2008-12-23, 00:34
Medlem
Whattabas avatar
Känner du att just läkaryrket är din stora passion ska du satsa på det. Pengar och status är faktiskt inte allt här i världen. Har man som intresse och finner nöje i att göra en bypassoperation eller ett ryggmärgsprov är det kanon att syssla med det även i yrkeslivet.
2008-12-23, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Känner du att just läkaryrket är din stora passion ska du satsa på det. Pengar och status är faktiskt inte allt här i världen. Har man som intresse och finner nöje i att göra en bypassoperation eller ett ryggmärgsprov är det kanon att syssla med det även i yrkeslivet.

Ännu en som inte kommit in på gymlinjen och snackar skit.
2008-12-23, 01:36
Bannlyst
Haha skämtar alla eller?
2008-12-23, 02:40
Medlem
rfads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Johnsson
Haha skämtar alla eller?
Vad menar du?

OnT: Är så jävla trött på hela gyminstruktör grejen. Vill man ha ett utmanande, intressant och välbetalt yrke så finns det faktiskt på annat håll. (Även om vissa beter sig som om så inte vore fallet). Jag tycker definitivt att du ska tänka till angående gymbranchen...

Läkaryrket har jag inte så mycket koll på. Drar väl till sjukhuset ibland och känner ett par som extraknäcker som sjuksköterskor. Verkar vara rätt lökigt, men visst det kan nog vara kul.

Lycka till!
2008-12-23, 02:50
Medlem
Klart att man kan vara framgångsrik även om man jobbar på gym. Se bara på Daniel Westling.

Läkare är överskattade.
2008-12-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Klart att man kan vara framgångsrik även om man jobbar på gym. Se bara på Daniel Westling.

Läkare är överskattade.

Vad menar du med "även om"? är väl inte helt okänt att gymfolket är 2000-talets adel, därmed är det knappast opassande att vår nästa kung just är en framgångsrik gyminstruktör. Det handlar om vad man representerar när man jobbar på gymmet; hälsa, skönhet, intelligens, ödmjukhet men framförallt målmedvetenhet.
2008-12-23, 10:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fioks
Vad menar du med "även om"? är väl inte helt okänt att gymfolket är 2000-talets adel, därmed är det knappast opassande att vår nästa kung just är en framgångsrik gyminstruktör.
Tyvärr blir Westling 'bara' prins, vilket är en smolk i bägaren för yrkeskåren.

Men även det är svårt att ta sig in i branschen pga de orimliga kraven och de långa utbildningarna, skall man inte deppa ihop. Det finns buntvis med frivilligorganisationer man kan organisera sig i och göra världen bättre.
Vem har t.ex. inte hört talas om Gyminstruktörer utan Gränser? Efter något år där har man en bra erfarenhet att skriva på sitt CV.
2008-12-23, 10:19
Medlem
miklons avatar
Man brukar ju alltid säga att det är en sak att ta sig in på gyminstruktörsutbildningen, men en helt annan att ta sig ut. Med tanke på att det krävs 20.0 för att ens få vara med om lottningen om platserna så kan ju till och med en läkare räkna ut att det är ett grymt tempo. Vi snackar ett antal tusen sidor att läsa in per kurs och så praktiken på det.

Fast det finns ju andra yrken som kanske kan passa om man inte har rätt läshuvud. Spinning-instruktör är väl bara en treårig utbildning med rätt låga antagningskrav? Fast de tjänar ju rätt dåligt förstås, men det beror väl på att det är kvinnodominerat. Risken är ju också att många av klasskompisarna är bittra typer som egentligen vill bli gyminstruktörer.

Med läkare vet jag inte så noga? Finns det någon särskild utbildning för det? Jag har alltid trott att de som blir läkare är sådana som hänger mycket på sjukhuset och vet vad det handlar om. Sen när de hör att det behöver anställas en ny läkare så tar de chansen bara? Arbetsgivaren kanske erbjuder någon introduktion eller kortare grundkurs så man ska veta vad jobbet handlar om ungefär.

Edit: Förresten, är det någon som kan reda ut vad som gäller, finns fortfarande den där gamla bestämmelsen som säger att instruktörer på universitetsgymmen måste forska vid sidan av arbetet, eller har man lättat på det? Hur stor del av gyminstruktörerna har egentligen forskarutbildning i Sverige?
Senast redigerad av miklon 2008-12-23 kl. 10:23.
2008-12-23, 10:52
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Med läkare vet jag inte så noga? Finns det någon särskild utbildning för det? Jag har alltid trott att de som blir läkare är sådana som hänger mycket på sjukhuset och vet vad det handlar om. Sen när de hör att det behöver anställas en ny läkare så tar de chansen bara? Arbetsgivaren kanske erbjuder någon introduktion eller kortare grundkurs så man ska veta vad jobbet handlar om ungefär.

Nja, vad jag hörde senast måste man numera gå en ettårig KY-utbildning för få bli läkare.
2008-12-23, 10:56
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Nja, vad jag hörde senast måste man numera gå en ettårig KY-utbildning för få bli läkare.
Har det gått så långt? Ännu ett jobb som ungdomar kommer få svårt att ta sig in på som sommarsyssla, medans de studerar till gyminstruktörer. Svåra tider.
Tänk, den tiden då man kunde jobba kväll på akutmottagningen för att tjäna ihop till nudlarna är över.
2008-12-23, 11:51
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Har det gått så långt? Ännu ett jobb som ungdomar kommer få svårt att ta sig in på som sommarsyssla, medans de studerar till gyminstruktörer. Svåra tider.
Tänk, den tiden då man kunde jobba kväll på akutmottagningen för att tjäna ihop till nudlarna är över.

Det är ju så dumt så man baxnar. Vad kommer härnäst? Krav på högskola för att få jobba som apotekare?

Men det är väl bara ett sätt att dölja arbetslösheten, antar jag. Lite sjukt är det ju om man tänker på hur svårt det ska vara att komma in på gymprogrammet, samtidigt som det är skriande brist på utbildade gyminstruktörer. Istället får gymmen ta in dyra hyr-instruktörer från bemanningsföretagen eller ta hit instruktörer från Tyskland för att fylla upp.

Men det gäller ju att hålla uppe kvaliteten antar jag, skulle man lätta på kraven till gymutbildningarna skulle ju folk som kanske inte har vad som krävs för jobbet komma in.
2008-12-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det är ju så dumt så man baxnar. Vad kommer härnäst? Krav på högskola för att få jobba som apotekare?

Men det är väl bara ett sätt att dölja arbetslösheten, antar jag. Lite sjukt är det ju om man tänker på hur svårt det ska vara att komma in på gymprogrammet, samtidigt som det är skriande brist på utbildade gyminstruktörer. Istället får gymmen ta in dyra hyr-instruktörer från bemanningsföretagen eller ta hit instruktörer från Tyskland för att fylla upp.

Men det gäller ju att hålla uppe kvaliteten antar jag, skulle man lätta på kraven till gymutbildningarna skulle ju folk som kanske inte har vad som krävs för jobbet komma in.

Ännu en del av den sjuka utvecklingen som vi haft i Sverige i och med Sossarnas målsättning att 50 % av befolkningen ska vara akademiker, även klassiska "learn by doing"-yrken ska krånglas till och man startar upp utbildningar som egentligen inte behövs. Enbart för att kunna sitta i Bryssel och skratta åt länder som exempelvis Andorra "5 % akademiker? Haha, i Svea har vi 53 % akademiker", otroligt missvisande siffror i och med att man till och med lyckats krångla till exempelvis just läkaryrket till att bli något akademiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in