2009-07-11, 02:36
Medlem
WordWarriors avatar
Lägger lite länkar som svarar på varför de diskriminerade sexarbetarna ska ha rättigheter:

1) Socialstyrelsens rapport Kännedom om prostitution 2007:

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/2549E8A3-2766-452B-9118-C51335AA779B/9430/200713148_rev.pdf

2) Sexköpslagen; ett etnicitets- och sexualitetsprojekt (Siring/Westlund, NIKK)

http://www.nikk.uio.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=876

3) Sexworkes Critique of Swedish Prostitution Policy (Petra Östergren)

http://www.petraostergren.com/content/view/44/38/

4) An assessment of Gunilla Ekberg’s account of Swedish prostitution policy (Vincent Clausen)

http://www.sexworkeurope.org/site/images/PDFs/ekberg_kritik.pdf,

5) Myter och fakta om prostitution i Danmark (Seksualpolitik.dk)

http://www.seksualpolitik.dk/dokumenter/folder_myter-og-fakta.pdf

6) Report of the Prostitution Law Review Committee on the Operation of the Prostitution Reform Act 2003 (Ministry of Justice, NZ)

http://www.justice.govt.nz/prostitution-law-review-committee/publications/plrc-report/index.html

7) Susanne Dodillet - "Är sex arbete" (avhandling Göteborgs universitet)

8) Petra Östergren "Porr, horor, feminister" (bok)

9) A Swedish Sex Worker on the Criminalization of Clients (Pye Jacobsson)

http://www.youtube.com/watch?v=7D7nOh57-I8

Avskaffa sexköpslagen! Ge prostituerade mänskliga och social rättigheter!
Senast redigerad av WordWarrior 2009-07-11 kl. 02:39.
Citera
2009-07-12, 12:30
Medlem
jackie.s avatar
För en feminist bör väl svaret på frågan vara att en kvinna har en okränkbar rätt till sin egen kropp. Alltså har hon rätt att sälja sex om det passar henne.
Citera
2009-07-14, 20:45
Medlem
feed-mes avatar
Varför blev det olagligt redan från början? I länder där det är lagligt är det mindre traficing och mindre förtryck mot prostituerade, och där kan det även finnas en viss respekt för yrket vilket gör det mycket lättare för de prostituerade!

"Pengar är en stor faktor till att det finns traficing", ja men självklart är det så. Speciellt eftersom att de kan utnyttja att det är olagligt och skita i de prostituerades rättigheter. Face it, istället för att ha gjort det olagligt kunde man ha gjort det strängare eller skarpare regler istället för att avskaffa det helt!
Citera
2009-07-14, 21:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Varför blev det olagligt redan från början? I länder där det är lagligt är det mindre traficing och mindre förtryck mot prostituerade, och där kan det även finnas en viss respekt för yrket vilket gör det mycket lättare för de prostituerade!

"Pengar är en stor faktor till att det finns traficing", ja men självklart är det så. Speciellt eftersom att de kan utnyttja att det är olagligt och skita i de prostituerades rättigheter. Face it, istället för att ha gjort det olagligt kunde man ha gjort det strängare eller skarpare regler istället för att avskaffa det helt!

Om vi bortser från moral och etik är jag övertygad om att det är omöjligt att upprätthålla en arbetsplatsstandard som fungerar parallellt med arbetsmiljölagen.
Det faller på sin orimlighet och således är en diskussion gällande legalisering inte intressant övht.
Citera
2009-07-14, 21:43
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Om vi bortser från moral och etik är jag övertygad om att det är omöjligt att upprätthålla en arbetsplatsstandard som fungerar parallellt med arbetsmiljölagen.
Det faller på sin orimlighet och således är en diskussion gällande legalisering inte intressant övht.
Varför då?
Citera
2009-07-14, 21:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Varför då?

Hur insatt är du i arbetsmiljölagen?
Hur insatt är du i prosituerades situation, sammanfattningsvis ww?
Citera
2009-07-15, 06:23
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Inte speciellt, men det verkar du vara, därför frågar jag. vad "ww" betyder vet jag inte.

Är det arbetstiderna som ställer till det? Saknas skyddsombud?
Citera
2009-07-15, 14:30
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Inte speciellt, men det verkar du vara, därför frågar jag. vad "ww" betyder vet jag inte.

Är det arbetstiderna som ställer till det? Saknas skyddsombud?

WW world wide, med tanke på att prostituerades situation ser lite olika ut beroende på vart de lever och verkar.

Axplock:

Psykiska, fysiska och sociala aspekter på arbetsmiljön
Ensamarbete
Arbetsplatsens utformning
Säkerhet
Citera
2009-07-15, 14:51
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
WW world wide, med tanke på att prostituerades situation ser lite olika ut beroende på vart de lever och verkar.

Axplock:

Psykiska, fysiska och sociala aspekter på arbetsmiljön
Ensamarbete
Arbetsplatsens utformning
Säkerhet
Psykiska, fysiska och sociala aspekter på arbetsmiljön - Förmodligen har de flesta ute och telefonsäljare det värre än prostituerade som får välja sina klienter och avbryta när de vill.

Ensamarbete - Då ryker vaktmästare, IT-tekniker, utesäljare och jordgubbsförsäljare på direkten.
Arbetsplatsens utformning - Se ovan nämnda yrken
Säkerhet - Hur tänker du då? Lider inte fälttekniker av precis samma säkerhetsrisker så de fixar någons modem? Eller resonenrar du att klienterna blir okontrollerbara då de ser naken hud?
Citera
2009-07-15, 16:56
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Psykiska, fysiska och sociala aspekter på arbetsmiljön - Förmodligen har de flesta ute och telefonsäljare det värre än prostituerade som får välja sina klienter och avbryta när de vill.

Ensamarbete - Då ryker vaktmästare, IT-tekniker, utesäljare och jordgubbsförsäljare på direkten.
Arbetsplatsens utformning - Se ovan nämnda yrken
Säkerhet - Hur tänker du då?

Tror du seriöst att ensamarbete inte är tillåtet enligt AML?
Jag har angett rubriker.
Det finns specifika angivna kriterier utifrån reglemente vad som gäller till varje rubrik.

Vid en granskning görs en tolkning utifrån varje enskild arbetsplats. Individuell tillämpning sas.
Tro mig, prostitution skulle aldrig godkännas utifrån svensk arbetsmiljölagstiftning.

Citat:
Lider inte fälttekniker av precis samma säkerhetsrisker så de fixar någons modem? Eller resonenrar du att klienterna blir okontrollerbara då de ser naken hud

Är det en fråga utifrån övertygelse?
Ditt svar blir avgörande för huruvida jag någonsin mer kommer besvara dig, Skandis.
Citera
2009-07-15, 17:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Jag är väl insatt i deras situation, både genom att läsa vetenskapliga artiklar, nyhetsartiklar, genom samverkan med de prostituerades organisationer, och genom empiriska studier (d.v.s. att träffa dem). Som du själv säger så är prostitution olika beroende på plats och inriktning. Men den röda tråden inom EU är att de prostituerade själva vill se en total avkriminalisering (även av tredje part, d.v.s. kopplaren som ordnar kunder och marknadsför) av sin verksamhet. Av rättighetsskäl.
Senast redigerad av WordWarrior 2009-07-15 kl. 17:34.
Citera
2009-07-15, 17:35
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Tror du seriöst att ensamarbete inte är tillåtet enligt AML?
Jag har angett rubriker.
Det finns specifika angivna kriterier utifrån reglemente vad som gäller till varje rubrik.

Vid en granskning görs en tolkning utifrån varje enskild arbetsplats. Individuell tillämpning sas.
Tro mig, prostitution skulle aldrig godkännas utifrån svensk arbetsmiljölagstiftning.
(...)
Är det en fråga utifrån övertygelse?
Ditt svar blir avgörande för huruvida jag någonsin mer kommer besvara dig, Skandis.
Agerade bollplank för att du uttrycker dig onödigt krypiskt och oklart.
Om det tydligt framgår i AML vad som omöjliggör att prosititution faller inom dess ramar, citera i så fall. Att bara rabbla upp områden där prostitution är omstritt och avsluta med läs AML för att hitta min faktabas bidrar inte till mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in