2009-04-02, 07:57
Medlem
Andy Pandys avatar
Sant eller inte, nu säger den äldre av de båda mördarna att motivet var rån,
Citat:
– Motivet var att råna [honom], säger 17-åringen i nya förhör, som hölls så sent som i måndags.
Och åklagaren är bredd att acceptera den förklaringen,
Citat:
– Det mesta pekar på att det här är det riktiga motivet, även om man aldrig kan vara hundraprocentigt säker.
Källa:
http://sydsvenskan.se/malmo/article423678/17-aringen-andrar-sin-version.html
Citera
2009-04-02, 10:36
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
*Alla islamister (obs: inte muslimer) har en negativ inställning till homosexuella.
Det är dödsstraff på detta enligt sharialagarna.
*Några procent av Sveriges unga muslimer är islamister.
Därmed är det inte omöjligt att det är ett hatbrott.
Men: En överväldigande majoritet av Sveriges unga muslimer är inte islamister. Procentuellt är betydligt fler rånare.
Och ungefär 98 procent är varken islamister eller kriminella.

Intressanta siffror. Varifrån kommer uppgifterna? Hur har man kommit fram till detta resultat? Skulle vilja läsa och lära mer

Vänligen Prudens
Citera
2009-04-02, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Intressanta siffror. Varifrån kommer uppgifterna? Hur har man kommit fram till detta resultat? Skulle vilja läsa och lära mer

Vänligen Prudens

Det korrekta ska vara att ungefär 2% är dömda för grov brottslighet.
Överrepresentationen för invandrare i brottslighet jämfört med infödda är ungefär 4,5 gånger.
Ursäkta klyddiga siffror!
Citera
2009-04-02, 13:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Överrepresentationen för invandrare i brottslighet jämfört med infödda är ungefär 4,5 gånger.
Det är dock inte särskilt meningsfullt, och dessutom rätt svenne-aktigt, att titta på överrepresentation av "invandrare" som generell kategori. De olika invandrade etniciteterna har påtagligt olika villkor, och representerar ibland - t ex vad det gäller chilenare - till och med två distinkta socioekonomiska grupper i hemlandet, med mycket olika villkor, som lämpligen analyseras var för sig som invandrargrupper i Sverige. Inte heller om man begränsar sig till gruppen "muslimer" blir det så väldigt mycket bättre. T ex iranier och albaner har som invandrade grupper i Sverige synnerligen olika både attityder och villkor, och det finns ingen anledning att tro att att de skulle ha samma överrepresentation i brottslighet - eller, för den delen, samma andel islamister.
Citera
2009-04-02, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock inte särskilt meningsfullt, och dessutom rätt svenne-aktigt, att titta på överrepresentation av "invandrare" som generell kategori. De olika invandrade etniciteterna har påtagligt olika villkor, och representerar ibland - t ex vad det gäller chilenare - till och med två distinkta socioekonomiska grupper i hemlandet, med mycket olika villkor, som lämpligen analyseras var för sig som invandrargrupper i Sverige. Inte heller om man begränsar sig till gruppen "muslimer" blir det så väldigt mycket bättre. T ex iranier och albaner har som invandrade grupper i Sverige synnerligen olika både attityder och villkor, och det finns ingen anledning att tro att att de skulle ha samma överrepresentation i brottslighet - eller, för den delen, samma andel islamister.
Kände dåligt samvete för att jag slentrianmässigt drog till med Sarneckis käpphäst att 98 procent av invandrarungdomarna är icke-kriminella. Därför rättade jag mina siffror.
Etniciteten är oftast mycket ointressant som du skriver, även om det finns undantag.
Romer är extremt överrepresenterade vid de så (felaktigt) kallade åldringsrånen och somalier är extremt ofta konsumenter av khat, jämför med andra folkgrupper.
Men det är inget som säger att vissa folkgrupper skulle vara överrepresenterade vid exempelvis rån.
Jag kartlade för några år sedan alla under 18 som dömts för så kallade gaturån i Malmö.
Där såg man tydligt att majoriteten var första eller andra generationens invandrare. Men folkgrupperna var helt uppblandade. Muslimer, svarta och latinos samararbetade för fullt, vilket gjort att gängkrigen nästan upphört!
Citera
2009-04-03, 11:22
Medlem
En undran ...

Hur kan man hävda att det inte var meningen när man först stryper "litegrann", hugger en "liten" kniv i D och sedan i panik hämtar en större kniv när han sätter sig upp? Är inte det ett bra läget att sticka då? Om inte det är mord, så förstår jag ingenting! Iskalla typer som till och med går tillbaka till lägenheten för att hämta en dator. Det är kanske tur att rättegången hålls inför lyckta dörrar, lynch-stämningen här utanför är ganska brutal.
Citera
2009-04-03, 12:02
Medlem
prudenss avatar
Citat:

Jag menade inte kritisera. Jag funderar mest över begreppet islamism och hur det definieras. Går gränsen strikt vid politisk islam och hur mäter man då man undersöker hur många muslimer som är tilhängare av islamism? När blir en muslim definierad som en islamist - vid första terrorhandlingen?

Beronde på definition säger min erfarenhet av islam och dess anhängare att en stor del av muslimerna faktiskt åtminstone sympatiserar med islamismens ideal.

Utanför ämnet i och för sig men ändå intressant i sammanhanget.
Citera
2009-04-04, 06:01
Medlem
Har ingen fortfarande scannat en av Malmös skolkataloger?
Citera
2009-04-04, 06:45
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Den som ändå vore en fluga på väggen när detta ämne diskuterades bland moskébesökarna

Det har nog SÄPO redan ordnat .
Citera
2009-04-04, 07:03
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Kände dåligt samvete för att jag slentrianmässigt drog till med Sarneckis käpphäst att 98 procent av invandrarungdomarna är icke-kriminella. Därför rättade jag mina siffror.
Etniciteten är oftast mycket ointressant som du skriver, även om det finns undantag.
Romer är extremt överrepresenterade vid de så (felaktigt) kallade åldringsrånen och somalier är extremt ofta konsumenter av khat, jämför med andra folkgrupper.
Men det är inget som säger att vissa folkgrupper skulle vara överrepresenterade vid exempelvis rån.
Jag kartlade för några år sedan alla under 18 som dömts för så kallade gaturån i Malmö.
Där såg man tydligt att majoriteten var första eller andra generationens invandrare. Men folkgrupperna var helt uppblandade. Muslimer, svarta och latinos samararbetade för fullt, vilket gjort att gängkrigen nästan upphört!

Åhja Man känner lätt igen "lössen på gången". Man behöver inte vara någon raketforskare för att avslöja dom. Har man bara lite livserfarenhet och inte är beslöjad med någon PK-naivitet så är det som sagt enkelt. Invandrar brottsligheten börjar att bli mer och mer besvärande för PK människorna.Men man försöker in i det längsta att bagatellisera situationen men det finns en gräns och det börjar att bli allt mer plågsamt för PK människorna. För även dom inser ju att situationen börjar bli ohållbar. Och som lök på laxen så kom det en världskris. Behöver jag säga mer?. Tror knappast det. Det här är bara början. Men hur kommer slutet att se ut?.
Citera
2009-04-06, 14:15
Medlem
Har någon här på FB lite insikt i rättegången? Fick intrycket av att åklagaren tidigare mer eller mindre köpte förklaringen att killarna planerat att råna D och inget annat.. Nu säger han däremot att de hade planerat att mörda honom.. Någon som vet varför åklagaren har ändrat spår eller har jag missuppfattat?
Citera
2009-04-06, 14:15
Medlem
Krav på fängelse och ungdomsvård

skall bli intressant och se vad straffet bli i slutändan. och mycket intressant och se hur socialen klarar av detta med 15-åringen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article424488/Krav-pa-fangelse-och-ungdomsvard.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in