2009-01-15, 19:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
http://sydsvenskan.se/malmo/article405955/15-aringen-erkanner-inblandning-i-mordet.html

Kanske inte rör sig om hatbrott, trots allt?

Bo Albrektsson är en hal typ, så honom bör man inte lita på i det här fallet.

Har svårt att se ngt annat motiv som troligt, men det kanske kommer fram.

Ingen som hittat bloggen än förresten? Kan iofs bli problem med tanke på att den ju inte behöver vara skriven på svenska.
Citera
2009-01-15, 20:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
http://sydsvenskan.se/malmo/article405955/15-aringen-erkanner-inblandning-i-mordet.html

Kanske inte rör sig om hatbrott, trots allt?

När Smeden knackade sina bögar för ett år sedan så var polisen otroligt snabba med att konstatera hatbrott. Trots att det sedan visade sig enbart handla om rån.

En muslim kommer aldrig anklagas för hatbrott i dagens Sverige - vilket är en skam.
Citera
2009-01-15, 20:11
Medlem
Aodams avatar
Har 17-åringen uttryckt åsikter mot homosexuella på en blogg och sedan gått och mördat en bög så verkar han ju inte vara den försiktiga typen.
Detta kan iofs innebära att de inte kände till offrets läggning.

Hade inte förövarna låst efter sig när de gick? Har de hans hemnyckel borde de ju vara hyfsat bra bekanta. Har de stulit nyckeln och gått in borde mannen ha hört detta och gjort motstånd, något som inte skadorna tyder på. Känns som att den mördades läggning ändå har något med det här att göra.
Senast redigerad av Aodam 2009-01-15 kl. 20:14.
Citera
2009-01-15, 20:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
När Smeden knackade sina bögar för ett år sedan så var polisen otroligt snabba med att konstatera hatbrott. Trots att det sedan visade sig enbart handla om rån.

Säker? Misstänkt skriver i alla fall något annat. Enligt tidningen så bedömdes visserligen inte mordet och mordförsöket som hatbrott, men däremot att "allt som ledde fram till mordet" (och mordförsöket) klassades som hatbrott. Dessutom har ytterligare två rån, utan koppling till mordet och mordförsöket alltså, som han gjort sig skyldig till klassats som hatbrott av rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
En muslim kommer aldrig anklagas för hatbrott i dagens Sverige - vilket är en skam.

Det får du nog belägga. Jag är rätt säker på att om en muslim ger sig på en jude (i egenskap av jude) eller en homosexuell (i egenskap av homosexuell) så tror jag mycket väl det skulle kunna klassas som hatbrott. Däremot är det väl mindre troligt om han ger sig på en svensk (i egenskap av svensk).

Edit: Ahmed Rami är förresten ett exempel på en muslim som dömts för just hatbrott.
Senast redigerad av Troian 2009-01-15 kl. 20:26.
Citera
2009-01-15, 20:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aodam
Har 17-åringen uttryckt åsikter mot homosexuella på en blogg och sedan gått och mördat en bög så verkar han ju inte vara den försiktiga typen.
Detta kan iofs innebära att de inte kände till offrets läggning.

Hade inte förövarna låst efter sig när de gick? Har de hans hemnyckel borde de ju vara hyfsat bra bekanta. Har de stulit nyckeln och gått in borde mannen ha hört detta och gjort motstånd, något som inte skadorna tyder på. Känns som att den mördades läggning ändå har något med det här att göra.

De kan ju så klart ha tagit nyckeln och låst efter att de haft ihjäl honom.

En annan möjlighet, som jag inte tänkt på förut, är att de påträffade nyckeln tillsammans med namn (säg en tappad väska eller något) och de begav sig dit för att tömma lägenheten på värdesaker. När de överraskades av att den som bodde där var hemma så gick det överstyr.
Citera
2009-01-15, 20:32
Medlem
Aodams avatar
Citat:
De kan ju så klart ha tagit nyckeln och låst efter att de haft ihjäl honom.

Man tycker ju ändå att han borde ha gjort motstånd, men det är såklart inte säkert att han ens kunde. Vet inte om de båda killarna var beväpnade. Om så är fallet hade mannen kanske inte ens en chans att försvara sig.

Citat:
En annan möjlighet, som jag inte tänkt på förut, är att de påträffade nyckeln tillsammans med namn (säg en tappad väska eller något) och de begav sig dit för att tömma lägenheten på värdesaker. När de överraskades av att den som bodde där var hemma så gick det överstyr.

Låter definitivt inte otroligt. Jag tycker ändå det är skumt att 17-åringen har uttryckt extrema åsikter på sin blogg och sen går och mördar en homosexuell.
Men men, det kanske ändå bara är ett sammanträffande. Konstigare saker har ju hänt.
Senast redigerad av Aodam 2009-01-15 kl. 20:37.
Citera
2009-01-15, 20:37
Medlem
klutes avatar
Nu är skuldfrågan klar: sds http://sydsvenskan.se/malmo/article405955/15-aringen-erkanner-inblandning-i-mordet.html
Citat:
Nu har 15-åringen erkänt det dödliga knivhugget.

Strax efter klockan 17 bekräftade 15-åringens advokat.
- Han säger att han har gjort det i självförsvar. Att han själv blev angripen, blev rädd och hamnade i panik, säger advokat Kjell Ersarve.
- Han är ledsen och ångerfull. Han hade ingen avsikt att det skulle gå så illa.

Frågan är vad som utlöst detta? Jag tippar på att ynglingarna gett sig fan på att straffa en bög, ett välplanerat mord således.
Citera
2009-01-15, 21:06
Medlem
Meyer_Lanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petterniklas
Sant och dom är säkert ute på gatorna igen eller ?

Den mest aktive i plastpåsemordet fick 10 år. Även om han kommer ut efter 2/3 så är det ett bra tag tills dess.
Citera
2009-01-15, 21:08
Medlem
Peddovarning på bögfan, igen.

Om bögen antastade och försökte förgripa sig på tonårspojkarna så har jag viss förståelse för att visst våld utövades. Man måste förf*n kunna freda sig emot svineriet som dessa äcklar ägnar sig åt.
Citera
2009-01-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Om bögen antastade och försökte förgripa sig på tonårspojkarna så har jag viss förståelse för att visst våld utövades. Man måste förf*n kunna freda sig emot svineriet som dessa äcklar ägnar sig åt.

Menar du att det är äckligare om en homosexuell man har sex med en 15/17-åring än om det är en heterosexuell man som gör samma sak med en tonårig tjej?
Citera
2009-01-15, 21:22
Medlem
Aodams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren

Frågan är då varför pojken pinnar runt med en kniv i fickan.
Citera
2009-01-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aodam
Frågan är då varför pojken pinnar runt med en kniv i fickan.

om det inte var en kniv från lägenheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in