2008-12-23, 12:54
Medlem
Idag skriver Sydsvenskan att han hade en nätdejt samma dag som han blev mördad.
Citera
2008-12-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaschbag
Som jag förstått (läst) så ringde hans vänner till polisen för han inte öppnat dörren då de knackat på.
Ringer man verkligen polisen av den anledningen?
Som jag ser det måste man ha anledning att TRO att de ska ha hänt honom något innan man ringer polisen.
Känd svartsjuka, hot etc

Det kan ju vara så att vännerna tittat i brevlådan och sett att han ligger på golvet innanför eller nåt i den stilen.

När jag bodde i dom husen så kunde man man se väldigt långt in i lägenheten genom brevlådan i dörren.
Citera
2008-12-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpferhuhne
Det kan ju vara så att vännerna tittat i brevlådan och sett att han ligger på golvet innanför eller nåt i den stilen.

När jag bodde i dom husen så kunde man man se väldigt långt in i lägenheten genom brevlådan i dörren.

Ja det är precis vad jag hört..
Citera
2008-12-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoekstra
Idag skriver Sydsvenskan att han hade en nätdejt samma dag som han blev mördad.

Japp det finns i den tidigare artikeln som har uppdaterats idag:

Citat:
Personer i mannens närhet uppger att 26-åringen haft en nätdejt samma dag. Polisen känner till att mannen har ett stort kontaktnät på internet, men vill varken dementera eller bekräfta dejten i lördags.
– Men det ingår i utredningen att titta på det, säger Per Lidehäll.

http://sydsvenskan.se/malmo/article400537/26-aringen-var-bekant-med-mordaren.html
Citera
2008-12-23, 14:07
Bannlyst
Vännerna sörjer den mördade 26-åringen

http://www.kvp.se/nyheter/1.1412393/vannerna-sorjer-den-mordade-26-aringen
Citera
2008-12-23, 15:26
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
http://www.kvp.se/nyheter/1.1412393/vannerna-sorjer-den-mordade-26-aringen
Vad är det för uppdrag i Afghanistan som pojkvännen/sambon har varit på? ISAF-soldat? Journalist? Från artikeln,
Citat:
Mordet har sänt chockvågor i 26-åringens stora bekantskapskrets.
Värst är det för mannens pojkvän, som i går kom hem efter ett uppdrag i Afghanistan och möttes av dödsbeskedet.
Och bodde dom verkligen ihop?
Citera
2008-12-23, 16:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpferhuhne

Förmodligen en dum fråga, men är låset av sådan konstruktion att dörren kan låsas när den stängs? Eller krävs det, när man sticker hemifrån, att man stoppar in nyckeln och låser?

Antar att det är den förstnämnda varianten.
Senast redigerad av Troian 2008-12-23 kl. 16:25.
Citera
2008-12-23, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förmodligen en dum fråga, men är låset av sådan konstruktion att dörren kan låsas när den stängs? Eller krävs det, när man sticker hemifrån, att man stoppar in nyckeln och låser?

Antar att det är den förstnämnda varianten.

Varför skulle det vara den förstnämda? Bara för att det är en gammal dörr? I en av artiklarna som jag läste så uttalade sig en av Poliserna att dörren var ordentligt låst och på bilderna så tycks jag skymta ett tillhållarlås.. så troligtvis så har det också varit låst.

Citat:
Låste lägenheten
För det råder inget tvivel. Någon mördade den 26-årige mannen.
– Det är ingen tvekan om det. Han har dött av yttre våld, säger Per Lidehäll.
När mördaren gick från 26-åringens lägenhet låste han dörren ordentligt.
26-åringen ska nu obduceras för att fastställa dödsorsaken. Men rättsläkare har redan konstaterat de uppenbara. 26-åringen blev mördad.
Det var 26-åringens anhöriga som blev oroliga när han inte dök upp senare på kvällen. De skulle på samma glöggfest och när 26-åringen inte öppnade dörren till lägenheten efter att de anhöriga ringt på, kontaktade man polisen.
Men hjälp av en låssmed kunde man ta sig in i lägenheten.

Källa: http://www.kvp.se/nyheter/1.1411507/han-slappte-in-sin-mordare
Senast redigerad av Bravo83 2008-12-23 kl. 17:02.
Citera
2008-12-23, 17:18
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Andra dörrar i samma fastighet har både och, dels ett smäcklås, som man kan låsa genom att bara stänga dörren (det behövs ingen nyckel), dels tillhållarlås, som förstås måste låsas med nyckel. Jag gissar att smäcklåsen är de ursprungliga och tillhållarlåsen ett senare tillskott. Jag vet inte om alla dörrar i fastigheten har tillhållarelås.

Vad gäller att kunna se in i lägenheten gnm brevlådan, så stämmer det inte med mina erfarenheter att man kan se så särskilt långt, i alla fall inte i den trappuppgång där jag har varit. Men den ligger å andra sidan på husets ände, medan mordoffrets lägenhet ligger i trappan ett steg innanför ena änden.
Citera
2008-12-23, 18:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Varför skulle det vara den förstnämda? Bara för att det är en gammal dörr? I en av artiklarna som jag läste så uttalade sig en av Poliserna att dörren var ordentligt låst och på bilderna så tycks jag skymta ett tillhållarlås.. så troligtvis så har det också varit låst.

Källa: http://www.kvp.se/nyheter/1.1411507/han-slappte-in-sin-mordare

Okej. Jag tänkte att mördaren förmodligen inte hade tillgång till egen nyckel, därför är låskonstruktionen intressant. Artikeln du hänvisar till säger bara att dörren låstes, inte om det var utifrån eller innifrån.

Å andra sidan är det ju inte omöjligt att mördaren efter dådet tog den mördades nyckel och utifrån låste om sig.
Citera
2008-12-23, 18:20
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Å andra sidan är det ju inte omöjligt att mördaren efter dådet tog den mördades nyckel och utifrån låste om sig.
På bilden av offrets lägenhetsdörr (finns på Sydsvenskans webbplats) framgår att dörren har tillhållarlås, men det behöver ju inte ha varit låst. Dock tolkar jag formuleringen i KvP:s artikel - "När mördaren gick från 26-åringens lägenhet låste han dörren ordentligt." - som att även tillhållarlåset var låst. Och i så fall måste mördaren ha tagit nycklarna med sig, de kan i alla fall inte ha funnits kvar i lgh.

Tillägg, länk till bilden på dörren:
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00169/avsparrat_384_169123a.jpg
Senast redigerad av Andy Pandy 2008-12-23 kl. 18:22.
Citera
2008-12-23, 18:29
Medlem
Jag tror på svartsjukedrama, alternativt en nasty nätdejt. Pojkvännen var ju bortrest den helgen så man kan ju tänka sig att han "passade på" att träffa sin andra älskare eller nät-flört just då.. ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in