2009-03-06, 04:57
Medlem
Rättegång? när?

Ska inte rättegången börja nu idag fredag 06? eller var det bara åtalet som skulle vara klart.
Smart att lägga det nuisåfall när hela malmö tänker på tennis, ja och sen lär det väll skrivas nånn vecka om förstörelsen också.
Citera
2009-03-13, 12:52
Medlem
Åtal skulle väckas idag

Idag skulle åklagaren väckt åtal, men har begärt ytterligare 14 dagar.
Tydligen har motivet inte kommit fram.
Om en 15-åring och en 17-åring klarar så lång tid i häkte utan att berätta om
motivet måste de drivas av en otrolig självkontroll.

Hade det "bara" varit ett rån eller en lagningsdeal som gått snett borde det vara erkänt och klart tror jag.
I o f sig kan förseningen bero på att 15-åringen tar på sig skulden för att minska straffet.
Men jag lutar nog åt att 17-åringen (som nekar till allt utom att ha varit i lägenheten) finner sin styrka att tiga i någonting annat.
Polisen har ju säkert DNA mm som gör att berättelserna om händelseförloppet
kan vara motstridigt.

Många förväntade åtal idag, men det kan också vara ett psykologiskt spel för att knäcka den avgörande biten ur killarna: Motivet.

Åklagaren vill nog inte heller lämna någonting åt slumpen.
Skulle det bli en "skylla på varandra" skandal kommer spekulationerna att
bli explosiva.
Citera
2009-03-13, 13:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Ubu
Idag skulle åklagaren väckt åtal, men har begärt ytterligare 14 dagar.
Tydligen har motivet inte kommit fram.
Om en 15-åring och en 17-åring klarar så lång tid i häkte utan att berätta om
motivet måste de drivas av en otrolig självkontroll.

Hade det "bara" varit ett rån eller en lagningsdeal som gått snett borde det vara erkänt och klart tror jag.
I o f sig kan förseningen bero på att 15-åringen tar på sig skulden för att minska straffet.
Men jag lutar nog åt att 17-åringen (som nekar till allt utom att ha varit i lägenheten) finner sin styrka att tiga i någonting annat.
Polisen har ju säkert DNA mm som gör att berättelserna om händelseförloppet
kan vara motstridigt.

Många förväntade åtal idag, men det kan också vara ett psykologiskt spel för att knäcka den avgörande biten ur killarna: Motivet.

Åklagaren vill nog inte heller lämna någonting åt slumpen.
Skulle det bli en "skylla på varandra" skandal kommer spekulationerna att
bli explosiva.

Som jag förstår det handlar det om att åklagaren har problem att hantera "hatbrottsinstitutet". Albanerna slog ju ihjäl D. eftersom han var bög. Detta är det enda motivet och som sådant ett klart och entydigt hatbrott. Nu råkar ju problemet vara att albanerna just är albaner och har hämtat sin motivering ur den där koranen, vilket leder till att rätten riskerar att drabbas av "PK-infarkt" (dvs. hur fasiken löser man problemet när två hatbrottsprivilegierade grupper - bögar, resp. muhammedaner - står mot varandra?).

Problemet blir ju precis analogt som med den där araben som fick frispel på zigenare på Vivallabadet i somras och började hojta grejer som: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, ”horor, horungar, slödder och tattare”. Där gick ju gärningsmannen fri från åtal eftersom han hette Habibi och var muslim. (Läs mer om araben: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden-1.813433).
Citera
2009-03-13, 16:48
Medlem
Angående att det är "säkert" att de träffades på internet, ja, det framstår ju som en hel del av förundersökningen gått ut på att säkra bevis i beslagtagna datorer m m så mycket pekar ju i den riktningen.

Det vore ju oerhört märkligt om polisen inte lyckas knäcka en 15-åring och en 17-åring till att erkänna och berätta.
Citera
2009-03-13, 18:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Som jag förstår det handlar det om att åklagaren har problem att hantera "hatbrottsinstitutet". Albanerna slog ju ihjäl D. eftersom han var bög. Detta är det enda motivet och som sådant ett klart och entydigt hatbrott. Nu råkar ju problemet vara att albanerna just är albaner och har hämtat sin motivering ur den där koranen, vilket leder till att rätten riskerar att drabbas av "PK-infarkt" (dvs. hur fasiken löser man problemet när två hatbrottsprivilegierade grupper - bögar, resp. muhammedaner - står mot varandra?).

Problemet blir ju precis analogt som med den där araben som fick frispel på zigenare på Vivallabadet i somras och började hojta grejer som: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, ”horor, horungar, slödder och tattare”. Där gick ju gärningsmannen fri från åtal eftersom han hette Habibi och var muslim. (Läs mer om araben: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-mangfalden-1.813433).

Dina tankar om motivbilden är ju bara gissningar. Jag tycker iofs inte de är orimliga, men jag är inte på något vis övertygad om att det förhåller sig på det viset. Att de fått motivet ur Koranen betvivlar jag också. Självklart kan inte deras politiska eller ideologiska hemvist helt frikopplas från deras religiösa hemvist - men att för den skull dra slutsatsen att motivet hämtades ur Koranen är att dra för långtgående slutsatser. Om det nu ens rörde sig om ett hatbrott alltså.

Zarembas artikel beskriver ett delvis annat typ av fall, nämligen när en person ur en etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp uttrycker sig nedsättande mot en annan etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp. I det här fallet, om det nu rör sig om hatbrott, handlar det om personer ur en etniskt/"rasligt" diskriminerad grupp som motiverar sin brottslighet med förakt mot en sexuellt diskriminerad grupp.

Demagogin kring "PK-infarkt" kan givetvis likväl användas mot FB-pöbeln: Det vill säga, vilken position ska de inta när en avskydd grupp ger sig på en annan avskydd grupp?
Citera
2009-03-13, 18:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dina tankar om motivbilden är ju bara gissningar. Jag tycker iofs inte de är orimliga, men jag är inte på något vis övertygad om att det förhåller sig på det viset. Att de fått motivet ur Koranen betvivlar jag också. Självklart kan inte deras politiska eller ideologiska hemvist helt frikopplas från deras religiösa hemvist - men att för den skull dra slutsatsen att motivet hämtades ur Koranen är att dra för långtgående slutsatser. Om det nu ens rörde sig om ett hatbrott alltså....
....

Demagogin kring "PK-infarkt" kan givetvis likväl användas mot FB-pöbeln: Det vill säga, vilken position ska de inta när en avskydd grupp ger sig på en annan avskydd grupp?

1. Gissningar? Kanske det... men om det var så att D. mördades eftersom han var bög, finns det ju goda skäl att anta att albanerna - varav deb ene var fanatisk muslim - gjorde detta p.g.a. av vad som föreskrivs i muhamedanernas heliga skrift. En nazist kan mycket väl så ihjäl en jude om nu hans fru skulle ha haft en utomäktenskaplig relation med sagde jude; men det verkar ju inte orimligt att man kan anta att det finns ett ideologiskt moment i motivbilden... Samma sak här - anser jag.

2. FB-pöbeln... hehe...
Citera
2009-03-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur skulle det vara ett problem? Är man nazist skulle man väl bli jätteglad om till exempel judar och negrer började döda varandra.

Det är ju märkligt om inte motivet kommer fram. Det är ju inget rekvisit för att väcka åtal så klart, men vilka 15/17-åringar har polisen inte fullständigt knäckt i sina förhör, tidigare? En psykopat eller återfallsförbrytare kan systemet och kan kanske hålla tyst, men den här gången?
Citera
2009-03-22, 13:43
Medlem
Nu i veckan bör åtal väckas, tvåveckorsfristen går ut ungefär på torsdag tror jag.
Citera
2009-03-26, 21:44
Medlem
Hur kan det vara sa tyst om detta fall i media? BUMP!
Citera
2009-03-26, 23:07
Medlem
MidgetHumpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Det vore ju oerhört märkligt om polisen inte lyckas knäcka en 15-åring och en 17-åring till att erkänna och berätta.

dom kanske inte pratar svenska? det gör man väl inte i malmö nuförtiden
Citera
2009-03-27, 08:25
Medlem
incidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Hur kan det vara sa tyst om detta fall i media? BUMP!

Nu verkar det äntligen finnas ny information, man blir extra intresserad när man läser om att de försökt kontakta varandra under tiden i häktet.

http://sydsvenskan.se/malmo/article422125/Pojkarna-atalades-for-mord.html
Citera
2009-03-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incident
man blir extra intresserad när man läser om att de försökt kontakta varandra under tiden i häktet.

Var har du läst det? Det står varken i Sydsvenskans eller KVPs artiklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in