2015-09-28, 23:17
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Ok nu har jag tit valdoxan en mnad. Har blivit ngot bttre men knner mig mindre intresserad av saker. Min lkare sa att jag skulle hoppa ver en tablett dessutom om jag gick ut p krogen. Nr jag gr det och dricker har jag ngest 3 dagar efter och tabletten slutar verka helt och man mste bygga upp dosen i kroppen frn noll. Knappat vrt en kvll p krogen fr 3 dagar ngest.
Har ftt atarax som alla andra ocks och den r som att ta gelehallon typ. Kan man kombinera valdoxan med ngot. Vad isfall?

Mnga saker, faktiskt. Eftersom den verkar som MT -agonist och 5ht2c -antagonist s skiljer den sig frn i princip alla andra antidepressiva, s det finns ett ganska stort utrymme fr att prova plggspreparat.

Det mest logiska r att cykla den med Valproisk Syra (valproat) fr att frebygga toleransbildning, och sedan att kra med en liten gnutta Melatonin ocks - Valdoxan gr nmligen melatoninreceptorerna mer knsliga, s lgger du ven till lite vanligt Melatonin s kommer det sl betydligt hrdare n vanligt.

Man br dock tnka p att man kan behva mindre dos Valdoxan i det fallet, fr att frebygga dagtrtthet.

Fr en frstrkning av den rent antidepressiva effekten s tror jag Escitalopram borde vara den lmpligaste, d den r en vldigt ren SSRI.

Den enda jag kan se att den inte lmpar sig att kombinera med, r Fluvoxamin, d den senare pverkar metaboliseringen av Agomelatin.
Citera
2015-09-29, 06:16
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ok nu har jag tit valdoxan en mnad. Har blivit ngot bttre men knner mig mindre intresserad av saker. Min lkare sa att jag skulle hoppa ver en tablett dessutom om jag gick ut p krogen. Nr jag gr det och dricker har jag ngest 3 dagar efter och tabletten slutar verka helt och man mste bygga upp dosen i kroppen frn noll. Knappat vrt en kvll p krogen fr 3 dagar ngest.
Har ftt atarax som alla andra ocks och den r som att ta gelehallon typ. Kan man kombinera valdoxan med ngot. Vad isfall?

Sade din lkare varfr det vore en bra id att hoppa ver tabletten om man gr ut och dricker?
Tnker han/hon mnne p levervrdena?

Sjlv har jag inte haft problem med att kombinera alkohol med Valdoxan (tog det antagligen mkt frsiktigt de frsta 3 eller 6 mnaderna, innan alla levervrden var inne och visade grnt). Ibland glmde jag ta Valdoxan om jag kom hem sent, men det var inte precis avsiktligt.

Har med framgng kombinerat Valdoxan med Efexor/Venlafaxin i flera r nu. Och betablockerare vid behov. (Och metylfenidat ocks, men det r en annan femma.)

Tillnyktringsangst r ju ett knt fenomen. Betablockerare hjlper litet mot de fysiska symptomen (hjrtklappningar, nervs mage, etc). Tre dagar av ngest lter som ordentlig alkoholfrgiftning, att kroppen ltt fr i "fel vxel", eller att en grundlggande ngestproblematik inte nnu r tillrckligt under kontroll fr att klara pfrestningen av alkohol. Eller en kombination av alla tre.

Nu r det ju svrt att veta exakt hur mycket alkohol "ut p krogen" innebr fr dig.
Jag skulle frga lkaren om det r tanken p levern som motiverat rdet. Om om s r fallet s kanske litet experimentera nr 3-mnaders proven visar grnt - brja med att se om Valdoxanet fr dig r frenligt med 1-2 glas vin/l.
Citera
2015-09-29, 06:27
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
och sedan att kra med en liten gnutta Melatonin ocks - Valdoxan gr nmligen melatoninreceptorerna mer knsliga, s lgger du ven till lite vanligt Melatonin s kommer det sl betydligt hrdare n vanligt.

Intressant, min erfarenhet r precis den motsatta. Innan Valdoxan s anvnde jag melatonin (bde fr smn, och stmningshjande/antidepressivt), och att ta bgge tillsammans var som att ta absolut ingenting alls. Snarare som om de tog ut varandra. Prvade t.o.m. 3mg melatonin, vilket tidigare varit en stor dos fr mig, men nada. Stor besvikelse.

Valdoxanet verkar i mig metaboliseras fnigt lngsamt, vilket kanske r orsaken till att t.o.m. att byta ut Valdoxan mot Melatonin inte riktigt vill fungera. Har testat det ett par gnger, men Melatoninets tidigare s plitliga stmningshjande effekt fljande dag r mycket svag eller uteblir helt. Om jag minns rtt var insomningseffekten ok, men inte av "frndra dygnsrytmen" -kalibern. (Vill min dygnsrytm trots Valdoxanet glida, vilket kan hnda ffa p vren och vid stress, s tidigarelgger jag dosen 2-4h ngra dagar.)
Citera
2015-09-29, 18:41
Medlem
MissFitt73s avatar
Jo jag skulle inte dricka alls pga av levern. Var p terbesk idag och hon valde att hja dosen till 50mg. Funkar inte det freslr hon brintallix som tillgg. Jag har sagt att jag inte vill g upp i vikt. Voxra har jag provat men den blir jag manisk av. Fan jobbigt med medicin :-(.
Citera
2015-09-30, 11:38
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Intressant, min erfarenhet r precis den motsatta. Innan Valdoxan s anvnde jag melatonin (bde fr smn, och stmningshjande/antidepressivt), och att ta bgge tillsammans var som att ta absolut ingenting alls. Snarare som om de tog ut varandra. Prvade t.o.m. 3mg melatonin, vilket tidigare varit en stor dos fr mig, men nada. Stor besvikelse.

Valdoxanet verkar i mig metaboliseras fnigt lngsamt, vilket kanske r orsaken till att t.o.m. att byta ut Valdoxan mot Melatonin inte riktigt vill fungera. Har testat det ett par gnger, men Melatoninets tidigare s plitliga stmningshjande effekt fljande dag r mycket svag eller uteblir helt. Om jag minns rtt var insomningseffekten ok, men inte av "frndra dygnsrytmen" -kalibern. (Vill min dygnsrytm trots Valdoxanet glida, vilket kan hnda ffa p vren och vid stress, s tidigarelgger jag dosen 2-4h ngra dagar.)

Hmm, kan bero p nedregulering av MT -receptorerna - dom flesta som kr kombon cyklar dom med Valproisk Syra (valproat), vilket har bevisats uppregulera melatoninreceptorerna. Kan hnda att man behver uppregulerade receptorer fr att det faktiskt ska vara synergistiskt?

I vart fall s rder jag dig att cykla med Valproat, s att du fr tillbaka kicken i MT -receptorerna.

Citat:
Jo jag skulle inte dricka alls pga av levern. Var p terbesk idag och hon valde att hja dosen till 50mg. Funkar inte det freslr hon brintallix som tillgg. Jag har sagt att jag inte vill g upp i vikt. Voxra har jag provat men den blir jag manisk av. Fan jobbigt med medicin :-(.

Ingen mening att dricka nd, du som r intelligent vet ju att alkohol r en av dom smsta psykoaktiva medlen som finns, bde i behandlings och russyfte. Om du mr bra, inte r deprimerad, s gr det att ha kul p krogen nd! =)

Bara man hnger med kompisar som dricker endast mttligt, och inte blir kalle-kalas p krogen, s har man trevligt nd, i mitt tycke.
(ja, jag r totalnykterist, var straight-edgare frut)

Att lgga till Brintellix kan definitivt vara en bra id, ser mig veterligen inga kontraindikationer, ej ser jag heller att den har ngon strre risk fr viktuppgng - verkar snarare som om att den har mindre risk fr det n traditionella SSRI.

Mycket intressant preparat frresten - en vldigt avancerad verkansprofil, mer en Serotonin-modulator n ngot annat - hjer och snker om vart annat.
Citera
2015-09-30, 12:13
Bannlyst
Citat:
Hmm, kan bero p nedregulering av MT -receptorerna - dom flesta som kr kombon cyklar dom med Valproisk Syra (valproat), vilket har bevisats uppregulera melatoninreceptorerna. Kan hnda att man behver uppregulerade receptorer fr att det faktiskt ska vara synergistiskt?

I vart fall s rder jag dig att cykla med Valproat, s att du fr tillbaka kicken i MT -receptorerna.

Vet inte om jag tycker det r optimalt att rda icke kunniga mnniskor att sjlva bestlla valproat p ntet utan en aning om dosering, medicininteraktion och vriga interaktioner.
Men visst kan det vara bra att lta dem knna till det om man nu vgar experimentera sjlv. Lkare skulle aldrig skriva ut det fr att uppreglera MT-receptorer.
Citera
2015-09-30, 15:51
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Vet inte om jag tycker det r optimalt att rda icke kunniga mnniskor att sjlva bestlla valproat p ntet utan en aning om dosering, medicininteraktion och vriga interaktioner.
Men visst kan det vara bra att lta dem knna till det om man nu vgar experimentera sjlv. Lkare skulle aldrig skriva ut det fr att uppreglera MT-receptorer.

Frvisso, jag borde ha inkluderat mer information om Valproat och dess biverkningar, och anvndningsmetoder.

Jag har dock ftt fr mig att i vart fall ASPsusa och Missfitt73 var tv vldigt intelligenta och plsta personer, s jag antog att dom kan hantera informationen och gra egna efterforskningar fr att bekrfta mina uppgifter.

Du har dock rtt i att man inte ska anta saker i sdana hr frgor, det r trots allt allvarliga ting.

Hr finns informationen om Valproat och uppregulering av Melatonin-receptorer:

"Valproic acid up-regulates melatonin MT1 and MT2 receptors and neurotrophic factors CDNF and MANF in the rat brain."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22243807/

"Novel targets for valproic acid: up-regulation of melatonin receptors and neurotrophic factors in C6 glioma cells."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16313512

"Regional upregulation of hippocampal melatonin MT2 receptors by valproic acid: therapeutic implications for Alzheimer's disease."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24909617

"Human melatonin MT1 receptor induction by valproic acid and its effects in combination with melatonin on MCF-7 breast cancer cell proliferation."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17303109

Man br anvnda Valproat endast under kortare perioder, och lgre doser n vad som ordineras som medicinering mot Bipolr sjukdom - fr uppregulering av MT -receptorer s behvs det mycket lgre doser. Man anvnder det dessutom ngra dagar t gngen, per mnad, snarare n kontinuerlig behandling.

(har man lngsam toleransbildning s behver man inte anvnda det frrn man faktiskt mrker av tolerans mot valdoxan och melatonin)
Citera
2015-09-30, 17:53
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:

Ingen mening att dricka nd, du som r intelligent vet ju att alkohol r en av dom smsta psykoaktiva medlen som finns, bde i behandlings och russyfte. Om du mr bra, inte r deprimerad, s gr det att ha kul p krogen nd! =)

Bara man hnger med kompisar som dricker endast mttligt, och inte blir kalle-kalas p krogen, s har man trevligt nd, i mitt tycke.
(ja, jag r totalnykterist, var straight-edgare frut)

Att lgga till Brintellix kan definitivt vara en bra id, ser mig veterligen inga kontraindikationer, ej ser jag heller att den har ngon strre risk fr viktuppgng - verkar snarare som om att den har mindre risk fr det n traditionella SSRI.

Mycket intressant preparat frresten - en vldigt avancerad verkansprofil, mer en Serotonin-modulator n ngot annat - hjer och snker om vart annat.

ven om min intelligenta sida vet att alkohol inte r bra nr man gr under behandling s handlar man inte alltid efter vad som r bst nd. Ibland tnker man p vad som r bst fr stunden och under alkoholrus r faktiskt d jag mr som bst och kan slappna av frn allt som tynger. Smllen som kommer eftert fr en dock att inse att det inte r vrt det.

Min lkare pratar gott om Brintellix s kanske det vore nt men ska som sagt prova att hja valdoxandosen frst. Det nda jag r rdd fr r att jag blir mer avstngd. Vill ha tillbaka energin jag fick av voxran. Synd att jag blev helt utflippad av den annars hade jag valt den frmst.
Citera
2015-10-03, 11:21
Medlem
Hur hjlper medicinen mot ngest?
Citera
2015-10-03, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ashysia

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23532747
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24569045

"CONCLUSIONS:
In clinical practice, agomelatine has at least similar efficacy to that of escitalopram for the short-term treatment of GAD and is well tolerated.
"

Studier verkar pvisa effektivitet jmtemot serotonerga preparat som egentligen r frstahandsval vid ngest.
Jag sjlv mrkte noll skillnad p ngest med valdoxan.
Citera
2015-10-03, 19:31
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashysia
Den hjlper lite grann men r nog inte den ultimata medicinen fr det. Men jag har bara tit den i 4 veckor.
Citera
2015-10-28, 23:51
Medlem
r det ngon hr som ftt bra effekt av valdoxan mot ngest? Letar efter en medicin att ta mot konstanta brstsmrtor, som enligt lkaren, r orsakade av ngest. Har ven grova problem med oro, vilket kom kort efter brstsmrtorna(11 mnader sedan).

Funderat p escitalopram, men eftersom jag r spass orolig s oroar jag mig ver hur det kan pverka ens qt-intervall samt sexuella biverkningar. Svrt att brja med en medicin som kan pverka hjrtat, nr det knns som att man har ont i hjrtat konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in