2009-04-06, 15:01
Medlem
Detta har jag missat helt..
Nån som orkar dra ihop en sammanfattning?
Citera
2009-04-06, 15:53
Medlem
Åklagaren yrkar på 8 års fängelse för 17-åringen, ja menar kan domstolar i Sverige döma ett så långt fängelsestraff till en person under 18 år? Trodde maxstraffet för omyndiga var 4år, och inte fängelse utan sluten ungdomsvård? vad gäller?
Citera
2009-04-06, 15:55
Medlem
17-åringen fyller 18 i år, det kanske är därför? Eftersom åklagaren säger att han hade dömt till livstid om de var vuxna, så kanske han kräver det här "stränga" straffet. Jag tycker att de ska sitta av sina straff och sedan bli utvisade på livstid från Sverige!
Citera
2009-04-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tezzen
17-åringen fyller 18 i år, det kanske är därför? Eftersom åklagaren säger att han hade dömt till livstid om de var vuxna, så kanske han kräver det här "stränga" straffet. Jag tycker att de ska sitta av sina straff och sedan bli utvisade på livstid från Sverige!

Spelar ingen roll om han fyller 18 i år. Han begick brottet när han var 17 år, det är det som gäller. Kan han ändå bli dömd till 8 år?
Citera
2009-04-06, 16:05
Medlem
Tja, vi får väl hoppas på det. Domen faller nästa vecka, och då får vi väl se vad som händer. Oavsett vilket kommer domen säkert att överklagas, antingen av åklagaren om straffen blir för milda, eller av advokaterna om de tycker att straffen är för hårda.
Citera
2009-04-06, 18:48
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou
Åklagaren yrkar på 8 års fängelse för 17-åringen, ja menar kan domstolar i Sverige döma ett så långt fängelsestraff till en person under 18 år? Trodde maxstraffet för omyndiga var 4år, och inte fängelse utan sluten ungdomsvård? vad gäller?

I vissa extremfall så kan minderåriga dömas till hyfsat långa fängelsestraff i Sverige. Kommer direkt att tänka på mordet i Bjuv 1994 där åklagaren yrkade på på 8 års fängelse för de minderåriga bröderna. De fick "bara" sex år var istället men där var ett tydligt exempel på att rätten ibland frångår principen om att så unga mördare ska få sluten ungdomsvård.
Citera
2009-04-06, 19:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
I vissa extremfall så kan minderåriga dömas till hyfsat långa fängelsestraff i Sverige. Kommer direkt att tänka på mordet i Bjuv 1994 där åklagaren yrkade på på 8 års fängelse för de minderåriga bröderna. De fick "bara" sex år var istället men där var ett tydligt exempel på att rätten ibland frångår principen om att så unga mördare ska få sluten ungdomsvård.

Du syftar inte på Klippan-mordet där en 16-åring fick fyra års fängelse?!

Dock var detta innan sluten ungdomsvård i dess nuvarande form fanns.
Citera
2009-04-06, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Du syftar inte på Klippan-mordet där en 16-åring fick fyra års fängelse?!

Dock var detta innan sluten ungdomsvård i dess nuvarande form fanns.
Nej, han tänker säkert på mordet på en skolgård i Bjuv, där Thomas Mickelsen stenades till döds av två skolkamrater. Har för mig att det var 1995.
1998 kom lagen om sluten ungdomsvård (LSU). Sedan dess får inte unga minderåriga (har för mig att praxis är upp till 17) dömas till fängelse. Maxstraffet för LSU är fyra år.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-04-06 kl. 20:14.
Citera
2009-04-06, 21:58
Medlem
Försöker mig på en fråga igen.. Vet nån varför åklagaren nu anser att det handlar om överlagt mord och inte rån som han först accepterade som förklaring?
Citera
2009-04-07, 00:11
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Nån som orkar dra ihop en sammanfattning?

Fredens och Toleransens Religion + albaner + svensk homogay = kulturberikning.

Varsågod och läs tråden vid djupare intresse.
Citera
2009-04-07, 09:06
Medlem
Jag tror inte att åklagaren någonsin accepterade "rån" som en förklaring, men det var den enda förklaring han fick. Datorn, telefoner, kontanter mm saknades från lägenheten och 15-åringen hävdade att det var rån. Jag tror att vi har kommit en bit närmare sanningen nu med 17-åringens "erkännande", men vi är långt ifrån framme. Ju mer vi får veta, desto klarare är det att denna gärning var en vuxen gärning och bör dömas därefter. Små pojkar ska hitta på hyss, inte springa runt och mörda människor.
Citera
2009-04-07, 10:44
Medlem
Idioterna skulle få livstids fängelse och sitta av straffet i albanien samt att deras familjer skulle utvisas för all framtid med.

När man kommer till sverige skulle man få skriva på en blankett att om en i familjen begår ett brott som ger fängelse så ska alla visas ut,Detta hade satt mer press på dom att vilja sköta sig.
Så som det är nu har dom noll respekt inför sveriges lagar och således gör dom precis som dom vill.

Jag har varit på rättegångar som åskådare där patrasket bara suttit och flinat och inte visat det minsta ånger vilket gör en illamående och visar att det är mycket som är tokigt i det här landet.

Fastän jag själv har invandrarbakgrund så hoppas jag att sd får massor av röster så kanske dom etablerade partierna vaknar och inser att folket är trötta på daltandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in