Oerhört svårt att ge dig ett råd i detta fall. Detta med tanke på att det kan vara en allvarlig komplikation (även om sannolikheten är mkt liten). Det jag kan göra är att ge dig mina erfarenheter.
I början av väldigt många olika behandlingar så skapas GI-störningar (gastrointestinala biverkningar (mage/tarm)). Personligen så upplevde jag detta mkt tydligt då jag startade behandlingen (samt även då jag testade att höja till 50mg). Båda gångerna fick jag som "smärtsamma" hugg på höger sida, precis under revbenen och naturligtvis exakt där levern sitter. Man ska ju också ha klart för sig att det finns en mkt kraftfull sk. placebo effekt just vad gäller diffus smärta, speciellt då i detta fall då man är medveten om ev. leverpåverkan.
Har du vit avföring eller mörkt (svart) urin? Gul i hyn eller ögonbotten? <--då är det allvarligt.
Eftersom läkemedlet elimineras via levern och därtill har en känd leverpåverkan, så känns det inte helt osannolikt att det kanske känns i början. I mitt fall har alla mina prover visat HELT normal leverstatus.
Hur såg proverna ut innan du påbörjade behandlingen? När ska du ta dina första prover efter behandling (max 3 veckor). Schemat för leverövervakning var en viktigt del i underlaget till godkännandet av valdoxan i Europa (EMEA). FDA (USA) valde att inte godkänna detta preparat, innan godtycklig säkerhetsdata fanns publicerat.
Många frågor är obesvarade vad gäller denna nya medicin och vi utgör en form av försökspersoner (som tex. USA inväntar) eller sk. klinisk erfarenhet. Personligen känner jag mig ganska lugn så länge proverna visar bra värden (finns fall av hepatisk leverpåverkan och även transplantationer rapporterat, dock utgör detta oftast äldre människor (sköra). Den ev. cancerogena effekten är endast undersökt i råtta som fått stora mängder valdoxan.
Kan ej ge dig råd. Om doktor har missat KRAV på leverprover, så bör du kontakta han (eller vården) omgående och begära dessa. Som nämnts tidigare skulle jag personligen aldrig kombinera alkohol med detta preparat. Eller som jag sett ngn skriva tidigare, strunta i att ta medicinen de kvällar jag dricker.
Lycka Till och God Jul!
Tillägg: att inte sova, sliter enormt mycket och frågan är (nytta/risk) ju vad riskerna med det är. Att gå direkt ur sängen (utan att ha sovit en blund), medför en enorm fara i mitt arbete. Vilka övriga risker ger sömnbrist på sikt (stresshormoner, hjärta/kärl etc.) Eftersom min sömn är betydligt bättre på valdoxan, är jag beredd att ta den lilla riskökning som behandlingen ger. Jag lever nu, kan likaväl dö imorgon. Så varför inte få leva nu med livskvalité