Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Varför ska prostitution och sexarbete per automatik vara något negativt?
Det är fler kvinnor än män som är negativa till prostitution.
Jag tror att det kan bero på att kvinnor och mäns sexualitet skiljer sig lite åt.
Kvinnors är mer känslostyrd (integritet) - därav kan prostitution per automatik anses som något negativt.
Citat:
Det behöver det inte alls vara. Samhället är hycklande och moralistiskt. De som VILL lämna branschen ska naturligtvis få stöd att göra det, men de som vill arbeta med det (och deras kunder) ska lämnas ifred av myndigheterna. Det är avtal mellan vuxna och samtyckande människor det handlar om och detta ska respekteras.
Poängen är att
jag tror, utifrån den information jag har, att majoriteten av de prostituerade skulle vilja lämna branschen om:
- de hade haft ork, stöd och möjlighet.
- *ett annat liv att jämföra med.
*En del kvinnor är så inkörda att de har sin trygghet och identitet i yrket (detta beteende gäller inte bara prostitution) att de inte uttrycker en önskan att lämna. Efter att ha fått aktiv hjälp att starta ett nytt liv kan de däremot se tillbaka och vara tacksamma över att ha gått vidare.
Citat:
Nej, där har du fel. Det finns gott om skärpta, starka, glada, sunda kvinnor utan missbruk i branschen. Faktum är att de utgör en stor majoritet.
Jag har väldigt svårt att köpa detta.
Du vet, det finns många människor som i decennier arbetat med prostituerade och deras situation. Människor vilka faktiskt hävdar motsatsen till din positiva utsago.
Citat:
Och de tjänar bra och får ha massor med skön sex, så varför skulle de inte vara glada?
Jag har inget emot prostitution som yrke om det finns kvinnor som vill/kan utföra "jobbet" och må kalas (utan att vara påverkade).
Nu tror jag, utifrån min information, inte alls att dessa kvinnor är i majoritet och till någon kan bevisa motsatsen så kan jag givetvis inte ändra min åsikt.
Samhällets syn på prostitution och tillika skuldbeläggande ser jag bara som en bidragande orsak till kvinnornas mående, inte som grundläggande eller som huvudsaklig problematik.