2013-12-17, 21:44
Medlem
Ghurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Står du på någon annan medicin och fick du några utslag/eksem?

Citat:
Ursprungligen postat av klaxxi
Kolla om klåda finns med under biverkningar. Oavsett skall du berätta detta för din läkare och han i sin tur är skyldig att göra en biverksrapportering.

Hoppas besvären ger med sig, har ngt minne av att ha läst att fler haft detta problem. Jag har aldrig känt ngn klåda/utslag.

Lycka Till!

Jag käkar lamotrigin 200mg, stesolid och stillnoct vid behov "Har mycket behov just nu"

Citerar från FASS

Ta inte Valdoxan*

om du är allergisk mot agomelatin eller något annat innehållsämne i detta läkemedel

Vilket jag är rädd för det kändes lite som en allergisk reaktion, dock fick jag ingen klåda(utslag) eller eksem. Men hela kroppen kliade verkligen som jag rullat runt bland brännnässlor

Andra biverkningar
eksem, klåda, urtikaria (nässelutslag)

Så lite oro får jag nu, ska ta min andra ikväll får se hur kroppen reagerar, jag har en rätt känslig hud speciellt under vintern, hade varit så sjukt tråkigt att inte få testa medicinen fullt ut då den just nu verkar rätt vettig i mina öron. Om jag inte råkar ut för något allvarligt under natten så fortsätter jag nog och hoppas att biverkningarna är tillfälliga
Citera
2013-12-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Hur går det för dig? Hur mår du?

Jo jag äter fortfarande dom, är snart uppe i 6 veckor. För sömnen så fungerar de väldigt bra, som många andra har skrivit, jag känner mig trött på kvällen, somnar bra tid, och blir sällan väckt på natten utan vaknar upp pigg efter att ha sovit ca 8 h.
Men jag tycker att det är svårt att sätta fingret på hur jag mår annars psykiskt. Jag har iaf inte känt av någon tydlig ad-effekt, inte heller ångestlindrande effekt. Mitt humör känns så varierat, vissa dagar är det nästan bra, och andra är det väldigt dåligt, och så kan det också variera från en timme till en annan. Min läkare sa att det skulle bli som med ssri, att jag skulle bli mer bedövad och känna mindre, men det känns nästan tvärtom som att jag känner mer. Men jag tycker nästan att det är skönt, har saknat känslor. Men det får mig att tänka att det kanske inte beror på medicinen utan att mitt psyke först nu "vågar" bearbeta olika saker som jag har varit med om.
Så egentligen har medicinen kanske inte påverkar något annat än sömnen. Det är så svårt att veta...
Citera
2013-12-23, 16:43
Medlem
Ghurps avatar
Enligt FASS ska man sluta omedelbart med valdoxan ifall "nedan

Citat:
smärta i övre, högra delen av buken, onormal trötthet (speciellt i samband med andra symtom som anges ovan), sluta omedelbart att ta Valdoxan, samt sök akut läkarhjälp och tala om att du tar detta läkemedel.

Jag är inte alls onormalt trött och jag vet inte om jag ska kalla det för smärta för det gör inte ont. men jag har lite känningar där på högra sidan och rent specifikt så är det mer revbenet (är det ens en del av buken?)

Sen blir det lite kontra och förvirring när jag läser igenom vanliga biverkningar för där står det också om "smärta i buken"
Dem vanliga biverkningarna brukar ju oftast avta efter några veckor. nu har jag bara käkat valdoxan i en vecka och jag vill gärna fortsätta några veckor och se om jag får någon effekt.

Kan lika gärna dra alla biverkningarna jag upplevt den första veckan på valdoxanen

FASS
Citat:
Vanliga biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 10 personer): diarré, *"smärta"(renare en känning)" i buken"* överdriven svettning, ångest,
Citat:
Mindre vanliga biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 100 personer): stickande känsla i fingrar och tår, restless legs-syndrom (en störning som kännetecknas av ett okontrollerbart behov att röra på benen)
Vet inte om jag är otydlig, säg till i såna fall

Men vad säger ni? allvarligt och sluta direkt och kontakta akuthjälp när man har lite "känningar"?
Eller fortsätta?
Kan tyvärr inte kontakta min psykiatriker nu när det är jul, hon är säkert ledig också.. alltid varit svårt att få tag på mina läkare jag haft :/
Citera
2013-12-23, 17:34
Medlem
Oerhört svårt att ge dig ett råd i detta fall. Detta med tanke på att det kan vara en allvarlig komplikation (även om sannolikheten är mkt liten). Det jag kan göra är att ge dig mina erfarenheter.

I början av väldigt många olika behandlingar så skapas GI-störningar (gastrointestinala biverkningar (mage/tarm)). Personligen så upplevde jag detta mkt tydligt då jag startade behandlingen (samt även då jag testade att höja till 50mg). Båda gångerna fick jag som "smärtsamma" hugg på höger sida, precis under revbenen och naturligtvis exakt där levern sitter. Man ska ju också ha klart för sig att det finns en mkt kraftfull sk. placebo effekt just vad gäller diffus smärta, speciellt då i detta fall då man är medveten om ev. leverpåverkan.

Har du vit avföring eller mörkt (svart) urin? Gul i hyn eller ögonbotten? <--då är det allvarligt.

Eftersom läkemedlet elimineras via levern och därtill har en känd leverpåverkan, så känns det inte helt osannolikt att det kanske känns i början. I mitt fall har alla mina prover visat HELT normal leverstatus.

Hur såg proverna ut innan du påbörjade behandlingen? När ska du ta dina första prover efter behandling (max 3 veckor). Schemat för leverövervakning var en viktigt del i underlaget till godkännandet av valdoxan i Europa (EMEA). FDA (USA) valde att inte godkänna detta preparat, innan godtycklig säkerhetsdata fanns publicerat.

Många frågor är obesvarade vad gäller denna nya medicin och vi utgör en form av försökspersoner (som tex. USA inväntar) eller sk. klinisk erfarenhet. Personligen känner jag mig ganska lugn så länge proverna visar bra värden (finns fall av hepatisk leverpåverkan och även transplantationer rapporterat, dock utgör detta oftast äldre människor (sköra). Den ev. cancerogena effekten är endast undersökt i råtta som fått stora mängder valdoxan.

Kan ej ge dig råd. Om doktor har missat KRAV på leverprover, så bör du kontakta han (eller vården) omgående och begära dessa. Som nämnts tidigare skulle jag personligen aldrig kombinera alkohol med detta preparat. Eller som jag sett ngn skriva tidigare, strunta i att ta medicinen de kvällar jag dricker.

Lycka Till och God Jul!

Tillägg: att inte sova, sliter enormt mycket och frågan är (nytta/risk) ju vad riskerna med det är. Att gå direkt ur sängen (utan att ha sovit en blund), medför en enorm fara i mitt arbete. Vilka övriga risker ger sömnbrist på sikt (stresshormoner, hjärta/kärl etc.) Eftersom min sömn är betydligt bättre på valdoxan, är jag beredd att ta den lilla riskökning som behandlingen ger. Jag lever nu, kan likaväl dö imorgon. Så varför inte få leva nu med livskvalité
Senast redigerad av klaxxi 2013-12-23 kl. 18:02.
Citera
2013-12-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimu
Jo jag äter fortfarande dom, är snart uppe i 6 veckor. För sömnen så fungerar de väldigt bra, som många andra har skrivit, jag känner mig trött på kvällen, somnar bra tid, och blir sällan väckt på natten utan vaknar upp pigg efter att ha sovit ca 8 h.
Men jag tycker att det är svårt att sätta fingret på hur jag mår annars psykiskt. Jag har iaf inte känt av någon tydlig ad-effekt, inte heller ångestlindrande effekt. Mitt humör känns så varierat, vissa dagar är det nästan bra, och andra är det väldigt dåligt, och så kan det också variera från en timme till en annan. Min läkare sa att det skulle bli som med ssri, att jag skulle bli mer bedövad och känna mindre, men det känns nästan tvärtom som att jag känner mer. Men jag tycker nästan att det är skönt, har saknat känslor. Men det får mig att tänka att det kanske inte beror på medicinen utan att mitt psyke först nu "vågar" bearbeta olika saker som jag har varit med om.
Så egentligen har medicinen kanske inte påverkar något annat än sömnen. Det är så svårt att veta...

Jag börjar också funderar på det här. Ätit Valdoxan i snart två månader och vet inte hur mycket effekt jag faktiskt tycker att jag får ut. Jag är ju inte deprimerad, men även ganska långt ifrån välmående eller lycklig. Det flyter på, det går att härda ut.
Ska prata med min läkare om att höja dosen, står nu bara på 25mg. Men då måste jag ju göra fler leverprov och lycka till med att hitta en psykläkare den här tiden på året.
Citera
2013-12-25, 15:57
Medlem
Ghurps avatar
Citat:
Båda gångerna fick jag som "smärtsamma" hugg på höger sida, precis under revbenen och naturligtvis exakt där levern sitter.

Känner mig lite lättad över att fler fått denna "smärta" utan att det varit allvarligt.
Citat:
Har du vit avföring eller mörkt (svart) urin? Gul i hyn eller ögonbotten? <--då är det allvarligt.

Jag kan ha lite beige färg på avföringen, men detta kan jag ha normalt också dock aldrig svart då hade jag reagerat väldigt snabbt.
Urinet har varit normalt förutom att jag känner av en lite ovanligt konstigt doft. Men tror det beror på annat än medicinen.

Citat:
Hur såg proverna ut innan du påbörjade behandlingen? När ska du ta dina första prover efter behandling (max 3 veckor)

Jag tog prover på levern och massa annat innan jag började medicinen, läkaren sa att proverna såg bra ut och därmed började jag behandlingen. fick dock ingen ingen ny tid när nästa prov.
MÅSTE försöka få tag på min läkare..

Vill också tillägga att jag är uppskattar verkligen all hjälp och tips du gett mig klaxxi| både här och via PM
Senast redigerad av Ghurp 2013-12-25 kl. 16:01.
Citera
2013-12-25, 15:59
Medlem
Ghurps avatar
Citat:
om nämnts tidigare skulle jag personligen aldrig kombinera alkohol med detta preparat. Eller som jag sett ngn skriva tidigare, strunta i att ta medicinen de kvällar jag dricker.

Där har vi lite problem. i normala fall när jag mått "bra" så har jag varit en och annan vecka periodare med alkohol, senaste veckan speciellt dem närmaste dagarna har bara varit åt skogen. jag har börjat dricka igen, dock inte överdrivet! 6 bärs, någon shot

Men nu ska jag vara ärlig, jag kände ett stort psykiskt obehag av denna "smärta" vid högra revbenet plus att jag vet jag kommer dricka mer nu när nyår närmar sig.. så jag har hoppade över måndag och tisdag med inställningen att jag kommer försöka igen efter nyår.

länkar en tråd jag vars episod jag fick igår
https://www.flashback.org/p46737974#p46737974

Kan detta vara någon typ av reaktion för jag valde att inte ta mina senaste även dock jag bara käkat valdoxan en vecka?
Vill också tillägga att jag käkar tyvärr en hel del piller, är det inte lugnande så käkar jag Vitamin tillskott varje dag i tablett form.. detta borde ju belasta levern ännu mer?

Citat:
Tillägg: att inte sova, sliter enormt mycket och frågan är (nytta/risk) ju vad riskerna med det är. Att gå direkt ur sängen (utan att ha sovit en blund) är jag beredd att ta den lilla riskökning som behandlingen ger. Jag lever nu, kan likaväl dö imorgon. Så varför inte få leva nu med livskvalité

Är verkligen jätte sliten.. som tur är jobbar jag inte nu, måste fixa min sömn innan jag vågar ge mig på att komma tillbaka till jobbet, varje gång jag testat jobba så blir det alltid värre i slutändan sedan är jag tillbaka till ruta ett. Om nu valdoxanen hade varit ett mirakel för mig så hade jag definitivt offrat en del av min hälsa för jag har knappt någon hälsa just nu. jag slits ut bara, hellre pigg och dö tidigare än bara vara blå och dö tragiskt
Citera
2014-01-12, 12:03
Medlem
A.Apanssons avatar
Hur går det för er alla?
Citera
2014-01-16, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Hur går det för er alla?

Åt helvete!
Jag har ätit valdoxan sedan början av November, först sov jag konstant i tio dygn, sedan trodde jag att jag mådde bättre för att efter det nu inse att medicinen 25mg per natt varken hjälper mig med sömn eller depression. Och min psyk läkare är hopplös att få tag på, har inte ens fått reda på hur mina levervärden är trots att det var en månad sedan jag tog dem och jag borde ta nya vid det här laget.

Att ge sig in i psykvården och äta tabletter är en väldigt riskabel sak. Man får ju ingen uppföljning!! Måste ringa och tjata till sig en tid och tjata på dem att få ta leverprover och gärna uppdatera mig om hur svaren är. Det roligaste är att min läkare säger att jag bara behöver ringa receptionen för att kopplas till henne, men efter att ha gjort det så får jag reda på att de varken kan koppla mig till henne, hon har inga telefontider och de kan inte lova att mitt meddelande når fram till henne.

Jag är så fruktansvärt ledsen för jag dåligt i mitt liv och det enda jag har är en läkare som skrivet ut piller och bokar tider var fjärde månad och är helt omöjlig att få tag i! Har en tid bokad i slutet på februari och jag får inte tag på henne. Tänkte diskutera att kanske höja dosen, men då måste ju hon vara med och se till att jag får mina leverkontroller! Eller så skiter jag i alltihop, mår lika dåligt just nu på tabletter som jag gjorde innan jag började. Jag vet att det är vissa livsfaktorer som påverkar, men enligt min läkare så behöver jag inte en psykolog.

Vet fan inte vad jag ska ta mig till. Funderar på att gå dit och kräva att få prata med henne, sätta mig och strejka utanför hennes dörr tills hon tar emot mig?

Hur går det för dig, Apan?
Citera
2014-01-24, 18:35
Medlem
Var inte min mening att vara så pessimistisk att jag skrämde bort alla människor från tråden..

Vill jättegärna höra om ni andra har fått någon antidepressiv effekt, hur ni mår, kan ni sova?
Citera
2014-01-26, 13:52
Medlem
A.Apanssons avatar
Citat:
...

Det är jättetråkigt hur vården har behandlat dig. Man får tyvärr gå igenom ett par kamper med vården innan man hamnar rätt. Nu vet jag inte hur gammal du är men det tog ett par år för mig innan jag vågade kräva saker och göra det som var bäst för mig. Läkare vet faktiskt inte alltid bäst. Man har alltid rätt att byta läkare om man inte trivs med den. Jag bytte psykolog som vården envisades med att jag skulle ha kvar. Till slut sket jag bara i vad alla tyckte och avslutade min kontakt med honom och krävde en ny. Ett av dem BÄSTA besluten jag någonsin tagit. Hon jag har idag gör mirakel om man jämför med klanten jag hade förr.
Så kräv annan hjälp inom vården. Det är viktigt! Jag tror inte några mediciner i världen kommer kunna hjälpa dig när du är i en sådan stressad och framförallt ensam(!) situation. Du är helt utelämnad som det låter. Jag tycker att du ska ringa dem redan imorgon och kräva ny läkare. Jag hoppas att du lyssnar på mitt råd!

Citat:
Var inte min mening att vara så pessimistisk att jag skrämde bort alla människor från tråden..

Vill jättegärna höra om ni andra har fått någon antidepressiv effekt, hur ni mår, kan ni sova?

Jag sover fortfarande galant på valdoxan. Ingen antidepressiv effekt. Inte mer än att man såklart är piggare när man får sova ordentligt. Man orkar automatiskt mer saker. Men skulle inte kalla det en antidepressiv effekt oavsett. Men sömnen är toppen. Väldigt glad över att det funkar så bra

(Mig har du ialla fall inte skrämt bort. Kram!)
Citera
2014-01-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Det är jättetråkigt hur vården har behandlat dig. Man får tyvärr gå igenom ett par kamper med vården innan man hamnar rätt. Nu vet jag inte hur gammal du är men det tog ett par år för mig innan jag vågade kräva saker och göra det som var bäst för mig. Läkare vet faktiskt inte alltid bäst. Man har alltid rätt att byta läkare om man inte trivs med den. Jag bytte psykolog som vården envisades med att jag skulle ha kvar. Till slut sket jag bara i vad alla tyckte och avslutade min kontakt med honom och krävde en ny. Ett av dem BÄSTA besluten jag någonsin tagit. Hon jag har idag gör mirakel om man jämför med klanten jag hade förr.
Så kräv annan hjälp inom vården. Det är viktigt! Jag tror inte några mediciner i världen kommer kunna hjälpa dig när du är i en sådan stressad och framförallt ensam(!) situation. Du är helt utelämnad som det låter. Jag tycker att du ska ringa dem redan imorgon och kräva ny läkare. Jag hoppas att du lyssnar på mitt råd!

Jag sover fortfarande galant på valdoxan. Ingen antidepressiv effekt. Inte mer än att man såklart är piggare när man får sova ordentligt. Man orkar automatiskt mer saker. Men skulle inte kalla det en antidepressiv effekt oavsett. Men sömnen är toppen. Väldigt glad över att det funkar så bra

(Mig har du ialla fall inte skrämt bort. Kram!)

Men jag har ju precis bytt läkare för den andra var totalt inkompetent. Hon kunde inte skilja en lever från en sköldkörtel, och då blev jag lite rädd. Både anmälde henne till patientnämnden och bytte läkare. Problemet är ju att läkarna är så sjukt överbelastade så de hinner inte med sina patienter!
Och nej, tydligen behöver jag ingen psykolog. Det VET dem här högutbildade psyk läkarna på ett besök? Kanske för att de är så upptagna med att skriva ut piller för att bli av med mig så de inte hinner lyssna på vad jag säger.

Jag har skrikit högt, men vad spelar det för roll när min nya läkare bara jobbar varannan vecka och när jag undrar över varför jag inte mår bättre, funderar på dosjustering osv så finns hon inte där. Har lämnat meddelanden och den här veckan som varit har hon jobbat, men ändå inte hört av sig till mig.

Det är inte lätt att be om hjälp till att börja med, och ännu värre när man börjar känna sig "besvärlig".
Jag är 30+ och haft ganska mycket med vården att göra, men när det blir så här att man hamnar på mediciner som inte hjälper, man får inte tag på läkaren, ätit valdoxan i tre månader och fått göra ETT leverprov..då tröttnar jag på hela skiten och lägger ner. Nu slutar jag med tabletterna. Beställer sömntabletter från nätet istället och slipper verkningslösa piller och möjliga leverproblem.

Och det här är inget nytt, man får vänta i månader på en läkartid. När man väl träffar läkaren så ska det skrivas ut piller hit och dit och sedan får man en bokad tid tre månader senare. Och som alla vet så mår man oftast sämre innan man mår bättre när man tar antidepressiva medel. Och mitt problem är att det finns ingen hjälp att få när jag får biverkningar eller när tabletterna inte hjälper.

Apan, tar du bara valdoxan eller kompletterar du med något annat?
Tack för kramen, den behövdes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in