2016-09-22, 12:12
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
De mediciner jag har provat, vad jag kan minnas är:

Medikinet

Citalopram
Ecitaloproam
Zoloft

Edronax

Cybalta
Efexor

Mirtazapin
Voxra
Litium

Imovane
Stilnoct
Stesolid
Oxascand
Halcion

De mediciner jag står på nu är Mirtazapin, Melatonin ABG, imovane, oxascand (vid behov) och lergigan. Men jag vill använda så lite imovane och oxascand som möjligt, min kropp tål de dåligt.

Jag har inte kunnat tolerera biverkningarna av resterande mediciner. Jag får ökad ångest när jag sover dåligt, men kombinationen Mirtazapin, melatonin och imovane har gjort att jag sover bättre men är väldigt trött dagtid.

Så om jag skulle kunna byta ut mirtazapin och melatonin mot Valdoxan och slippa att vara så seg, så skulle jag bli glad.

Valdoxan kontrollerar dygnsrytmen och kroppens interna klocka. Du kan lika gärna skita i att ta Valdoxan om du ska ta Imovane. Imovane stör Valdoxan i dess arbete lika mycket som någon skulle stå och skrika i örat på dig medan du försöker att skriva en tentamen.

Ju mer i fred Valdoxan får arbeta, desto större nytta gör den. Om du kollar bakåt i tråden, så ser du att jag talar av erfarenhet.
Citera
2016-09-22, 12:20
Medlem
Strychnos avatar
OT raderat.

/Moderator.
Citera
2016-10-19, 23:43
Medlem
Hur dåligt är det egentligen att inta alkohol under tiden man medicinerar med Valdoxan?

Enligt Fass så bör man ju inte inta alkohol alls men detta är väl å andra sidan rekomendationen för nästan alla antidepressiva.

Själv dricker jag ganska sällan alkohol (ca. 3-4 gånger per år). Dock kan det bli ganska stora mängder vid dessa tillfällen då vi pratar om en vanlig utekväll (kanske 5-10 starköl och några shots). Hur skadligt kan detta ha varit? Mina levervärden är bra iaf enligt de mätningar jag gjort.
Citera
2016-10-19, 23:58
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur dåligt är det egentligen att inta alkohol under tiden man medicinerar med Valdoxan?

Enligt Fass så bör man ju inte inta alkohol alls men detta är väl å andra sidan rekomendationen för nästan alla antidepressiva.

Själv dricker jag ganska sällan alkohol (ca. 3-4 gånger per år). Dock kan det bli ganska stora mängder vid dessa tillfällen då vi pratar om en vanlig utekväll (kanske 5-10 starköl och några shots). Hur skadligt kan detta ha varit? Mina levervärden är bra iaf enligt de mätningar jag gjort.

Trams; de måste skriva så. Ja, Valdoxan sätter extra tryck på levern och det finns ett fåtal som fått leverskador och då måste de skriva så. Det är ingen fara så länge du kollar värdena.
Citera
2016-10-20, 00:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Trams; de måste skriva så. Ja, Valdoxan sätter extra tryck på levern och det finns ett fåtal som fått leverskador och då måste de skriva så. Det är ingen fara så länge du kollar värdena.

Hade det varit någon av dom andra misstänkt leverskadliga antidepressiva, så hade jag nog hållt med dig...

...Dock INTE i det här fallet!

Anledningen är nämligen att Valdoxan uppvisar MEST sådana tendenser av ALLA antidepressiva - ja, risken är låg, för dom flesta är det ok om man är rimlig, men risken är ändå större än för andra preparat.

Men visst, om Cealus faktiskt har tester då och då så bör det nog gå bra - bara han inte häller i sig som vanligt - det är ju just stora mängder som kan vara det farliga.

CEALUS:

Såvitt jag vet, så är det bara Paracetamol som är dödligare för levern av dom kända preparat som används i någon större mängd ute i verkligheten.

Går du inte till överdrift så är det nog ok, men du kan ju göra som så att du INTE tar Valdoxan på den kvällen då du har druckit - den tas ju ändå på kvällen.
Citera
2016-10-20, 00:10
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Hade det varit någon av dom andra misstänkt leverskadliga antidepressiva, så hade jag nog hållt med dig...

...Dock INTE i det här fallet!

Anledningen är nämligen att Valdoxan uppvisar MEST sådana tendenser av ALLA antidepressiva - ja, risken är låg, för dom flesta är det ok om man är rimlig, men risken är ändå större än för andra preparat.

Men visst, om Cealus faktiskt har tester då och då så bör det nog gå bra - bara han inte häller i sig som vanligt - det är ju just stora mängder som kan vara det farliga.

CEALUS:

Såvitt jag vet, så är det bara Paracetamol som är dödligare för levern av dom kända preparat som används i någon större mängd ute i verkligheten.

Går du inte till överdrift så är det nog ok, men du kan ju göra som så att du INTE tar Valdoxan på den kvällen då du har druckit - den tas ju ändå på kvällen.

Det är ÄNNU dummare. Då pajar man rytmen helt. Valdoxan är den medicin som mest kräver att man tar den varje dag.
Citera
2016-10-20, 00:27
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det är ÄNNU dummare. Då pajar man rytmen helt. Valdoxan är den medicin som mest kräver att man tar den varje dag.

Det är INTE ännu dummare, eftersom leversvikt är dödligt.

Finns för övrigt inte några utsättningssymptom från Valdoxan.

Jag skulle omordat din utsago till detta: Valdoxan är den medicin som det är viktigast att ta SAMMA *TID* varje dag.

Den förstärker dygnsrytmen enligt det mönster då man tar den - kör man med olika tider varje dag så blir det rent kaoz i hjärnan.
Citera
2016-10-20, 00:31
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är INTE ännu dummare, eftersom leversvikt är dödligt.

Finns för övrigt inte några utsättningssymptom från Valdoxan.

Jag skulle omordat din utsago till detta: Valdoxan är den medicin som det är viktigast att ta SAMMA *TID* varje dag.

Den förstärker dygnsrytmen enligt det mönster då man tar den - kör man med olika tider varje dag så blir det rent kaoz i hjärnan.

Du får fan inte dödlig leversvikt för att du dricker alkohol och tar Valdoxan fem dagar per år. Nu får du väl ändå ge dig..
Citera
2016-10-25, 22:31
Medlem
Tack för svaren!

Jag tror, precis som Sweeper, att tillverkaren skriver så för att de är mer eller mindre tvungna då det säkert förekommer en del fall av leverskador bland personer som tar Valdoxan. Antar att detta i första hand gäller personer som redan har dålig lever och/eller som dricker alkohol ofta samtidigt som de står på medicinen. Men dricker man väldigt sällan (som jag) och kollar sina levervärden regelbundet så borde det ju inte vara några problem som ni skriver.

De fåtal gånger jag druckit större mängder alkohol har jag hoppat över att ta Valdoxan innan jag går och lägger mig. Upplever inte att det har påverkat insomningseffekten av medicinen negativt dagarna efter.
Citera
2016-10-25, 23:19
Medlem
Är det så farligt att dricka samtidigt som man äter Valdoxan då?

Det nändes nämligen ingenting om det när jag sattes in på medicinen. Leverprover blev däremot inbokat
Citera
2016-11-29, 14:00
Medlem
Ok. Har blivit erbjuden att prova Valdoxan. Känns lite jobbigt med tanke på levervärdena som kan bli påverkade.
Jag har en enorm trötthet. Har utmattningsdepression i grunden och nu är sömnen värre än nånsin.
Allt är jobbigt,svårt få något gjort etc etc

Vad har ni för erfarenhet av dessa ?

Provat Voxra och ja den var bra,ett tag..sen gick lixom effekten över.

Någon som vet hur Valdoxan påverkar vikten...vill absolut inte gå upp vilket jag gjort av dom flesta antidepp jag provat.

Är en rädd en när det gäller medeciner men måste ge nån en chans och se om det vänder för mig.
Försökt bläddra igenom era inlägg här men blir så jobbigt efter ett tag
Citera
2017-02-25, 20:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har ångest och är bensoberoende (ska till beroendemottagning också) vilket min läkare vet. Fick först ssri men tagit 3 olika och det förstör min hjärna bara. Nu tyckte hon jag ska prova valdoxan för det ska vara mindre besvär med insättningen, stämmer det? Har testat så mycket skit men verkar läsa gott om valdoxan?

Ska man ta den som sömntablett? Går det bra att blanda med benso? Kör minsta dosen sobril nu bara.

Läkaren kallade det sin favoritmedicin. Tror ni efter min lilla beskrivning att det är en bra medicin mot ångest? Pallar inte med hemska insättningsbesvär heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in