Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Som jag förstår det handlar det om att åklagaren har problem att hantera "hatbrottsinstitutet". Albanerna slog ju ihjäl D. eftersom han var bög. Detta är det enda motivet och som sådant ett klart och entydigt hatbrott. Nu råkar ju problemet vara att albanerna just är albaner och har hämtat sin motivering ur den där koranen, vilket leder till att rätten riskerar att drabbas av "PK-infarkt" (dvs. hur fasiken löser man problemet när två hatbrottsprivilegierade grupper - bögar, resp. muhammedaner - står mot varandra?).
Problemet blir ju precis analogt som med den där araben som fick frispel på zigenare på Vivallabadet i somras och började hojta grejer som: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, ”horor, horungar, slödder och tattare”. Där gick ju gärningsmannen fri från åtal eftersom han hette Habibi och var muslim. (Läs mer om araben:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden-1.813433).
Dina tankar om motivbilden är ju bara gissningar. Jag tycker iofs inte de är orimliga, men jag är inte på något vis övertygad om att det förhåller sig på det viset. Att de fått motivet ur Koranen betvivlar jag också. Självklart kan inte deras politiska eller ideologiska hemvist helt frikopplas från deras religiösa hemvist - men att för den skull dra slutsatsen att motivet hämtades ur Koranen är att dra för långtgående slutsatser. Om det nu ens rörde sig om ett hatbrott alltså.
Zarembas artikel beskriver ett delvis annat typ av fall, nämligen när en person ur en etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp uttrycker sig nedsättande mot en annan etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp. I det här fallet, om det nu rör sig om hatbrott, handlar det om personer ur en etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp som motiverar sin brottslighet med förakt mot en sexuellt diskriminerad grupp.
Demagogin kring "PK-infarkt" kan givetvis likväl användas mot FB-pöbeln: Det vill säga, vilken position ska de inta när en avskydd grupp ger sig på en annan avskydd grupp?