Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är dock inte särskilt meningsfullt, och dessutom rätt svenne-aktigt, att titta på överrepresentation av "invandrare" som generell kategori. De olika invandrade etniciteterna har påtagligt olika villkor, och representerar ibland - t ex vad det gäller chilenare - till och med två distinkta socioekonomiska grupper i hemlandet, med mycket olika villkor, som lämpligen analyseras var för sig som invandrargrupper i Sverige. Inte heller om man begränsar sig till gruppen "muslimer" blir det så väldigt mycket bättre. T ex iranier och albaner har som invandrade grupper i Sverige synnerligen olika både attityder och villkor, och det finns ingen anledning att tro att att de skulle ha samma överrepresentation i brottslighet - eller, för den delen, samma andel islamister.
Kände dåligt samvete för att jag slentrianmässigt drog till med Sarneckis käpphäst att 98 procent av invandrarungdomarna är icke-kriminella. Därför rättade jag mina siffror.
Etniciteten är oftast mycket ointressant som du skriver, även om det finns undantag.
Romer
är extremt överrepresenterade vid de så (felaktigt) kallade åldringsrånen och somalier
är extremt ofta konsumenter av khat, jämför med andra folkgrupper.
Men det är inget som säger att vissa folkgrupper skulle vara överrepresenterade vid exempelvis rån.
Jag kartlade för några år sedan alla under 18 som dömts för så kallade gaturån i Malmö.
Där såg man tydligt att majoriteten var första eller andra generationens invandrare. Men folkgrupperna var helt uppblandade. Muslimer, svarta och latinos samararbetade för fullt, vilket gjort att gängkrigen nästan upphört!