2015-09-10, 17:42
Medlem
MissFitt73s avatar
Jag har aldrig haft problem med sömn innan sen jag började med voxra som gjorde att den blev helt förstörd. Dessutom fick jag problem med rastlöshet och ångest som jag inte heller upplevt så starkt innan. Trots att jag slutat med voxran sen över en månad sen så har inte det försvunnit och fick därför valdoxan. Tror min kropp är superkänslig för medicin och kanske borde prova 1/2 tablett som rekommenderades av föregående. Att gå runt som en zombie och orka jobba på det blir jobbigt.
Citera
2015-09-11, 21:01
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(Stimulanter som metylfenidat borde ju vara uppiggande, men får man dem utskrivna är man väl oftast såpass konstig i hjärnkemin att det kan gå precis tvärtom. Är jag litet trött i grunden och tar metylfenidat på eftermiddagen för att piggna till så har det hänt att jag istället sedan tagit en middagslur; av ypperlig kvalitet, måste jag säga - om jag sover på metylfenidat sover jag så fantastiskt gott att det inte är sant.)

Mycket underligt. Mig vetterligen så får dom flesta neurotypiska sömnlöshet av Metylfenidat. Dom som får trötthet och sömnighet däremot... är dom med ADHD.

Är du säker att du inte har någon form av uppmärksamhetsstörning? Den här effekten är nämligen extremt ovanlig annars - för att inte säga omöjlig.
Citera
2015-09-11, 21:22
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Mycket underligt. Mig vetterligen så får dom flesta neurotypiska sömnlöshet av Metylfenidat. Dom som får trötthet och sömnighet däremot... är dom med ADHD.

Är du säker att du inte har någon form av uppmärksamhetsstörning? Den här effekten är nämligen extremt ovanlig annars - för att inte säga omöjlig.

Som jag skrev så "får man dem utskrivna är man väl oftast såpass konstig i hjärnkemin"

Jag är nog definitivt inte neurotypisk, men passar inte riktigt in i någon kategori.
Citera
2015-09-17, 14:32
Medlem
Hej. Är det någon här som har ätit Valdoxan mot ångest? Hur fungerar det? Har det färre biverkningar än SSRI?

Tycker denna låter intressant att diskutera då den inte ska ge de sexuella biverkningarna som SSRI ger samt ska vara bättre tolererat än SSRI, enligt vad jag läst.
Citera
2015-09-17, 22:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej. Är det någon här som har ätit Valdoxan mot ångest? Hur fungerar det? Har det färre biverkningar än SSRI?

Tycker denna låter intressant att diskutera då den inte ska ge de sexuella biverkningarna som SSRI ger samt ska vara bättre tolererat än SSRI, enligt vad jag läst.

Ja.
Sådär; litet grand och mycket mer mot tvång än mot ångest. Jag brukade säga: "jag blir nästan lika rädd, men det går över mycket fortare".
Ja.

Det stämmer bra, men det krävs de fulla 50 mg:n om det ska ha någon större chans att hjälpa mot det alls.
Citera
2015-09-17, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman

Saknas evidens för positiv effekt mot ångest även om det ibland skrivs ut för generaliserad ångest (GAD). Vet att någon rapport har kunnat påvisa likvärdig effekt jämtemot SSRI men de flesta har påvisat motsatsen.

Äter själv valdoxan, mest för depression och förskjuten sömnfas. Funkar OK. För mig ökade ångest och tvångstankar rejält i början. Nu är de oförändrade.
Preparatet har i regel mildare biverkningar än SSRI pga ingen affinitet för serotoninåterupptagningsreceptorer. Förhöjda levervärden är den största risken med valdoxan. 5-HT2C antagonism är även associerad till ökad risk för typ 2 diabetes. Förstoppning är väldigt vanligt vid insättning.
Angående sexuell funktion skall den inte påverka överhuvudtaget pga noll effekt på serotonin. Ökad dopamin och noradrenalinsignalering kan gynna det sexuella.
Citera
2015-09-19, 00:01
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Saknas evidens för positiv effekt mot ångest även om det ibland skrivs ut för generaliserad ångest (GAD). Vet att någon rapport har kunnat påvisa likvärdig effekt jämtemot SSRI men de flesta har påvisat motsatsen.

Äter själv valdoxan, mest för depression och förskjuten sömnfas. Funkar OK. För mig ökade ångest och tvångstankar rejält i början. Nu är de oförändrade.
Preparatet har i regel mildare biverkningar än SSRI pga ingen affinitet för serotoninåterupptagningsreceptorer. Förhöjda levervärden är den största risken med valdoxan. 5-HT2C antagonism är även associerad till ökad risk för typ 2 diabetes. Förstoppning är väldigt vanligt vid insättning.
Angående sexuell funktion skall den inte påverka överhuvudtaget pga noll effekt på serotonin. Ökad dopamin och noradrenalinsignalering kan gynna det sexuella.

Såg att du upplevde att du hade ökad ångest och tvångstankar. Vilken typ av tvångstankar upplevde du? Min läkare vill eventuellt lägga till Voxra för mig ihop med Cymbalta. Men mina problem är just oro ångest och tankar som jag inte kan släppa.
(Är oros tankar om händelser som eventuellt kan hända och vilka man ej kan släppa tvångstankar? )
Jag kanske bör skippa Voxra om det kan spä på mina problem.....?
Citera
2015-09-19, 16:31
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Såg att du upplevde att du hade ökad ångest och tvångstankar. Vilken typ av tvångstankar upplevde du? Min läkare vill eventuellt lägga till Voxra för mig ihop med Cymbalta. Men mina problem är just oro ångest och tankar som jag inte kan släppa.
(Är oros tankar om händelser som eventuellt kan hända och vilka man ej kan släppa tvångstankar? )
Jag kanske bör skippa Voxra om det kan spä på mina problem.....?

Det är nog klokast. Ökad Dopaminerg och norepinefrinerg aktivitet kan öka ångest för en del - välkänt fenomen bland dom som diagnosticeras med ADHD i vuxen ålder och får CS-medel som behandling - har man haft ångest innan, så kan CS-medel öka på den.

Nu är dock inte Voxra lika kraftfull som CS, som metylfenidat eller amfetamin, men det är trots allt en mindre vanlig bieffekt av Voxra.

Kolla runt lite på forumet efter alternativen, finns trots allt en hel del att ta istället.

Själv skulle jag nog föreslå Lyrica (Pregabalin) istället.
Citera
2015-09-25, 14:50
Medlem
Hur påverkar Valdoxan sexlusten?
Citera
2015-09-25, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunsister
Hur påverkar Valdoxan sexlusten?

Pga avsaknad av ökad serotonerg aktivitet som hos t.ex. SSRI är den neutral vad det gäller sexuell funktion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22102540

Skulle i teorin kunna vara fördelaktig pga ökad dopamin och noradrenalinsignalering i prefontal cortex från 5-HT2C antagonism.
Citera
2015-09-28, 21:49
Medlem
MissFitt73s avatar
Ok nu har jag ätit valdoxan en månad. Har blivit något bättre men känner mig mindre intresserad av saker. Min läkare sa att jag skulle hoppa över en tablett dessutom om jag gick ut på krogen. När jag gör det och dricker har jag ångest 3 dagar efter och tabletten slutar verka helt och man måste bygga upp dosen i kroppen från noll. Knappat värt en kväll på krogen för 3 dagar ångest.
Har fått atarax som alla andra också och den är som att äta gelehallon typ. Kan man kombinera valdoxan med något. Vad isåfall?
Citera
2015-09-28, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Ok nu har jag ätit valdoxan en månad. Har blivit något bättre men känner mig mindre intresserad av saker. Min läkare sa att jag skulle hoppa över en tablett dessutom om jag gick ut på krogen. När jag gör det och dricker har jag ångest 3 dagar efter och tabletten slutar verka helt och man måste bygga upp dosen i kroppen från noll. Knappat värt en kväll på krogen för 3 dagar ångest.
Har fått atarax som alla andra också och den är som att äta gelehallon typ. Kan man kombinera valdoxan med något. Vad isåfall?

Kan trigga ångest som andra dopaminerga preparat tillsammans med alkohol. Skippa alkoholen i så fall eller stå ut med ångesten. Idiotiskt att slänga in ev benzo eller neuroleptika för att kunna dricka sig full.

Valdoxan kan kombineras med många preparat beroende på vad man är ute efter. Voxra eller sertralin låter som bra val för din problematik. Med ännu mer restriktioner vad det gäller alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in