2009-12-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miantsiuk

HAHAHA! Fan vad jag garvade. Tack för filmen

Det är ungefär den bilden jag också har när jag tänker på skillnaden mellan serber och svenskar. Kan du tänka dig om de hade levt mitt i smeten (balkan). Ni hade förmodligen utplånat de.
Citera
2009-12-05, 19:05
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

Det är ungefär den bilden jag också har när jag tänker på skillnaden mellan serber och svenskar. Kan du tänka dig om de hade levt mitt i smeten (balkan). Ni hade förmodligen utplånat de.

Ja, filmen var väldigt humoristisk. Men knappast rättvis mot Sverige och svenskarna. Jämför typ ett tennisproffs med Anna Book t.ex. :P Och en serbisk skönhet med fula äckliga jävla Caroline af Ugglas. O sen serbiska professionella militären med någon hemvärnsfjant som inte lyckas komma ihåg att dra säkringen till en handgranat.

Nåväl, rolig, knappast sanningsenlig :P
Citera
2009-12-05, 19:32
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Hungarian Human Rights Foundation. Hur blir det när det är serber som kritiserar? Skaffa en opartisk källa. Sen är det inte så ovanligt att de utnyttjar läget "Buhu.. de attackarade oss endast för att vi var ungrare." Fråga Leon666 om de är så diskriminerade som du försöker låta det som, han är kvarts ungrare från Vojvodina.
Är du på allvar? Vad för agenda tror du att Hungarian Human Rights Foundation har?

Räcker EU möjligtvis eller är dessa också inblandade i den antiserbiska sammansvärjningen för att förinta det serbiska folket....
Citat:
European parliament resolution on harrassment of minorities in Vojbodina

A. Aware of the fact that there has been recent proof of ongoing violence against Serb citizens of Hungarian ethnic origin, which occurred in several towns of the province of Vojvodina;

B. Notes that although these incidents can be perceived as local or isolated, there is a danger that they could escalate;

C. Concerned about the fact that these violent acts, such as harassment and physical assault are performed exclusively against ethnic Hungarians living in Vojvodina, including minors; preoccupied furthermore about other forms of violent acts targeting symbols of the Hungarian population living in Serbia, such as desecration of cemeteries and looting of properties;

D. Notes with great concern the failure of the police authorities in Serbia and Montenegro to take any effective measures against such acts and the lack of information from the media in this respect;

E. Recalls the findings included in the Commission Report - Stabilisation and Association - for 2004 on Serbia and Montenegro regarding the shortcomings for minority rights which are not yet properly addressed;

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B6-2004-0045&language=SV
Detta var 2004... sen dess har det eskalerat sen Kosovos utbrytning, där även kroater och albaner har blivit attackerade.

Även om Leon666 är en kvartsungrare betyder inte mycket, det som betyder är var man har sitt hjärta.
Citera
2009-12-05, 19:41
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Är du på allvar? Vad för agenda tror du att Hungarian Human Rights Foundation har?

Räcker EU möjligtvis eller är dessa också inblandade i den antiserbiska sammansvärjningen för att förinta det serbiska folket....

Detta var 2004... sen dess har det eskalerat sen Kosovos utbrytning, där även kroater och albaner har blivit attackerade.

Även om Leon666 är en kvartsungrare betyder inte mycket, det som betyder är var man har sitt hjärta.
Varför tas det aldrig upp i Väst-medierna då? Jag har aldrig läst om det tidigare.

Och vem har skrivit det där? Personen kan inte ens stava till Vojvodina. Idioten skriver Vojbodina.

Att kroater och albaner blivit attackerade, pratar du om Vojvodina?
Citera
2009-12-05, 19:54
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Varför tas det aldrig upp i Väst-medierna då? Jag har aldrig läst om det tidigare.

Och vem har skrivit det där? Personen kan inte ens stava till Vojvodina. Idioten skriver Vojbodina.

Det tas inte upp i väst-medierna för att Vojvodina inte intresserar dom.

Dom har märkligt nog bara stavat fel på engelska, finns i svensk version också.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=P6-RC-2004-0045&language=SV

Angående kroaterna och albanerna så fanns det fall där dessa blivit attackerade i Vojvodina förutom ungrarna även om dom 2 första är i fåtal. Detta beror till stor del pga av att många serbiska flyktingar från Kosovo och Bosnien har flytt till Vojvodina så har dessa även tagit med sitt hat dit.
Citera
2009-12-05, 20:03
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det tas inte upp i väst-medierna för att Vojvodina inte intresserar dom.

Dom har märkligt nog bara stavat fel på engelska, finns i svensk version också.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=P6-RC-2004-0045&language=SV

Angående kroaterna och albanerna så fanns det fall där dessa blivit attackerade i Vojvodina förutom ungrarna även om dom 2 första är i fåtal. Detta beror till stor del pga av att många serbiska flyktingar från Kosovo och Bosnien har flytt till Vojvodina så har dessa även tagit med sitt hat dit.
Varför skulle det inte intressera dem ifall det skedde så som du säger?

Vi hör och ser ständigt om hur turkarna behandlar kurder i det sk. "Kurdistan". Men varför intresserar sig väst om Kurdistan?

Men de som blir attackerade av serber, hur oskyldiga är de? Det nämns hur de blir drabbade men jag ser ingen anledning till varför det är så förutom att "de är ungrare".
Citera
2009-12-05, 22:34
Bannlyst
Citat:
Då är väl Kosovo mer misslyckad stat än Serbien? För det var ju det tråden handlade om egentligen (109740's tråd). Vad är mest lyckat. Kosovo eller Serbien? Både du och jag vet svaret...

Vi såg det i somras. Albanska terrorister sprängde polisbil och även en stor byggnad. Vad hände? Serbiska insatsstyrkan genomförde husrannsakan och hittade en del, mestadels vapen. Dessutom hittade man en lastbil full med vapen, granater etc. Checka på B92/Balkaninsight om du har missat det.

Hungarian Human Rights Foundation. Hur blir det när det är serber som kritiserar? Skaffa en opartisk källa. Sen är det inte så ovanligt att de utnyttjar läget "Buhu.. de attackarade oss endast för att vi var ungrare." Fråga Leon666 om de är så diskriminerade som du försöker låta det som, han är kvarts ungrare från Vojvodina.

Säger vem? Serbien vill inte och kommer aldrig att vela göra det.

Det får du gärna göra.

HAHAHA! Fan vad jag garvade. Tack för filmen

Har faktiskt frågat min moder som är från vojvodina och som är halvserb halvungrare om ungrarna. Hon säger att de alltid haft fullständiga rättigheter och aldrig har hon heller upplevt några problem mellan serber och ungare där heller.
Har aldrig hört någon ungrare beklaga sig heller över Vojvodina och då har vi en fullblodsungrare på jobbet som jag oftast diskuterar politik med.
Citera
2009-12-07, 11:25
Medlem
Framkallas avatar
Jag tror att en "styckning" bara hade skapat väldigt mycket problem. Helt plötsligt skulle serberna hamna utanför och bli en minioritet i de nya samhällena som hade dykt upp.
Vi måste helt enkelt lära oss att leva med varandra och ge alla samma rättigheter. Vi får inte bråka och hålla på så som våra förfäder gjorde.
Citera
2009-12-07, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framkalla
Jag tror att en "styckning" bara hade skapat väldigt mycket problem. Helt plötsligt skulle serberna hamna utanför och bli en minioritet i de nya samhällena som hade dykt upp.
Vi måste helt enkelt lära oss att leva med varandra och ge alla samma rättigheter. Vi får inte bråka och hålla på så som våra förfäder gjorde.

Håller med, men även om vi bråkat har även våra förfäder stidit ihop vid olika tillfällen.

Lustigt egentligen.
Citera
2009-12-14, 19:10
Medlem
Good-n-Nastys avatar
Utfärdades stadgan Vojvodina
Autor: Beta - Tanjug | Foto: FoNet | 14.12.2009. Författare: Beta - Beta | Foto: Beta | 14.12.2009. - 08:18 - 08:18 14:11 14:11

Suppleanter i församlingen i Vojvodina i dag förklarade officiellt den nya bolagsformen i provinsen. Deklarationen av stadgan för 86 deputerade röstade för den styrande koalitionen, medan de tre suppleanter koalition Serbiens demokratiska parti (DSS) och Nya Serbien (NS) var emot.

Serbiska radikala partiet (SRS) och den serbiska Progressive Party (SNS) deltog inte i omröstningen, och stadgan sade att en separatistisk handling att bryta det leder Serbien.

Ordförande i församlingen i den autonoma provinsen Vojvodina Egeresi Sandor säger att stadgan deklarerat "en ram för specifika innehåll av autonomi" som utan att innehållet i sig inte betyder någonting.
"Stadgan är en modell inte bara för Serbien utan för Europa för att främja rättigheterna för medborgarna i Vojvodina, för bättre levnadsstandard, och med lagen om att ge behörighet är en förutsättning för ekonomisk utveckling, sade Egeresi efter det formella mötet med församlingen i Vojvodina, där handlingen förklarades.
Han sa att stadgan är en seger för demokratin och tider bekräftelse europeiskt Serbien. Egeresi aviserade och nästan förbi lagen om äganderätten och lagen om finansiering av provinsen.
Ordförande i det verkställande rådet för Vojvodina Bojan Pajtic sa att stadgan bevarar integriteten för den serbiska Vojvodina.
"Centralism har länge passerat oss under de senaste tio åren inte har gett något bra, sade Pajtić.
Vid mötet uppmanades Serbiens president Boris Tadić, premiärminister Mirko Cvetkovic och serbiska församlingens ordförande Slavica Djukic-Dejanovic, men ingen av dem har visat. Talman i parlamentet i Serbien skickade ett telegram om stöd till församlingen i Vojvodina.

Tadic: Serbien fick en garanti för att bevara integriteten
Serbiens president Boris Tadić har uttryckt tillfredsställelse med antagandet av stadgan för Vojvodina och Serbien sade att tiden fått en stark garanti för att bevara integriteten i landet, liksom möjlighet till det europeiska samarbetet via de regionala stödja den ekonomiska utvecklingen i landet. Tadic påpekade att det i Europa finns betydande medel för utveckling av regionen och påpekade att Serbien bör det inrättas ett statligt system som möjliggör tillgång till sådana fonder.
"Människor ska vara stolta över sitt land och älska de, sade presidenten i Serbien.
Tadic, som närvarade vid invigningen vizitorskog center "Imperial Palace" i Sremska Mitrovica, som kommer från tiden för det romerska riket, sa att det gäller Serbien inte kan hållas isolerade i den europeiska integrationsprocessen både i ekonomiska termer och i kultorološkom.
"Detta område definieras av Europas öde vid flera tillfällen, och snart 2013th årsjubileum märke gör närmare ediktet i Milano och det blir ett tillfälle till ett år innan dagordningen presenterades av George Papandreou, visar att Serbien är en integrerad del av Europa, säger president.

DS: Vojvodina förblir en oskiljaktig del av Serbien
Chef för den parlamentariska gruppen för Demokratiska partiet (DS) i församlingen i Vojvodina Dragoslav Petrovic sade att den nya bolagsformen är inte hotas av något företrädesrätt staten Serbien. Petrovic berättade att denna handling permanent uttryckte beslutsamhet att Vojvodina är en oskiljaktig del av Serbien.
"Alla ansvarsområden som upprättats enligt lag - totalt 152, kommer att tas i Synchronic förfarande, säger Petrovic.

DSS: Pajtić att väcka talan vid författningsdomstolen
City ungdomar DSS i Novi Sad ombads idag Pajtić att uppfylla löftet om 21 februari och väcka talan vid författningsdomstolen om det grundlagsenliga i vissa bestämmelser i stadgan för provinsen.
Dagen före starten av formella mötet med församlingen i Vojvodina, sa ordförande i Ungdomsforum DSS Svetislav Covic att de förväntar sig Pajtić det löftet och att köra posutpak inför författningsdomstolen. Čović je Covic sa att det sa Pajtić 21. Februari i år.

Nu vart det klart, tror personligen att det är positivt för Serbien.
Citera
2010-01-04, 19:42
Medlem
Turuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrchris
Jag har inte sagt att Serbien ska styckas. Jag är ute efter vad som talar för och emot en uppstyckning av landet och skulle gärna vilja ha dina (och andras) åsikter angående ämnet.

Problemet är enkelt. Jugoslaven var ett konstgjort land som hade ej ”naturliga” gränser. Så länge det var diktatorisk land så länge fungerade det. Efter och under 90-talet ingen vill leva längre med serber.
Citera
2010-01-04, 19:46
Medlem
Turuls avatar
Citat:

Den heter inte Vojvodina heller, rätt namn är DÉLVIDÉK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in