alla-andringar-i-kalle-ankas-jul-/

Och till slut Piff och Puff i hönsgården.

https://www.youtube.com/watch?v=_Wo1YoVA8XA
Där ser man. Det är dock märkligt att Miss-Fire kan minnas ett klipp, som inte har visats på TV sedan runt omkring när hon föddes.

För övrigt så är det här programmet en helig julaftonstradition för mig. Surkartar som inte vill se får väl slippa, men för mig är det omistligt.
Senast redigerad av Furienna 2020-01-04 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in