2009-12-30, 01:42
Citat:
Ursprungligen postat av Karate Kenta
...Ja det kan man undra?
Jag kollar igenom Blocket dagligen och jag tycker att man väldigt ofta stöter på annonser som uppenbart är bluff och som går ut på att blåsa andra.
Ta till exempel den här annonsen som är insänd idag:
Här är länken till annonsen:
http://www.blocket.se/jokkmokk/Ny_Ma...1.htm?ca=7&w=3
Den här snubben "Johan Boman" säljer alltså en helt ny Macbook pro 15" dator för 3499:- - Ja ni läste rätt! Enligt Pricerunner kostar den billigaste 10 090:- inklusive frakt!
Dessutom så accepterar han bara 2 betalningsmetoder vilka är att man kommer och hämtar datorn hos honom i Jokkmokk (Inte alls utstuderat och skriva att man bor i en liten stuga på kalfjället med 100 mil till närmaste granne). Eller så skickar han datorn mot att man betalar in pengarna till hans konto i förväg innan han skickar och då bjuder han på frakten.
Det låter väl kanon det här?
Drog en Ratsit på den här "Johan Bohman" och den finns en person skriven i Jokkmokk född -86 och telefonnumret i annonsen är även det registrerat.
Funderar på ifall man ska ringa och fråga lite om datorn och typ säga att man kommer och hämtar den på plats fast då är väl datorn redan "såld"
Varför godkänner Blocket annonser som så uppenbart är bluff?
Jag kollar igenom Blocket dagligen och jag tycker att man väldigt ofta stöter på annonser som uppenbart är bluff och som går ut på att blåsa andra.
Ta till exempel den här annonsen som är insänd idag:
Hejsan!
Har nyligen plockat ut min vinst från MrSvensson, En helt ny Apple Macbook Pro 15.4" - 2.53 GHz, 4GB RAM, 250GB Hårddisk.
Datorn är sprillans ny & ligger fortfarande orörd i kartongen, Kvitto & Garanti(1år) medföljer, samt alla tillbehör.
Allt är givetvis original, Kan tänka mig något ev byte mot tex Hemmabio, Lcd Tv, Projektor eller en Iphone 3GS + pengar emellan.
Produktspecifikation:
Produktbeskrivning Apple MacBook Pro Core 2 Duo 2.53 GHz - 15.4" TFT
Dimensioner (BxDxH) 36.4 cm x 24.9 cm x 2.4 cm
Vikt 2.5 kg
Systemtyp Notebook
Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn, Bluetooth-antenn
Processor Intel Core 2 Duo 2.53 GHz ( med dubbelkärna )
Cacheminne 3 MB - L2-cache
RAM 4 GB (installerad) / 8 GB (max) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500 ( 2 x 2 GB )
Kortläsare Ja
Hårddisk 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring DVD±RW (±R DL) - integrerad
Display 15.4" TFT 1440 x 900 ( WXGA+ )
Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce 9400M Shared Video Memory (UMA)
Ljudutgång Ljudkort
Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.1 EDR
Kamera för bärbar dator Inbyggd
Inmatningsenhet Trackpad, bakbelyst tangentbord
Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumpolymer
Driftstid (upp till) 7 timme/timmar
Operativsystem Apple MacOS X 10.6
Miljöstandarder EPA Energy Star
Mina betalningsvilkor:
- Hämtas i Jokkmokk mot kontant betalning, kan även skickas via posten spårbara paket.
Ifall det ska skickas så vill jag även ha betalat i förväg innan jag skickar
iväg varan. fri frakt vid en snabb & smidig affär.
Var vänligen & acceptera mina 2 betalningsmetoder vill INTE ha några
andra metoder eller några andra förslag! Tack.
Låter detta intressant? Slå en pling på 0709-946559 så talas vi vid, ni kan nå mig oavsett
tidpunkt.
Hälsningar Johan Boman
Har nyligen plockat ut min vinst från MrSvensson, En helt ny Apple Macbook Pro 15.4" - 2.53 GHz, 4GB RAM, 250GB Hårddisk.
Datorn är sprillans ny & ligger fortfarande orörd i kartongen, Kvitto & Garanti(1år) medföljer, samt alla tillbehör.
Allt är givetvis original, Kan tänka mig något ev byte mot tex Hemmabio, Lcd Tv, Projektor eller en Iphone 3GS + pengar emellan.
Produktspecifikation:
Produktbeskrivning Apple MacBook Pro Core 2 Duo 2.53 GHz - 15.4" TFT
Dimensioner (BxDxH) 36.4 cm x 24.9 cm x 2.4 cm
Vikt 2.5 kg
Systemtyp Notebook
Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn, Bluetooth-antenn
Processor Intel Core 2 Duo 2.53 GHz ( med dubbelkärna )
Cacheminne 3 MB - L2-cache
RAM 4 GB (installerad) / 8 GB (max) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500 ( 2 x 2 GB )
Kortläsare Ja
Hårddisk 250 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring DVD±RW (±R DL) - integrerad
Display 15.4" TFT 1440 x 900 ( WXGA+ )
Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce 9400M Shared Video Memory (UMA)
Ljudutgång Ljudkort
Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.1 EDR
Kamera för bärbar dator Inbyggd
Inmatningsenhet Trackpad, bakbelyst tangentbord
Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumpolymer
Driftstid (upp till) 7 timme/timmar
Operativsystem Apple MacOS X 10.6
Miljöstandarder EPA Energy Star
Mina betalningsvilkor:
- Hämtas i Jokkmokk mot kontant betalning, kan även skickas via posten spårbara paket.
Ifall det ska skickas så vill jag även ha betalat i förväg innan jag skickar
iväg varan. fri frakt vid en snabb & smidig affär.
Var vänligen & acceptera mina 2 betalningsmetoder vill INTE ha några
andra metoder eller några andra förslag! Tack.
Låter detta intressant? Slå en pling på 0709-946559 så talas vi vid, ni kan nå mig oavsett
tidpunkt.
Hälsningar Johan Boman
Här är länken till annonsen:
http://www.blocket.se/jokkmokk/Ny_Ma...1.htm?ca=7&w=3
Den här snubben "Johan Boman" säljer alltså en helt ny Macbook pro 15" dator för 3499:- - Ja ni läste rätt! Enligt Pricerunner kostar den billigaste 10 090:- inklusive frakt!
Dessutom så accepterar han bara 2 betalningsmetoder vilka är att man kommer och hämtar datorn hos honom i Jokkmokk (Inte alls utstuderat och skriva att man bor i en liten stuga på kalfjället med 100 mil till närmaste granne). Eller så skickar han datorn mot att man betalar in pengarna till hans konto i förväg innan han skickar och då bjuder han på frakten.
Det låter väl kanon det här?
Drog en Ratsit på den här "Johan Bohman" och den finns en person skriven i Jokkmokk född -86 och telefonnumret i annonsen är även det registrerat.
Funderar på ifall man ska ringa och fråga lite om datorn och typ säga att man kommer och hämtar den på plats fast då är väl datorn redan "såld"

Varför godkänner Blocket annonser som så uppenbart är bluff?
Skulle det räknas som raid om alla på FB ringde honom hela natten lång?