2008-12-21, 17:03
Medlem
För är givetvis att människor som själva vill sälja sin kropp skall inte hindras mot sin fria vilja att göra detta. Speciellt inte med som i Sverige idag argument som omyndigförklarar dom.
Har ingen forskning på det men vissa påstår att det hindrar en del våldtäckter etc när det är lagligt att få köpa sex.
Man slipper en del kriminell verksamhet som finns idag i ex Sverige och tillåts frodas i mörker då det är kriminellt.
Bättre stöd till de som säljer sex då det inte är så skambelagt och lättare att få kontakt med dom.

Mot blir givetvis att det kan leda till psykiska/fysiska skador att vara prostituerad och att ett ev förbud skulle hindra några att börja sälja sig.
Liksom vissa undviker att köpa sex då dom riskerar att åka fast.
Kanske blir lättare att få fast hallickar om man mer aktivt får spana på fenomenet om det blir olagligt.
Citera
2008-12-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Vad talar för / emot en legalisering av prostitution? Åsyftar fullständig legalisering - både för köp och försäljning - med instiftandet av diverse bordeller. Ser fram emot en spännande debatt!

Det som talar mot är de som hamnar i situationen att de inte kan försörja sej på annat sätt, så de måste sälja sex även mot sin vilja, därför behövs något som skyddar dessa.

Men om samhället var annorlunda uppbyggt, så att alla alltid kan välja att försörja sej på annat sätt, så de bara e de som tycker de e askul och latjolajban att sälja sex som faktiskt kommer att göra det; ja då e de väl inget som ska behöva hindra dessa.....

De är nog dock inte så många; så i ett sådant samhälle så skulle det ändå va svårt att köpa sex även om det var lagligt, iom att köparna i så fall skulle vara betydligt fler än säljarna.

Men det e den enda humana formen som skulle kunna göra en legalisering ok, utan att det skadar nån.
Citera
2008-12-21, 18:38
Bannlyst
För : det är troligen biologi bakom ty andra apor som tex schimpanser köper också av damerna , betalning sker med tex köttbitar . Källa fof.se ..... Och andra sociostudier av apor.

Emot : De som säljer sig, i alla fall på gatan, är "av lite despertat sits" och det blir ett utnyttjande.
Citera
2008-12-21, 23:51
Medlem
Test Gubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBaptist
Att knulla ett luder är att sparka på någon som ligger ned!
Jag är inte så mycket för våldssex...

Det som talar mot en legalisering är att många, ofta högljudda, personer gör allt för att pracka på sin snedrivna moral på alla andra. Tycker de att en sak är fel så är det fel och inget att snacka om...

Min åsikt och uppfattning:

Sex är sex är sex är sex och inget annat. Sex är Inte något heligt. Sex är Inte något skamligt. Sex är Inte någon stor grej egentligen. Inställningen att sex skulle vara dåligt med någon annan än sin man eller fru beror på att detta tidigare varit nödvändigt för upprätthålla ett fungerande samhälle. Hur hade t.ex. sätt ut på 1500-talet innan kondom var uppfunnen och man kunde göra abort(bortsätt från falcon punch då) om 15 åringar sprang runt och pippade? Kvinnorna hade blivit gravida och det hade inte fungerat då. Idag fungerar det att knulla hur bäst man vill, så länge man skyddar sig.

Vad som är för en avkriminalisering är att "samhället" förhoppningsvis kommer att revidera sin tidigare syn på sex. Att förbjuda prostitution är att kränka allas rättigheter. Vem är staten eller ett majoritetsbeslut att bestämma över vad andra ska göra med sin egen kropp? Detta överförmyndande är motbjudande och måste upphöra.
Citera
2008-12-22, 00:41
Medlem
Citat:
Inlägg sådana som detta gör mig så jävla förbannad alltså. Du är förmodligen själv en pervers jävla snuskgubbe som är utvecklingsstörd och har fått - om inte några lemmar - din förmåga att resonera amputerad med en nyliberal jävla nazist-skalpell.
Prostitution är så jävla fel, man ska inte behöva sälja sin kropp för att få sitt levebröd - det förstår väl vem som helst. Det finns ingen som av fri vilja skulle sälja sin kropp för pengar, det är en jävla slavhandel. Att knulla ett luder är att sparka på någon som ligger ned!

Du är förmodligen en jävla toffel och mammagris.

Det skall bli väldigt intressant att höra hur du ser på tjejer som sexstrejkar i förhållanden.

Jag skulle vilja se dig filosofera lite om Hugh Hefner och kanske den är 65-årige IT-miljardären som gifte sig med en ung svenska nyligen.

Får vi se på en riktig känslostorm nu... kärring.
Citera
2008-12-28, 09:38
Bannlyst
Citat:
Inlägg sådana som detta gör mig så jävla förbannad alltså. Du är förmodligen själv en pervers jävla snuskgubbe som är utvecklingsstörd och har fått - om inte några lemmar - din förmåga att resonera amputerad med en nyliberal jävla nazist-skalpell.
Prostitution är så jävla fel, man ska inte behöva sälja sin kropp för att få sitt levebröd - det förstår väl vem som helst. Det finns ingen som av fri vilja skulle sälja sin kropp för pengar, det är en jävla slavhandel. Att knulla ett luder är att sparka på någon som ligger ned!

För : det är troligen biologi bakom ty andra apor som tex schimpanser köper också av damerna , betalning sker med tex köttbitar . Källa fof.se ..... Och andra sociostudier av apor.

Emot : De som säljer sig, i alla fall på gatan, är "av lite despertat sits" och det blir ett utnyttjande.

Sedan skall det vara många män som säljer åxå ....
Citera
2008-12-28, 13:11
Medlem
I nuläget är det väl fler män än kvinnor som säljer sig?
Citera
2008-12-28, 15:28
Medlem
ga_mannens avatar
Allt som kan minska olaglig trafficing är i mina ögon hur bra som helst!

Om jag får ge bort något gratis så låter det olågiskt att jag inte ska få sälja det, Jag skulle självklart kunna tänka mig att sälja sex för rätt mängd pengar!

Skulle inte människor nyss få bestämma över sig gen kropp? (abort)
Citera
2008-12-28, 15:59
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Test Gubbe
Jag är inte så mycket för våldssex...

Det som talar mot en legalisering är att många, ofta högljudda, personer gör allt för att pracka på sin snedrivna moral på alla andra. Tycker de att en sak är fel så är det fel och inget att snacka om...

Min åsikt och uppfattning:

Sex är sex är sex är sex och inget annat. Sex är Inte något heligt. Sex är Inte något skamligt. Sex är Inte någon stor grej egentligen. Inställningen att sex skulle vara dåligt med någon annan än sin man eller fru beror på att detta tidigare varit nödvändigt för upprätthålla ett fungerande samhälle. Hur hade t.ex. sätt ut på 1500-talet innan kondom var uppfunnen och man kunde göra abort(bortsätt från falcon punch då) om 15 åringar sprang runt och pippade? Kvinnorna hade blivit gravida och det hade inte fungerat då. Idag fungerar det att knulla hur bäst man vill, så länge man skyddar sig.

Vad som är för en avkriminalisering är att "samhället" förhoppningsvis kommer att revidera sin tidigare syn på sex. Att förbjuda prostitution är att kränka allas rättigheter. Vem är staten eller ett majoritetsbeslut att bestämma över vad andra ska göra med sin egen kropp? Detta överförmyndande är motbjudande och måste upphöra.

Håller med dig..

Det jag fetstiltade var verkligen dagens sanning i denna debatt..
Citera
2008-12-28, 16:53
Medlem
Det finns oftast en positiv intention med allt vi gör även fast tillvägagångssättet är dåligt .
Om jag vill minska min nervositet i olika sammanhang kan jag dricka ett glas vin . Jag gör det inte för att skada min lever utan för att bli mindre nervös .
Samma sak med prostitution det finns en positiv effekt .
Genom att förstå dessa positiva effekter ökar det förståelse och ödmjukhet inför andra människors val.

Jag tror att det går att förebygga men då måste man även se det positiva och våga prata om det,våga se :smekmånaden och den kan vara i flera år .
Jag tror inte på förbud .
Citera
2008-12-28, 17:53
Medlem
Securions avatar
Ha sex är lagligt. Köpa och sälja är lagligt.

... men köpa och sälja sex är... olagligt...?
Citera
2008-12-28, 17:55
Medlem
Securions avatar
För övrigt så är det lagligt att hyra ut sig själv för att måla någon annans hus, ryggmasage, osv, men inte för att ge en avsugning.

Moral, moral och återigen moral.

Den eviga frågan är; Vems moral ska gälla över alla andras? Varför inte låta folk själv få välja vad dom vill hyra ut för tjänster till folk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in