2008-12-30, 23:25
Medlem
Deeeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racemasterr2
-
Läser sista året på gymnasiet och har funderat lite på det där med att bli gyminstruktör.

Visst vore det kul att gå den linjen, men efter att ha läst lite på olika forum och frågat runt så verkar det en enormt svår utbildning.
Min fråga är om man kan ha ett socialt liv vid sidan om studierna om man vill festa lite då & då och kanske bara slappna av?
hur mycket tid man behöver lägga på plugg/praktik och diverse obligatoriska moment?

Klart att du kan festa ibland under gyminstruktörutbildningen (då menar jag ~1 fest per termin), men sen är man ju inte värd ett jota på arbetsmarknaden med dåliga betyg.
Nej, om du vill nå höga betyg och toplönerna på de allra finaste gymmen blir det nog inga fester under den 5-åriga studieperioden.
Jag har kompisar på gyminstruktörutbildningen som stannat hemma varenda lov för att de inte ska halka efter.
Så, om jag var du hade jag lagt ner minst 70 timmar i veckan på plugg, som Xantianon redan påpekat.
Senast redigerad av Deeean 2008-12-30 kl. 23:28.
2008-12-30, 23:57
Medlem
abathingapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeean
Klart att du kan festa ibland under gyminstruktörutbildningen (då menar jag ~1 fest per termin), men sen är man ju inte värd ett jota på arbetsmarknaden med dåliga betyg.
Nej, om du vill nå höga betyg och toplönerna på de allra finaste gymmen blir det nog inga fester under den 5-åriga studieperioden.
Jag har kompisar på gyminstruktörutbildningen som stannat hemma varenda lov för att de inte ska halka efter.
Så, om jag var du hade jag lagt ner minst 70 timmar i veckan på plugg, som Xantianon redan påpekat.

Fast kom igen! Så mkt behöver man väl inte plugga? Jag menar att gym-utbildningen är väl "hyfsat" lätt jämfört med exv en matematikutbildning på universitetet (Emilsson?). Nog för att man behöver plugga, men går man på föreläsningarna och planerar sina studier så bör man väl hinna med lite fester och kårliv emellanåt? Man får inte underskatta nätverkandet i sitt mål att nå till de höga posterna i gym branschen.
2009-01-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fioks
Bra trollförsök, de jag vet som har tagit sig in på gymlinjen bodde praktiskt taget på gymmet innan och sökte in via intervju (vilket faktiskt inte nämnts tidigare här, man kan vid bristande betyg söka via intervju där det ställs stora krav på ens personlighet, intervju med bland annat en PT, en dietist och en solarieföreståndare med hårda tester står på schemat), ifall man under levnadsbeskrivningsfasen av intervjuerna säger att man tränar tre gånger på vecka så pekar de i princip på dörren omedelbart. Det vore ett slöseri med skattepengar att ta in folk som så uppenbart aldrig skulle klara utbildning.

Jag trollar inte, det är fakta.
2009-01-28, 22:28
Medlem
arvid89s avatar
Det enda vettiga inlägget i tråden kommer här

TS: Ställ dig själv frågan; vill du verkligen studera i minst 5 år plus extrakurser, specialutbildningar o.s.v.?

Styrketräningsinstruktörutbildningen (gyminstr.) är bland de tuffaste och intrikata utbildningarna i dagsläget, att jämföra en ordinär gyminstruktörsutbildning med motsvarande (grundläggande, d.v.s.) läkarutbildning är helt absurt, när det gäller den förstnämnda är det ett ofrånkomligt krav att du studerar minst 70h/vecka (som redan nämnt), plus eventuella extrakurser som erbjuds vilka kan vara nödvändiga att plugga för att ha en procentuell större chans till framgång, ty konkurrensen är hård; läkarlinjen å andra sidan erbjuder mer spontana och informella studier där du i stort sett läser de kurser du vill, en ordinär studieplan brukar bli estimerat till omkring 3-4 månader för att uppnå full behörighet.

Men om du känner att du vill kunna brodera med ett epitet som gyminstruktör så kör på!
2009-01-28, 23:08
Medlem
Per asperas avatar
Frågan är om inte detta är den roligaste tråden som någonsin skrivits
2009-01-28, 23:42
Medlem
lolpovertys avatar
Har faktiskt en intressant historia om gyminstruktörsyrket. En kompis till mig var för en hiskelik massa år sedan med i gyminstruktörer utan gränser som arbetar helt ideellt på platser runt om i världen som har dåliga gym och bristfälliga instruktörer.

Han var i alla fall i Kenya på 80-talet och han var en av dem som upptäckte Wilson Kipketer, den legendariska löparen. Han märkte att Wilson hade talang men träningsmöjligheterna var alldeles för dåliga i det afrikanska landet. Ni tror kanske att det bara är att springa för att bli bra på löpning men det krävs mycket mer än så, det behövs skivstänger för knäböj och maskiner för benpress o.s.v. och vad de saknar mest av allt är utbildade instruktörer.

Han insåg i alla fall Wilsons potential och lyckades, trots den bristfälliga tillgången på vikter att fixa ett litet gym för honom innan han kunde ta med honom till Danmark 1990.

Det är sådana ljusglimtar, berättar min kompis, som gör att han avstår höga löner som staffetgyminstruktör i Norge för att arbeta utan betalning på ställen där gymkulturen knappt existerar. Ökad muskelmassa säger han, är den enda betalningen han behöver!
Senast redigerad av lolpoverty 2009-01-28 kl. 23:49.
2009-01-29, 02:47
Medlem
Förstår inte alla som försöker komma med falska påstående. Även att det finns tid till att festa en gång per termin är ju inte sant heller då alkohol är strikt förbjudet. Men det har ju hänt en å en annan skandal där på gym skolan, AAS-labbet under 80talet som staten tystade ner. Efter väl initierade källor så skulle Dolph Lundgren vara en av de huvud misstänkta i härvan och blev utsparkad.

Se på han i Rocky IV vilket monster han blev efter sin tid i skolan.
2009-01-29, 03:11
Medlem
Jag kände en kille som hade utbildat sig till gymkille som senare blev erbjuden tjänst som läkare just därför att gymutbildningen var så gedigen och omfattande.
Så om du satsar på gymmet och ledsnar på det så är det inte omöjligt att få ett erbjudande om jobb från sjukhuset.
2009-01-29, 07:59
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Jag kände en kille som hade utbildat sig till gymkille som senare blev erbjuden tjänst som läkare just därför att gymutbildningen var så gedigen och omfattande.
Så om du satsar på gymmet och ledsnar på det så är det inte omöjligt att få ett erbjudande om jobb från sjukhuset.
Det där läste jag om i någon stor morgontidning för ett bra tag sedan. Sjukhus och vårdinrättningar sökte med ljus och lykta på gym efter gediget och starkt folk med tung akademisk bakgrund, för att erbjuda dem en billig och snabb läkarutbildning då behovet var stort och man inte ville ta in vem som helst.
Sen blev det aldrig någon mer artikel, så man får ju anta att ingen tog erbjudandet (dvs gick ner i lön, längre arbetstider, osv). Tur det, så våra gym kan behålla den kompetenta arbetskraft som krävs.
2009-01-29, 15:58
Medlem
nazipoliss avatar
Hur går det för TS, blir det sjukhuset eller gymmet för dig?
2009-01-30, 23:31
Medlem
lurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Hur går det för TS, blir det sjukhuset eller gymmet för dig?
Ja tippar på psyket
2009-01-30, 23:32
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurare
Ja tippar på psyket
Kanske så. Antagligen för att h*n provade att läsa till gymarbetare och inte tålde pressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in